| کد خبر: 215946 |

توقف وام حمایتی ایرلاین‌ها در گردنه سخت‌گیری بانک‌ها

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: روند ارائه تسهیلات حمایتی به شرکت‌های هواپیمایی مطلوب بود اما با شرایط سختگیرانه بانک‌ها برای ضمانت این تسهیلات و نبود وحدت رویه، شرکت‌های هواپیمایی دچار مشکل شده‌اند.

تین نیوز

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: روند ارائه تسهیلات حمایتی به شرکت‌های هواپیمایی مطلوب بود اما با شرایط سختگیرانه بانک‌ها برای ضمانت این تسهیلات و نبود وحدت رویه، شرکت‌های هواپیمایی دچار مشکل شده‌اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، مقصود اسعدی سامانی درباره تسهیلات حمایتی که مقرر شده ‌بابت رکود حاصل از شیوع کرونا به شرکت‌های هواپیمایی اختصاص یابد، بیان کرد: روند ارائه این تسهیلات داشت به خوبی پیش می‌رفت و شرکت‌های هواپیمایی هم امیدوار بودند با دریافت این تسهیلات بتوانند رکود حاصل از نبود مسافر و کاهش پروازها را جبران کنند.

وی افزود: همان گونه که قبلا هم عنوان شد شرکت‌های هواپیمایی به دلیل کاهش تقاضای سفر با مشکلات مالی مواجه شده‌اند به طوری که برخی شرکت‌ها امکان پرداخت دستمزد پرسنل خودرا هم ندارند و در کنار این هزینه پارکینگ هواپیما، خدمات فرودگاهی و غیره هم وجود دارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: به هر حال مقرر شد دولت 2000 میلیارد تومان تسهیلات برای همه شرکت‌های هواپیمایی آسیب‌دیده از شیوع کرونا اختصاص دهد، در این راستا شرکت‌های هواپیمایی متقاضی، در سامانه کارا ثبت‌نام کرده و تقاضای خود را ثبت کردند‌.

اسعدی سامانی افزود: موانعی که پیش از این بر سر راه ارائه این تسهیلات بود، برداشته شده بود، ‌‌شرکت‌های هواپیمایی هم به بانک‌های عامل معرفی شد‌ند و مدارک خود را تحویل دادند، اما زمانی که به مرحله وثیقه‌گذاری برای دریافت این تسهیلات رسیدند، با تقاضای سخت‌گیرانه بانک‌ها در موضوع ضمانت تسهیلات مواجه شده‌اند.

 * تقاضای وثیقه‌گذاری هواپیما و ملک برای وام حمایتی

وی ادامه داد: متاسفانه پرداخت تسهیلات در بانک‌ها دچار بوروکراسی اداری شده و وحدت رویه ای هم در اخذ وثیقه وجود ندارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: برخی بانک‌ها وثیقه‌گذاری هواپیما را به عنوان ضمانت تسهیلات تقاضا داده‌اند‌ و برخی دیگر از بانک‌های عامل فقط املاک را به عنوان وثیقه قبول دارند.

اسعدی سامانی افزود: از سوی دیگر ‌چک برگشتی شرکت‌های هواپیمایی هم به عنوان یک عامل بازدارنده مطرح شده است.

وی اظهار داشت: به هر حال بانک‌ها شرایط را برای دریافت تسهیلات حمایتی آن هم پس از چند ماه ‌وعده، ‌سخت کرده‌اند و هیچ وحدت رویه‌ای از سوی بانک ها در این‌باره وجود ندارد در حالی که تقاضای ما وجود وحدت رویه از سوی همه بانک‌های عامل و کاهش شرایط سخت‌گیرانه است.

* ضرورت ورود  ‌معاون‌ اقتصادی رئیس‌جمهور و ‌بانک مرکزی برای رفع موانع

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: ضرورت دارد ‌‌معاون‌ اقتصادی رئیس‌جمهور و همچنین ‌بانک مرکزی هر چه زودتر تصمیمی مناسب برای رفع موانع موجود اتخاذ و به بانک‌ها ‌ابلاغ کنند به هر حال وضعیت اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی مطلوب نیست و در پرداخت حقوق و دستمزد مشکلاتی دارند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.