| کد خبر: 215812 |

پرسه زدن کرونا درناوگان حمل ونقل عمومی گلستان/ فاصله گذاری گُم شد

ناوگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری به دلیل ازدحام مسافران به عنوان یکی از کانون های شیوع کرونا شناخته شده که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

تین نیوز

 ناوگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری به دلیل ازدحام مسافران به عنوان یکی از کانون های شیوع کرونا شناخته شده که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل پرکاربرد بودن یکی از بسترهای انتقال بیماری کووید ۱۹ بوده که در صورت غفلت و بی توجهی در استفاده از این وسایل، در شیوع کرونا تأثیر خواهد داشت.

طبق گفته معاون وزارت بهداشت، حمل و نقل عمومی عامل ۲۶.۵ درصد انتقال کرونا در کشور است.

نیاز روزانه مردم به استفاده از سیستم حمل و نقل برای تأمین مایحتاج زندگی و گرفتن خدمات و از طرف دیگر توصیه به استفاده از این وسایل برای رفع معضل ترافیک، ضرورت توجه بیشتر به پاکسازی و گندزدایی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های درون و برون شهری را افزایش می‌دهد.

پیمودن مسافت طولانی و چند ساعته در سفرهای بین شهری و بین استانی نیازمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده دست، پرهیز از ورود مسافران مشکوک و ضدعفونی دائم فضای داخلی و دستگیره درهای تاکسی و اتوبوس‌ها و غیره است.

همچنین باید بستری فراهم شود تا پرداخت نقدی کرایه کاهش یافته و جای خود را به پرداخت الکترونیکی و کارت‌های اعتباری دهد.

طبق گفته کارشناسان بهداشت رعایت فاصله فیزیکی و زدن ماسک زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کرده لذا باید این مسائل در جابجایی مسافران هم رعایت شود.

مشاهدات نشان می‌دهد هرچند زدن ماسک در اغلب ترددهای درون و برون شهری گلستان رعایت شده اما رعایت فاصله فیزیکی مورد غفلت قراگرفته و دستورالعمل خاصی برای آن ابلاغ نشده است.

پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی

یک کارشناس بهداشت و درمان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: روند افزایشی شیوع کرونا در گلستان و بودن در وضعیت قرمز این بیماری سبب شده تا محدودیت‌هایی در استان اعمال شود.

ساره زنگانه افزود: با توجه به چرخه زندگی، مردم ناچار به حضور در جامعه بوده و این امر باید با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی همراه باشد.

وی بیان کرد: یکی از مواردی که در ایام کرونا استفاده از آن باید با احتیاط همراه باشد، وسایل حمل و نقل عمومی و مسافربرهای شخصی است.

زنگانه ادامه داد: هم اکنون بسیاری از خودروها با شرایط پیش از کرونا مسافر سوار کرده و امکان ضدعفونی مستمر روزانه فضای داخلی خودروها وجود ندارد.

وی تأکید کرد: رعایت فاصله فیزیکی در استفاده از این وسایل ضرورت دارد اما به دلیل مقرون به صرفه نبودن و فرار مشتری از تمکین افزایش کرایه به این مقوله چندان بها داده نمی‌شود.

زنگانه تصریح کرد: سیستم تهویه خودروها باید به گونه‌ای باشد که هوا جریان داشته و تبادل نقدی کرایه هم کاهش یابد.

وی با تأکید بر اینکه والدین در خودروهای عمومی بیشتر مراقب کودکان خود باشند، گفت: همچنین باید از خوردن و آشامیدن در تاکسی و اتوبوس و مترو پرهیز شود.

۶۰ دستگاه اتوبوس شهری در گرگان فعال است که از ساعت ۱۶ الی ۲۱ شب در ۳۲ خط خدمات رسانی کرده و دو هزار و ۹۴۲ تاکسی درون شهری هم کار جایجایی مسافران را به عهده دارند.

ضدعفونی ناوگان درون شهری

سرپرست سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان در خصوص اقدامات انجام شده در مقابله با کرونا، به خبرنگار مهر گفت: ضدعفونی روزانه اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، سرویس مدارس و آژانس‌ها هر شب از ساعت ۷ الی ۹ به صورت رایگان در در پارکینگ الغدیر انجام می‌شود.

ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی، لزوم استفاده از ماسک، فاصله گذاری فیزیکی و پرداخت الکترونیکی بهای کرایه از مواردی است که کارشناسان برای مقابله با کرونا به آن تأکید می‌کنند

مهدی کمالغریبی افزود: کابین تمام رانندگان اتوبوس از قسمت مسافر جدا شده و فاصله گذاری هم رعایت می‌شود.

وی بیان کرد: حمل و نقل درون شهری گرگان از ارائه خدمت به مسافر بدون ماسک معذور بوده و در پنج نقطه از ایستگاه‌های اصلی شهر بلیط نیم بها به مسافران عرضه می‌شود.

کمال غریبی اضافه کرد: جایگاه‌های سوخت در مالکیت شهرداری یک شب در میان ضدعفونی شده و تمام پرسنل ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از فرم مخصوص، دستکش، ماسک و استفاده از دستگاه پوز هستند.

وی همچنین گفت: پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی برای سه هزار خودرو با همکاری بخش خصوصی در دستورکار بوده تا با پرداخت مبلغ ۴۰۰ هزار تومان، تاکسی‌ها مجهز به دستگاه پرداخت الکترونیکی شوند.

کمال غریبی ادامه داد: اطلاع رسانی شده که تاکسی‌ها تنها سه سرنشین داشته داشته ولی این موارد ۱۰۰ درصد رعایت نمی‌شود چون اگر الزام شود باید نرخ کرایه هم افزایش یابد.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد فاصله فیزیکی در تاکسی‌های شهری رعایت می‌شود، گفت: از ساعت ۶ صبح تا ۹ شب بازرسان اداره با سه خودرو و ۱۰ نیرو و با همکاری پلیس راهور بر تاکسی‌ها نظارت کرده و اعمال قانون هم انجام می‌شود.

کمالغریبی از اجرای مانور ضدعفونی برای پاکسازی ایستگاه‌های اتوبوس، سی ان جی ها، پارکینگ‌ها و پایانه‌های شرقی و مرکزی خبر داد و گفت: تب سنجی از رانندگان اتوبوس و تاکسی‌ها همه روزه و تب سنجی از مسافران در روزهای زوج انجام می‌شود.

وی توضیح داد: به طور معمول یک تاکسی روزانه ۱۱۰ نفر را جابجا کرده و یک اتوبوس ۷۰۰ نفر را جابجا می‌کند ولی در شرایط کرونا حمل و نقل تاکسی به یک سوم و در اتوبوس‌ها به یک ششم کاهش یافته است.

دستورالعملی در خصوص فاصله گذاری ابلاغ نشده است

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل گلستان هم در خصوص ترددهای برون شهری به خبرنگار مهر گفت: در پیک اول و دوم کرونا دستورالعمل‌های خاصی را برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار دادیم.

ایوب میرشاهی افزود: تمامی رانندگان و مسافران و متصدیان دفاتر حمل و نقل ملزم به رعایت اصول بهداشتی بوده و استفاده از ماسک الزامی است.

وی ادامه داد: در خصوص فاصله‌گذاری ترددهای بین شهری هنوز دستورالعمل خاصی به ما ابلاغ نشده اما تلاش رانندگان و مسافران به رعایت این فاصله‌ها است ولی نمی‌توان گفت که این موارد ۱۰۰ درصد رعایت می‌شود.

میرشاهی بیان کرد: تقاضای شرکت‌های حمل و نقل بر این بوده که با افزایش نرخ کرایه، تعداد مسافران محدود شود اما چنین دستوری از مراجع بالاتر به ما ابلاغ نشده است.

میرشاهی با بیان اینکه با پیشنهاد ما و توافق مسافران معمولاً هزینه یک مسافر تقسیم شده و فاصله رعایت می‌شود، گفت: در مسیرهای طولانی مانند گرگان به شاهرود و یا گرگان به تهران و غیره این اقدامات توسط مسافران انجام شده اما در مسیرهای کوتاه بین شهری از این امر استقبال نمی‌شود.

فعالیت ۱۵۷۵ دستگاه حمل و نقل برون شهری در گلستان

وی تاکید کرد: ورود مسافر بدون ماسک به خودروها ممنوع بوده و شرکت‌ها ملزم هستند ماسک در اختیار مسافران قرار دهند.

میرشاهی بیان کرد: قبل از شروع سفر دستگیره‌ها، صندلی‌ها، درب و فضای داخلی اتوبوس و سواری‌ها ضدعفونی می‌شود.

وی از ارائه خدمات الکترونیکی برای دریافت بلیط خبر داد و گفت هزار و ۵۷۵ دستگاه ناوگان مسافربری برون شهری داریم که شامل ۲۲۵ دستگاه اتوبوس، ۷۰۰ دستگاه سواری و بیش از ۶۰۰ دستگاه مینی‌بوس است که کار حمل و نقل و جابجایی مسافران را انجام می‌دهند.

میرشاهی بیان می‌کرد کاهش مسافر را در پیک اول کرونا شاهد بودیم اما در پیک دوم این کاهش به نسبت پیک اول کمتر است.

با توجه به اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی کانونی برای شیوع کرونا بوده لذا استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی در استفاده از این وسایل ضروری بوده و باید نظارت بیشتری برای رعایت این پروتکل‌ها توسط دستگاه‌های مربوطه انجام شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.