| کد خبر: 215973 |

تعرض به هواپیمای ماهان اخلال در روابط ایران، سوریه و لبنان بود

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: هدف آمریکا از تعرض به هواپیمای مسافربری ماهان خدشه دار کردن روابط ایران، سوریه و لبنان بود.

تین نیوز

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: هدف آمریکا از تعرض به هواپیمای مسافربری ماهان خدشه دار کردن روابط ایران، سوریه و لبنان بود.

به گزارش تین نیوز، سیدکاظم دلخوش اباتری روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به ایجاد مزاحمت دو فروند جنگنده آمریکایی برای هواپیمای مسافربری شرکت ماهان در آسمان سوریه این اقدام را مشابه رفتار آمریکا در دوران دفاع مقدس و هدف قراردادن هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز آب‌های نیلگون خلیج فارس و کشتن ۲۹۰ تن از مسافران این هواپیما عنوان کرد.

نماینده مردم صومعه سرا (استان گیلان) در مجلس شورای اسلامی، بیشتر پروازهای جمهوری اسلامی ایران به سوریه را زیارتی عنوان کرد و با احمقانه توصیف کردن این اقدام جنگنده‌های آمریکایی، گفت: این  حادثه نشان می‌دهددشمن در ضعف قرار دارد.

دلخوش، خواستار شکایت و احقاق حق جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی شد و افزود: هدف اصلی آمریکایی‌ها به اشتباه انداختن خلبان هواپیمای مسافربری ایران و ایجاد فاجعه انسانی بود تا رابطه کشورهای ایران، سوریه و لبنان خدشه دار شود.

آمریکا درپی ممانعت از مراودات فرهنگی و مردمی جبهه مقاومت است

همچنین سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در این باره گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند از مراودات فرهنگی و مردمی بین اعضای جبهه مقاومت جلوگیری کنند. از طرفی امنیت رژیم صهیونیستی، شکننده است و آنها برای سقوط این رژیم نگران هستند و می‌خواهند فضا را برای هر نوع حضور ایران ناامن کنند.

رییس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا به دنبال ناامن کردن آسمان و زمین این کشورها برای حضور ایران به عنوان قلب مقاومت است،  اظهار داشت: هدف این تعرض بر هم زدن وحدت میان جبهه مقاومت است در این راستا هواپیماهای آمریکا برای به اشتباه انداختن پدافند سوریه و سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران اقدام به ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی کردند که خوشبختانه ناکام ماندند.

فلاحی تصریح کرد: این اقدام مجرمانه و وحشیانه هواپیماهای جنگی آمریکا علیه هواپیمای مسافربری ایران کاملا در تعارض با کنوانسیون‌های بین المللی بوده و ایران محق است که در این زمینه به نهادهای جهانی شکایت کند. زیرا این اقدام آنها می‌توانست منجر به سقوط هواپیمای ایرانی شود و جان صدها انسان بی‌گناه را بگیرد. البته انتظار عمل انسانی و حقوقی از دولت آمریکا بیهوده است. بنابراین در کارنامه آمریکایی‌ها عبور از قواعد حقوق بشری و نهادهای بین‌المللی و ساقط کردن هواپیماهای مسافربری سابقه طولانی دارد.

وی، مهمترین راهکار را ایجاد عزمی جهانی علیه آمریکا عنوان کرد و گفت: آمریکا قانون‌گریزترین واحد سیاسی جهان است که قدرت خود را در سایه غارت کشورها و کشتن انسان‌های بی گناه به دست آورده است به همین دلیل بقای آن با مشکل مواجه خواهد شد چون ظلم ماندنی نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به خطر انداختن امنیت هواپیمای مسافربری ایران توسط جنگنده‌های آمریکا نقض آشکار و صریح تمام مقررات و قوانین بین المللی از جمله  مقررات حمل و نقل هوایی به ویژه کنوانسیون ۱۹۴۴ شیکاگو، ایکائو (سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی)، برنامه جهانی امنیت هواپیمایی و تمام کنوانسیون‌های حقوق بشری است و ایران باید این تعرض را نادیده نگیرد و شکایت کند.

فلاحی خاطرنشان کرد که کمیسیون امنیت ملی و به تبع آن مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن این تعرض غیرمسوولانه و متوحشانه، جوانب آنرا مورد بررسی قرار خواهد داد و تصمیمی درست و مقتدرانه خواهد گرفت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.