| کد خبر: 216393 |

توسعه ۲ هزار کیلومتری شبکه ریلی در اصفهان

توسعه خطوط ریلی استان اصفهان همسو با برنامه‌های توسعه کشور در هفت سال گذشته به میزان بیش از ۲ هزار کیلومتر و بواسطه آن افزایش قابل توجه حمل بار و تعداد جا به جایی مسافران تا ۴۰ درصد تابلویی از تلاش و همت را در کارنامه انقلاب اسلامی رقم زده است.

تین نیوز

توسعه خطوط ریلی استان اصفهان همسو با برنامه‌های توسعه کشور در هفت سال گذشته به میزان بیش از ۲ هزار کیلومتر و بواسطه آن افزایش قابل توجه حمل بار و تعداد جا به جایی مسافران تا ۴۰ درصد تابلویی از تلاش و همت را در کارنامه انقلاب اسلامی رقم زده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،  توسعه راه‌آهن همواره در کلام مسئولان و قانون نسبت به سایر انواع حمل و نقل در اولویت قرار داشته اما در مقاطعی این سیاست  آنطور بایسته اجرایی نشده که در دولت یازدهم از همان ابتدا توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال مراکز استان‌ها به شبکه سراسری راه‌آهن در دستور کار قرار گرفت و در زمان حاضر توسعه راه‌آهن از دولت تدبیر و امید به یادگار مانده و این مسیر ادامه دارد.

بر اساس اعلام رسمی وزارت راه وشهرسازی تا ابتدای دولت یازدهم، ۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر بود اما امروز این رقم با احتساب خطوط اصلی و فرعی، به بیش از ۱۴ هزار کیلومتر رسیده که این بدان معناست ۴۵ درصد خطوط ریلی کشور در دولت های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده ‌است.

این خدمات همچنان ادامه دارد و هزار کیلومتر تا یک سال آینده به طول خطوط این بخش از حمل و نقل کشورمان  اضافه می‌شود که در این صورت ۵۰ درصد خطوط ریلی کشور در دوره هشت ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم در مدار خواهد آمد.

بخش ریلی در برنامه ششم توسعه با محوریت توسعه حمل و نقل حومه‌ای و ایجاد یک سازمان، کمک به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های این بخش و معافیت‌های مالیاتی و معافیت حمل و نقل ریلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در تعیین شده که حکم بند"ب" ماده ۵۲ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر محاسبه مالیات بر ارزش‌ افزوده، خدمات حمل‌ و نقل ریلی با نرخ صفر درصد ابلاغ شده است.

بر این اساس حکم مالیات بر ارزش افزوده شامل حامل فعالیت در بخش حمل و نقل ریلی نمی‌شود که این قانون می‌تواند در جذب سرمایه‌های بخش خصوصی به صنعت و حمل و نقل ریلی کشور بسیار موثر عمل کند.

قطار به عنوان ناوگان حمل و نقل سبز در جامعه مطرح است که در این حوزه میزان مصرف سوخت، حوادث جاده‌ای و آلودگی هوا بسیار کاهش پیدا می‌کند و عواید آن به طور مستقیم متوجه مردم خواهد شد.

جایگاه ویژه اصفهان در حوزه حمل و نقل غیرقابل انکار است

استان اصفهان به لحاظ جایگاه گردشگری، صنعتی و جغرافیایی از لحاظ حمل و نقل جایگاه مهمی دارد و میزان سفر و گذر از این استان در حوزه‌های مختلف حمل و نقل جاده‌ای، هوایی و ریلی اهمیت دارد و تقویت هر یک از  این ناوگان‌ها به گفته کارشناسان به توسعه اقتصادی، فرهنگی و خدمات‌رسانی کمک می‌کند.

توسعه ریلی یکی از مهمترین برنامه‌های این استان در چند ساله مدیریت دولت تدیبر و امید بوده که افزایش خطوط، واگن، کیفیت خدمات و حمل و نقل بار و مسافر حکایت از این موضوع دارد.

توسعه صنعتی و گردشگری استان اصفهان با سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی پیوند دارد و تعامل بین این حوزه‌ها راهکاری برای رشد و پیشرفت عملکرد خواهد بود و منفعت و ارزش آن به جامعه خواهد رسید.

راه آهن اصفهان از سال ۱۳۴۷ راه‌اندازی شد و رتبه اول در میزان جابه جایی بار را در کشور دارد و بخش زیادی از مواد اولیه شرکت‌های بزرگ استان اصفهان از جمله ذوب آهن و فولاد از طریق شبکه ریلی تامین می‌شود.

بیش از ۲ هزار کیلومتر خطوط ریلی در اصفهان احداث شد

مدیرکل راه آهن اصفهان گفت: در مدت هفت سال گذشته بیش از ۲ هزار کیلومتر خطوط ریلی در اصفهان احداث شده و  اکنون ۹۳۱ هزار کیلومتر مسیر ریلی در این استان فعال است.

سیدرضا سادات حسینی افزود: یک خط اصفهان به مشهد و یک خط اصفهان به زاهدان در این مدت به خطوط ریلی افزوده و پروژه خط دوم بافق به رزین شهر نیز در حال تکمیل است که با بهره‌برداری از این خط ۷۰ درصد سالانه به حمل و نقل بار افزوده خواهد شد.

وی یادآور شد مسیر ریلی گلپایگان - ازنا در حال احداث است که با تکمیل این پروژه، قطار حومه‌ای در استان اصفهان توسعه می یابد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد به مجموع واگن‌های حمل و نقل مسافر استان اصفهان در مدت فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم افزوده شد، خاطرنشان‌ کرد: سال گذشته با وجود موانع جابه جایی مسافر مثل سیل و کرونا اما بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر از خطوط راه آهن این استان استفاده کردند که در مقایسه با سال ۹۲ بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است.

به گفته مدیرکل راه آهن اصفهان میزان جابه جایی بار از طریق قطار اکنون ۴۰ هزار تن است که در مدت هفت سال گذشته رشد ۲۰ درصدی داشته و با فرهنگ‌سازی و معرفی بیشتر نقش و کیفیت این حوزه در حمل بار، این روند بازه افزایشی خواهد بود.

توسعه حمل و نقل ریلی اصفهان همسو با کشور انجام می‌شود

مدیریت راه آهن استان اصفهان دارای ۹ ایستگاه است که این مراکز برای ارائه خدمات بهتر به مسافران بازسازی و بهسازی شدند.

کاهش تاخیر در فعالیت قطارهای مسافربری و همچنین ارتقای کیفیت خدمات از جمله اقداماتی است که برای توسعه حمل و نقل ریلی این استان همسو با دیگر مناطق کشور انجام شده است.

به گفته مسئولان اداره کل راه آهن استان اصفهان، بیشترین درآمد این نهاد از جابه جایی بار است و جا به جایی مسافر برای این شرکت نوعی خدمت رسانی است.

حسینی با اشاره به پیشتازی اصفهان در حمل نقل بار از طریق قطار گفت: این اداره کل ز جمله نواحی دارای رکورد جا به جایی بار در بین دیگر مناطق کشور است که این جایگاه ناشی از ظرفیت منطقه و همچنین توسعه زیرساخت‌ها بوده است.

وی یادآورشد: جا به جایی بار در این استان برای شرکت راه آهن کشور درآمدزایی داشته و منافع مالی این سازمان را تامین می‌کند که در سال گذشته ۶۷ درصد درآمد حمل و نقل بارهای داخلی به اصفهان رسید و این استان را در جایگاه برتر قرار داده است.

به گفته مدیرکل راه آهن استان اصفهان حمل و نقل بار از نظر ایمنی، امکان دسترسی به مناطق در از جاده و کیفیت انتقال آن فرصت خوبی برای تاجران و فعالان اقتصادی است تا اینکه از این حوزه برای فعالیت خود استفاده کنند و در تحقق برنامه‌های اقتصادی موفق باشند.

همه تلاشها در راستای تحقق جهش تولید انجام می شود

وی افزود: تلاش مدیریت راه آهن استان کمک به فعالان اقتصادی برای جابه جایی مواد اولیه و تولیدات آن‌ها در راستای تحقق جهش تولید است و با توجه به برنامه‌ریزی های صورت گرفته توسعه زیرساخت‌ها همزمان با سراسر کشور انجام می‌شود.

وی توسعه زیرساخت‌ها برای حمل و نقل مسافر در استان را یک فرصت برای توسعه گردشگری و رشد اقتصادی در این صنعت بیان کرد و اظهارداشت: با راه اندازی خطوط جدید راه آهن اصفهان به سمت غرب استان، شبکه آنتنی نیز ایجاد و امکان افزایش جابه جایی مسافر نیز فراهم می‌شود.

حمل و نقل ریلی شاخصه‌های مهم توسعه گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: حمل و نقل ریلی یکی از شاخصه‌های مهم برای توسعه گردشگری است که با اقدامات صورت گرفته در این حوزه شاهد تحول جدیدی خواهیم بود.

فریدون الهیاری با بیان اینکه خطوط راه آهن در گذشته در سراسر اصفهان وجود نداشت، خاطرنشان‌ کرد: با احداث مسیرهای ریلی در مناطق غربی این استان امکان جابه جایی مسافر و حضور گردشگری در مناطق توریستی این شهرستان‌ها فراهم می شود.

وی ادامه داد: در غرب استان اصفهان ظرفیت‌های گردشگری طبیعی و تاریخی وجود دارد که برای مسافران داخلی و خارجی جذابیت دارد اما به دلیل بی توجهی به این قابلیت‌ها در گذشته و نبود زیرساخت‌هایی مثل حمل و نقل ریلی این مناطق کمتر از صنعت گردشگری بهره‌مند شده‌اند.

الهیاری یادآور شد: صنعت گردشگری این سال‌ها در سراسر استان اصفهان توسعه یافته اما با توسعه زیر ساخت ها مثل خطوط قطار امکان رشد و پیشرفت آن بیش از بیش فراهم خواهد شد.

مهم‌ترین دلیل اصرار بر اجرای سیاست‌های توسعه شبکه ریلی، مزیت صرفه‌جویی این مدل از حمل و نقل است. علاوه بر اینکه قطار سبزترین سیستم حمل و نقل در تمام دنیا محسوب می‌شود و این خود عاملی برای توسعه خطوط ریلی است اما صرفه اقتصادی بالای آن نسبت به سایر شقوق حمل و نقل به ویژه حمل و نقل جاده‌ای مزیتی است که دولت‌ها و کشورها را وادار می‌کند که برای توسعه آن یارانه بپردازند.

در کشورمان هر روز ۳۰ میلیارد تن ظرفیت جابجایی بار وجود دارد که طبق محاسبات انجام شده از سوی شرکت راه‌آهن این میزان جابجایی بار از طریق ریل به جای حمل در شبکه جاده‌ای حدود ۷۵۰ میلیون دلار صرفه جویی در مصرف سوخت به دنبال دارد.

استان افزون بر پنج میلیون نفری اصفهان ۲۴ شهرستان دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.