| کد خبر: 216125 |

◄ تلاش برای افزایش سهم 1.5درصدی ایران از تجارت دریایی

بسیاری از کشورهای اطراف ما و کشورهای آسیای میانه به تجارت از طریق آب های ایران نیاز دارند. بنابراین با شناخت چنین نیازی و با تسریع تکمیلِ کریدورهای اصلی باری لازم است که با حفظ بازار آنها، همزمان تلاش مان بر توسعه زیرساخت ها به منظور افزایش حجم تجارت باشد تا بتوانیم در صنعتی که هرروز در کشورهای پیشرفته به سرعت رشد میکند، حرفی برای گفتن داشته باشیم و از گردونه رقابت نه تنها حذف نشویم بلکه تراز تجاری مان هرروز بالاتر برود.

تین نیوز

با توجه به رشد حمل کانتینری در سراسر جهان در طول سال های اخیر، بنادر کشور نیز به رشد در این زمینه نیاز داشتند. اما با بروز تحریم ها ضرورت توسعه بنادر با اتکا به دانش بومی به اصلی اساسی بر سر راه توسعه اقتصادی کشور تبدیل شده است. بر همین اساس نیز مهر ماه پارسال بزرگترین خط تولید کانتینر دریایی کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز گشایش یافت و تجارت دریایی نیز با تلاش متخصصان داخلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش 6 درصدی داشته است.

یک کارشناس حمل ونقل دریایی در اینباره به خبرنگار ما گفت: بنادر کانتینری در جنوب کشور با یافتن راه حل هایی برای افزایش ظرفیت عملیاتی و زیرساختی و نه الزاما همگام با توسعه فیزیکی و البته با بکارگیری و استفاده از نرم افزارها و تجهیزات پیشرفته، امکانات خود را با نیازهای جاری و روند به رشد تجارت جهانی در یک محیط رقابتیِ درحال تغییر که با آن مواجه هستند باید هماهنگ کنند.

محسن صادقی ادامه داد: ظرفیت بالقوه بنادر ایران 80 درصد بیش از عملکرد فعلی اعلام شده است. این موضوع از این منظر اهمیت داردکه علاوه بر کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای حاشیه خزر نیز ظرفیت ‌های بسیار بالایی برای تجارت با ایران دارند و این ظرفیت ها را باید دریافت.

صادقی افزود: همه کشورهای دنیا به منافع خود و مردم خود می اندیشند و ما هم از این قائده مستثنی نیستیم. بنابراین از ظرفیت هایی نظیر همکاری های دریایی با چین و روسیه باید مانند خود آنها نهایت استفاده را بکنیم.

وی در ادامه به حفظ محیط زیست در امر بهره وری تاکید کرد و گفت: بسیاری از کشورهای اطراف ما و کشورهای آسیای میانه به تجارت از طریق آب های ایران نیاز دارند. بنابراین با شناخت چنین نیازی و با تسریع تکمیلِ کریدورهای اصلی باری لازم است که با حفظ بازار آنها، همزمان تلاش مان بر توسعه زیرساخت ها به منظور افزایش حجم تجارت باشد تا بتوانیم در صنعتی که هرروز در کشورهای پیشرفته به سرعت رشد میکند، حرفی برای گفتن داشته باشیم و از گردونه رقابت نه تنها حذف نشویم بلکه تراز تجاری مان هرروز بالاتر برود.

گفتنی است که اگرچه ظرفیت بنادر ایران بیش از 80درصد بیشتر از حالت فعلی است اما سهم ایران از تجارت دریایی در جهان کمتر از 1.5 درصد بوده است که در دو سال گذشته سعی بر افزایش سهم خواهی از کیک تجارت جهانی شده است. این در حالی است که کشورهای اصطلاحا بلوک شرق نیز در پی تسهیل تجارت با یکدیگر هستند که از این جمله می توان به حذف برخی از انواع مالیات بر کالا و حمل ونقل بین ایران و هند اشاره کرد. اخیرا نیز سفارت چین در هند از دهلی نو خواسته که دست در دست پکن برای دموکراتیزه کردن روابط اقتصادی بین المللی اقدام کند. این اقدام چین در مقابله با زورگویی های امریکا در عرصه بین الملل و تعیین تعرفه بالا برای واردات کالا از چین بوده است.

این در حالی است که هفته گذشته، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در لندن پیشنهاد ائتلاف بین المللی علیه چین را مطرح کرد. در همین حال، با توجه به درگیری مرزی هند با پکن، واشنگتن طی چند هفته گذشته حمایت و همکاری مستمری را با دهلی نو داشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.