| کد خبر: 216542 |

◄ از تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای چه خبر؟

افزایش قطار‌های حومه‌ای برای تهران و حومه و سایر کلانشهرهای کشور امری ضروری به شمار می‌رود که برای تحقق آن نیاز به سرمایه‌گذاری است. در ماه‌های اخیر این امر تا حدودی محقق شده اما توسعه این نوع قطارها با توجه به تعدد مسافران آن که اغلب به‌منظور انجام شغل‌ به شهر مادر سفر می کنند، به نظام‌مندی بیشتری با تاسیس شرکت قطارهای حومه ای نیازمند است.

تین نیوز

افزایش قطار‌های حومه‌ای برای تهران و حومه و سایر کلانشهرهای کشور امری ضروری به شمار می‌رود که برای تحقق آن نیاز به سرمایه‌گذاری است. در ماه‌های اخیر  این امر تا حدودی محقق شده اما توسعه این نوع قطارها با توجه به تعدد مسافران آن که اغلب به‌منظور انجام شغل‌ به شهر مادر سفر می کنند، به نظام‌مندی بیشتری با تاسیس شرکت قطارهای حومه ای نیازمند است. حالا در حالی که قرار بود شرکت قطارهای حومه ای، به‌عنوان سامان‌دهنده این امور ذیل شرکت راه آهن راه بیفتد، قرار است سازمان متروی حومه ای تهران راه بیفتد که از نظر محتوا، همان اقدامات قطارهای حومه ای را پیگیری می کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران ضمن بیان خبر فوق، با اشاره به لزوم پیگیری روند احداث خطوط حمل و نقل ریلی جدید در سطح استان تهران از احتمال تشکیل این سازمان ذیل سازمان همیاری شهرداری های استان تهران خبر داده است.

محمد تقی زاده در تشریح پیشرفت خطوط حمل و نقل ریلی در سطح استان تهران گفت: در موضوع حمل و نقل ریلی مباحثی با وزارت راه و شهرسازی برای قطارهای حومه‌ای مطرح شد که در حال حاضر اسلامشهر با شرکت متروی تهران در حال پیشبرد پروژه خط ریلی است.

وی افزود: در مورد متروی پرند نیز با متروی تهران مشکل منابع مالی داریم که حدود ۱۵۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است و شرکت شهر جدید پرند پذیرفت تا بخشی از این پول را پرداخت کند؛ اما با این اختلاف قیمت شهرداری تهران اعلام می‌کند نمی‌تواند کار را پیش ببرد و شهر جدید پرند هم توان افزایش این بودجه را ندارد لذا به دنبال این هستیم تا بتوانیم مشکل مالی متروی پرند را با شیوه هایی مثل مشارکت حل کرده و به پیش ببریم.

معاون استاندار تهران، ادامه داد: اما به صورت کلی با تعامل دفتر فنی وزارت کشور، در تلاش هستیم ساختاری برای حمل و نقل عمومی در استان تهران ایجاد کنیم. در حقیقت ساختار حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی در استان تهران مغفول مانده است؛ چرا که بر اساس قانون وزارت راه و شهرسازی خودش تحت عنوان راه آهن باید موضوعات حمل و نقل ریلی را پیگیری کند؛ اما راه آهن فلسفه‌اش انتقال و جابجایی مسافر و بار در بین استانها است.

وی افزود: دو اقدام مهم را در دستور کار داریم؛ نخست آنکه مجموعه‌ای ذیل سازمان همیاری شهرداری‌های استان تهران به نام سازمان حمل و نقل ریلی (مترو) حومه تهران برای استان تهران شکل دهیم و در مرحله بعدی با نمایندگان مجلس رایزنی کنیم تا در قانون بودجه ذیل تبصره بودجه این بحث را بگنجانند که این اجازه برای استان‌ها اخذ شود تا سازمان حمل و نقل ریلی در سطح استانها را شکل دهند.

تقی زاده در پاسخ به سوالی درباره مخالفت شهرداری تهران با چنین طرحی تاکید کرد: شهرداری تهران نمی‌تواند مخالفت کند چرا که بر اساس قانون، شهرداری‌ها نمی‌توانند در حریم خود سرویس دهی داشته باشند. درحقیقت منابع مالی شهرداری‌ها باید در درون شهرها صرف شود و قانون هم چنین اجازه‌ای به آنها نمی‌دهد که بیرون از شهر خود پولی را هزینه کنند. از سوی دیگر این پیشنهاد برای کل کشور است یعنی تبریز، اصفهان، مشهد و سایر کلانشهرها نیز با چنین مشکلی مواجه هستند و تأسیس چنین سازمانی می‌تواند برای أنها راهگشا باشد.

به گزارش تین‌نیوز، این در حالی است که انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در اینباره گفت: با توجه به اهمیت حمل و نقل ریلی در حمل بار و مسافر و ارزش افزوده ای که حمل و نقل ریلی در کاهش آلودگی، کاهش تصادفات جاده ای و همچنین صرفه جویی وقت دارد، مقرر شده که در محور تهران-گرمسار که شامل شهرستان های ری، ورامین، قرچک، پیشوا نسبت به افزایش خطوط اقدام شود.

 

بیشتر بخوانید:

مفهوم توسعه‌یافتگی و رشد و توسعه قطارهای حومه‌ای

 

راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای؛ سال آینده

 

در همین زمینه در خردادماه امسال نیز نشست بررسی آخرین وضعیت طرح‌های حمل‌و‌نقل ریلی استان تهران در محل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. مسائلی که حلقه اتصال توسعه مترو در تهران و توسعه کلی حمل ونقل ریلی به منظور ریل‌پایه شدن کلانشهرها و شبکه برون شهریِ ریلی هستند، در این جلسه بررسی شدند. می توان گفت که توسعه خطوط ریلی در این مبحث و همچنین توسعه قطارهای حومه ای که در همین نشست به آن پرداخته شده است، از مهمترین مباحث مطروحه در توسعه و رشد صنعت پرمنفعت ریلی بود.

گفتنی است که سالانه حدود ۸۰۰ میلیون سفر حومه‌ای در تهران اتفاق می افتد. راه‌آهن از ۷۰۰هزار سفر ریلی حومه ای در تهران در سال ۹۳، هم اکنون به رقم ۵.۷ میلیون سفر رسیده است، اما این رقم با۸۰۰ میلیون سفر اختلاف فاحشی دارد. امروزه در مسیر شرق و غرب تهران نیز دو خط فعال و گرم وجود دارد که دو خط دیگر در حال احداث است که بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین، راه آهن،  سال گذشته توافقی با ایران خودرو و یکی از شرکت های تولیدکننده واگن انجام داده است تا اتوبوس های ریلی تولید شوند. بنابراین ظرفیت تولید ناوگان ریلی داخلی وجود دارد اما تاسیس شرکت قطارهای حومه ای، با این اوصاف گویا منتفی شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.