| کد خبر: 216520 |

تردد 400 هزار خودروی فرسوده در شهر تهران

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به اینکه حدود 400 هزار خودروی فرسوده در سطح شهر تهران وجود دارد، ‌گفت: در آیین‌نامه جدید مربوط به قانون هوای پاک باید دوره های معاینه فنی خودروهای فرسوده کاهش باید.

تین نیوز

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به اینکه حدود 400 هزار خودروی فرسوده در سطح شهر تهران وجود دارد، ‌گفت: در آیین‌نامه جدید مربوط به قانون هوای پاک باید دوره های معاینه فنی خودروهای فرسوده کاهش باید.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران درباره وضعیت معاینه فنی خودروهای فرسوده در پایتخت، اظهار داشت: خروج خودروهای فرسوده از سطح شهر نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد و بر اساس مطالعاتی که ۲ تا ۳ سال پیش در شهر تهران انجام گرفت، 10 درصد خودروهای شهر تهران (حدود 300 تا 400 هزار  دستگاه خودرو) فرسوده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به اینکه با گذشت ۳ سال آمار خودروهای فرسوده نیز بیشتر شده است،گفت: ‌40 درصد از آلودگی شهر تهران ناشی از همین 10 درصد خودروهای فرسوده است همچنین خودروهای فرسوده نه تنها سبب آلودگی هوا می‌شوند بلکه در افزایش مصرف سوخت، کاهش ایمنی تردد، ایجاد هزینه‌های مضاعف در نگهداری خودرو و تأمین قطعات مورد نیاز تأثیرگذار هستند.

مقدم بیان داشت: به دلایل ذکر شده در سال 96 در ماده 8 قانون هوای پاک مصوب شد که خدماتی مانند بیمه شخص ثالث، انجام معاینه فنی و امکان خرید و فروش به خودروهای فرسوده داده نشود و در همان ماده مقرر شد که سن فرسودگی توسط دولت تعیین شود.

وی گفت:‌ برهمین اساس آیین‌نامه ای به صورت مشترک توسط سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صمت، سازمان استاندارد و بیمه مرکزی تهیه و در آبان 97 به تصویب دولت ‌رسید. در این آیین‌نامه ملاک فرسودگی توسط دستگاه‌های مربوطه «سن» تعیین شد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران خاطرنشان کرد: بعد از تصویب آیین‌نامه به دلیل مشکلاتی که در تأمین خودرو نو وجود داشت و خروج خودروهای فرسوده از چرخه تردد نیز به وقوع نپیوست، این آیین‌نامه اجرایی نشد. به طور مثال در مورد معاینه فنی خودروهای فرسوده در سامانه سیمفای وزارت کشور محدودیتی برای معاینه فنی این خودروها لحاظ نشده است و در صورتی که خودروی فرسوده در آزمون معاینه فنی قبول شود، راننده می‌تواند گواهی معاینه فنی برای خودرویش بگیرد.

مقدم اعلام کرد: سه هفته پیش نیز این آیین‌نامه با شکایت یکی از شهروندان توسط دیوان عدالت اداری و استعلام از فقهای شورای نگهبان به دلیل اینکه ملاک فرسودگی سن تعیین شده بود، باطل شد.

وی با اشاره به اینکه قطعا تنها دلیل و شاخص فرسودگی، سن خودرو نیست، گفت: میزان پیمایش، برند خودرو و شرایط معاینه فنی علاوه بر سن در میزان فرسودگی خودرو حائز اهمیت است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت:‌ ممکن است خودرویی همه قطعات آن به دلیل فرسودگی و بهبود وضعیت خودرو تعویض شود و شرایط قابل قبول به لحاظ معاینه فنی برای خودرو ایجاد شود ولی باید به این نکته توجه داشت که اگر به طور مثال شاسی خودرو جوشکاری شود و یا هر مشکلی داشته باشد تبعات زیاد و مخربی برای ایمنی خودرو به همراه دارد. لذا تنها ملاک معاینه فنی و یا سن نمی‌تواند شاخص‌های مناسبی برای قضاوت در این خصوص باشد.

وی بیان داشت: بنابر این با توجه به اینکه در حال حاضر خروج خودروهای فرسوده به کندی انجام می‌گیرد؛ به نظر می‌رسد جهت حفظ در ثبات و شرایط ایمنی و آلایندگی این خودروها، تنها راهکار اجرایی موجود کاهش دوره معاینه فنی و کنترل و پایش مستمر این خودروها است. همان رویکردی که برای خودروهای عمومی و تاکسی ها در حال انجام است برای خودروهای شخصی نیز باید اجرا شود.

مقدم گفت: در حال حاضر دوره معاینه فنی تاکسی براساس سن هر شش ماه و یا سه ماه یکبار است؛ به طور مثال هر خودروی فرسوده در سال باید 4 بار معاینه فنی شود و بر همین اساس پیشنهاد ما به سازمان حفاظت محیط زیست در تهیه آیین‌نامه جدید این بوده است که علاوه بر سن، موضوع معاینه فنی نیز در تشخیص فرسودگی خودرو مدنظر قرار گیرد و به نحوی عدم موفقیت خودرو در اخذ معاینه فنی سه ماهه به منزله فرسوده بودن خودرو لحاظ شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.