| کد خبر: 215963 |

کریدور «کتای» جایگزینی برای دستیابی به بازارهای آسیای میانه

مدیرکل ترانزیت گمرک ایران اعلام کرد: برای نخستین بار دو کامیون از مبدا گمرک شهید رجایی (بندرعباس) در کریدور «کتای» به مقصد قرقیزستان از مسیر افغانستان- تاجیکستان عازم شد.

تین نیوز

مدیرکل ترانزیت گمرک ایران اعلام کرد: برای نخستین بار دو کامیون از مبدا گمرک شهید رجایی (بندرعباس) در کریدور «کتای» به مقصد قرقیزستان از مسیر افغانستان- تاجیکستان عازم شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، روز یکشنبه گمرک ایران، «مصطفی آیتی» اظهارداشت: کریدور کتای (KTAI) از کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران تشکیل و به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه راه‌اندازی شده است.  

این کریدور، به منظور توسعه کریدورهای ترانزیتی و کاهش مسیر و هزینه ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه، فعال کردن آن از مسیر افغانستان و با استفاده از «کارنه تیر»، در دستور کار با همکاری سازمان اکو، ایرو و اتاق بازرگانی قرار گرفت.

این کریدور با توجه به اهمیت مسیر افغانستان در کریدورهای منتهی به آسیای میانه، در نیمه دوم سال ۹۸ در دو مرحله از مسیر هند- چابهار- افغانستان و مسیر بندرعباس- افغانستان- تاجیکستان با استفاده از سند «کارنه تیر» به صورت آزمایشی افتتاح و به دلیل شناخت و مزایای آن برای شرکت های حمل ونقل، برای اولین بار دو دستگاه کامیون که از مبدا بندرعباس بارگیری شده بود با خروج از گمرک دوغارون با عبور از افغانستان و تاجیکستان به مقصد قرقیزستان ادامه مسیر دادند.  

مدیرکل ترانزیت گمرک ایران با بیان اینکه پنج دستگاه کامیون از ایران از طریق افغانستان به مقصد تاجیکستان اعزام شد، اضافه کرد: با انجام تشریفات «کارنه تیر» در گمرک دوغارون رسما مسیر کتای (KTAI) افتتاح شد.

وی در خصوص اهمیت مسیر ایران در تجارت، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل دسترسی کوتاه‌تر به آب‌های آزاد، اقتصادی‌ترین مسیر برای ترانزیت کالاها به کشورهای آسیای میانه (CIS) است و توسعه مسیرهای جدید از جمله کریدور کتای با افزایش سرعت ارسال کالا و کاهش هزینه ها، منجر به توسعه تجارت و در نهایت رشد اقتصادی منطقه خواهد شد و گمرک ایران، با اجرای پروژه های تیر الکترونیک (eTIR) با کشورهای ترکیه (۱۳۹۴)، آذربایجان (۱۳۹۸) و حمل ترکیبی اسلونی- ایران (۱۳۹۶)، هند- چابهار- افغانستان (۱۳۹۸) تلاش کرده است با توسعه ابزارها و مسیرهای ترانزیتی، بستر لازم برای فعالان ترانزیت را فراهم کند.

مدیرکل ترانزیت گمرک ایران تاکید کرد: توسعه ترانزیت، ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال منجر به گسترش مناسبات منطقه ای خواهد شد، کنوانسیون گمرکی «کارنه تیر» مربوط به تضمین ترانزیت کالا بوده که ۷۶ کشور از جمله اقتصادهای بزرگ دنیا، چین و اتحادیه اروپا عضو آن بوده و تسهیل کننده عبور کالا در کشورهای مسیر هستند.

توقف پذیرش کامیون‌ها در مرزهای ترکمنستان، فعالیت‌های حمل ونقل را بین ایران و آسیای میانه مختل کرده بود که با راه اندازی این کریدور بار دیگر فعالیت تجاری به این منطقه از مسیر جاده باز می‌گردد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.