| کد خبر: 215969 |

◄ ساخت شناور در داخل؛ از رویا تا واقعیت

کمبود کارگاه های ساخت شناور و همچنین کمبود نیروی متخصص در این زمینه، به علاوه ظرفیت پایین کارخانه های ساخت کشتی در ایران در کنار عدم رونق استارت آپ های فعال در حوزه دریایی از مشکلاتی است که همچنان بر سر راه ساخت ناوگان دریایی وجود دارد.

تین نیوز

از امسال طرح تحول صنایع دریایی برای تحول ناوگان عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شده و جمعا ۳۶۰۰ میلیارد تومان از منابع سازمان در حوزه صنایع دریایی اعتبار برای این مهم در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان بننادر در اینباره اظهار داشت: در سازمان بنادر اقدام بزرگی در حوزه دریایی و در راستای سیاست های کلان کشور آغاز شد که با توجه به شعار سال جاری مبنی بر رونق تولید بود.

این در حالی است که تعمیر و نگهداری ناوگان دریایی در حال حاضر هم انجام می شود و توسعه پسکرانه ها نیز با تلاش متخصصان داخلی در حال انجام است. اما به زعم یک کارشناسان حوزه دریایی کشور، ساخت شناور یکی از مهمترین دستاوردهایی است که با انجام آن می توان گفت که کشور در زمینه تامین همه قطعات ساخت کشتی نیز می تواند خودکفا شود.

علی ابراهیمی در اینباره به خبرنگار ما گفت: کمبود کارگاه های ساخت شناور و همچنین کمبود نیروی متخصص در این زمینه، به علاوه ظرفیت پایین کارخانه های ساخت کشتی در ایران در کنار عدم رونق استارت آپ های فعال در حوزه دریایی از مشکلاتی است که همچنان بر سر راه ساخت ناوگان دریایی وجود دارد.

ابراهیمی در عین حال خاطرنشان کرد: اما آشنایی هرچه بیشتر مسئولان و مردم با صنایع دریایی و پیگیری راه‌های استفاده بیشتر از توان و ظرفیت صنایع داخلی نکته مهمی است که در شرایط کنونی کشور باید بیشتر به آن توجه شود. ابراهیمی تاکید کرد: چراکه اگر به این بخش توجه بیشتری شود، با کمک شرکت های داخلی سازنده شناور در طول زمان می توان به آینده ساخت تجهیزات دریایی در ایران امیدوارتر شد. او پذیرش ریسک سرمایه گذاری در این زمینه را مهمترین بخش ماجرا عنوان کرد.

این در حالی است که مدیرعامل سازمان بنادر در همین خصوص بر استفاده حداکثری از توان داخلی تاکید داشته است. راستاد در ادامه تصریح کرد: امروز سازمان بنادر و دریانوردی می تواند اعلام کند که طرح تحول صنایع دریایی برای تحول ناوگان عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شده و قرارداد ساخت ۴۰ شناور با اعتبار ۲۴۰۰ میلیارد تومان در مرحله انعقاد قرارداد است.

وی افزود: علاوه بر آن به صورت همزمان ساخت ۴۳ شناور به چهار شرکت کشتی سازی داخلی سپرده شده و ۱۴۰۰ میلیارد تومان نیز اعتبار نیز در این بخش درنظر گرفته شده است که جمعا حاکی از تزریق ۳۶۰۰ میلیارد تومان از منابع سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه صنایع دریایی است. قطعا این میزان قابل توجهی خواهد بود و امیدواریم مابقی مایحتاج بخش داخلی با بهره گیری از توان داخلی تامین شود.

این در حالی است که بخش دریایی کشور در شرایط اعمال تحریم های آمریکا، طرح هایی در زمینه حمایت از کالای ایرانی و طرح تحول صنایع دریایی دارد و به نظر می رسد در برخی تولیدات به دلیل وابستگی به زنجیره تامین جهانی با چالش هایی مواجه شود، با این حال رییس سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است در طرح تحول صنایع دریایی به طور کامل از سازندگان داخلی استفاده خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.