| کد خبر: 216082 |

سیگنال‌های معنادار رهگیری هواپیمای مسافربری ماهان و تلاش برای تحریک ایران

کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی به بررسی دلایل تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ایرانی و چگونگی برخورد ایران با چنین مسائلی پرداخت.

تین نیوز

 کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی به بررسی دلایل تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ایرانی و چگونگی برخورد ایران با چنین مسائلی پرداخت.

به گزارش تین نیوز به نقل از  ایلنا، تقابل آمریکا با جمهوری اسلامی ایران بر سر برجام، از دید آمریکایی یک موضوع ساده سیاست خارجی به نظر می‌رسید که با عقب‌نشینی جمهوری اسلامی در جهت منافع ملی آمریکا خاتمه می‌یافت، اما در حال حاضر این موضوع به معضلی تبدیل شده که نه تنها به سیاست خارجی آمریکا بلکه به انتخابات پیش روی این کشور گره خورده است.

دولت ترامپ به خوبی می‌داند که ناکامی در ماراتن ۴ ساله تقابل با جمهوری اسلامی ایران می‌تواند زمینه خوبی را برای مانور دموکرات‌ها در زمینه بی‌کفایتی ترامپ فراهم کند، بنابراین سعی دارد به هر نحو ممکن راه گریزی را از بن بست پیدا کند و در این مسیر، هیچ محدودیتی متصور نیست. اظهارات چند روز گذشته پمپئو در خصوص زور و قدرت، حاکی از این است که آمریکا ممکن است، جهت رسیدن به اهداف خود به طور غیرمستقیم و معناداری وارد فاز نظامی شود. وی در جریان یک سخنرانی در ایالت آیووا مدعی شد که توافق اتمی ایران فقط به آنها پول بیشتری داد تا آن را صرف تروریسم کنند. (کشورهایی نظیر ایران) تنها در برابر زور و قدرت و نه دلجویی و پذیرش خواسته‌هایشان، پاسخگو هستند.

رهگیری هواپیمای مسافربری ماهان برفراز سوریه، درست چند روز پس از اظهارات پمپئو مبنی بر استفاده از زور در برابر جمهوری اسلامی ایران حامل سیگنال‌های معناداری است. اتفاقی که در رهگیری هواپیمای ماهان افتاد با ضریب بسیار پایین‌تر شبیه اقدام ناو وینسنس در ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران برفراز خلیج فارس بود.

به نظر می‌رسد اگر دولت ترامپ در نظرسنجی‌ها و برآوردهایی که در درون دولت از نتایج انتخابات به عمل می‌آید، به این نتیجه برسد که با حفظ وضعیت فعلی، در انتخابات ریاست جمهوری شکست خواهد خورد، ممکن است برای انجام هر اقدام غیرمنتظره‌ای که بتواند به پروسه انتخابات یک شوک برای سوق دادن آراء به سمت ترامپ وارد کند، تردیدی به خود راه ندهد. به ویژه اینکه جمهوری‌خواهان نشان داده‌اند که برای بازکردن گره‌های کور سیاست خارجی و خروج از بن‌بست‌ها، استفاده از زور و قدرت را به کار می‌گیرند.

با این حال با توجه به روند موجود یعنی توام شدن اظهارات تهدیدآمیز مقام‌های آمریکایی با انجام اقدامات عملی ولو کم اثر، می‌توان انتظار داشت که هر چقدر که به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می‌شویم، ممکن است اینگونه اقدامات ایذایی از سوی آمریکا بیشتر شود. رژیم تروریستی آمریکا با ترور ناجوانمردانه  سردار سلیمانی که میهمان کشور دیگری بود، نشان داد که به هیچ اصلی پایبند نیست.

این رژیم در راستای اهداف رژیم تروریستی اسرائیل و رژیم اره بدست ریاض، به دنبال تحریک جمهوری اسلامی ایران برای ضربه‌زنی است. هرچند نمی‌توان در مقابل اینگونه اقدامات ایذایی سکوت کرد، ولی شایسته این است که با توجه به اوضاع و شرایط کنونی و بررسی تمامی جنبه‌های واکنش مورد نظر، تمهیدات لازم اندیشیده شود، تا کمترین ضرر متوجه مردم کشورمان شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.