| کد خبر: 215788 |

◄ مردم ایران چه خودروهایی دوست دارند؟

بسیاری از ما حداقل یک خاطره از سفر جاده‌ای داریم که در آن تعداد زیادی آدم کنار هم نشسته و در طول سفر هم لذت زیادی برده‌ایم. تا اواسط دهه هفتاد شمسی، تعداد خانواده‌هایی که خودروی شخصی داشتند زیاد نبود. داشتن خودرو مانند امروز یک نیاز قطعی و انکارناپذیر هم نبود.

تین نیوز

بسیاری از ما حداقل یک خاطره از سفر جاده‌ای داریم که در آن تعداد زیادی آدم کنار هم نشسته و در طول سفر هم لذت زیادی برده‌ایم. تا اواسط دهه هفتاد شمسی، تعداد خانواده‌هایی که خودروی شخصی داشتند زیاد نبود. داشتن خودرو مانند امروز یک نیاز قطعی و انکارناپذیر هم نبود. 

در آن زمان اغلب مردم به دنبال خودروهایی بودند که تعداد نفرات بیشتری را در خود جای دهد. تا سال‌ها پیکان خودروی بیشتر مردم طبقه متوسط ایران بود و طبقه بالاتر معمولاً خودروهای آمریکایی داشتند. به تدریج نیز خودروهای ژاپنی و کره‌ای وارد بازار خودروی ایران شدند.

به مرور و با گذشت زمان، ذائقه نسل جوان ایران تغییر کرد و کم‌کم سر و کله خودروهای متنوع در ایران پیدا شد. سیر تغییر سلیقه خودرویی مردم ایران در طول سال‌ها، وابسته به عوامل مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بوده است.

 

اقبال به هاچبک‌ها

اگرچه خودروهای کلاس سدان همواره طرفداران خودش را داشته است، اما در یک بازه زمانی چند ساله، موج خرید خودروهای هاچ بک یا سدان‌های کوچک شروع شد. دلیل این امر شاید افزایش جمعیت شهرهای بزرگ بود. 

کمبود پارکینگ، باریک‌تر شدن خیابان‌ها و بیشتر شدن تعداد خودروها بود که خریداران را به سمت خودروهای جمع و جور سوق داد. اما در سال‌های اخیر، به یکباره تقاضا برای خودروهای کراس‌اوور افزایش پیدا کرد. علاقه به سفرهای بیابانی و جو آفرود سواری در میان جوانان، تمایل برای خرید کراس‌اوورهای مختلف را بیشتر کرد. 

در تمام دنیا خودروهای کراس‌اوور برای عاشقان صحرا، بهترین گزینه است. اما نکته جالب این که در ایران علاوه بر آفرودبازان، تعداد زیادی از مردم برای استفاده‌های شهری هم خودروهای کراس‌اوور را ترجیح می‌دهند. داشتن یک خودروی شاسی بلند یک جور کلاس در ایران محسوب می‌شود!

 

خودروی ایرانی یا خارجی؟ مسأله این است!

مردم اغلب کشورهای آسیایی که در زمینه تولید خودرو فعال هستند، ترجیح می‌دهند که از خودروهای ساخت کشور خودشان استفاده کنند. در ایران اما داستان کاملاً برعکس است. برخلاف خودروسازان مطرح آسیایی مانند تویوتا، هیوندای، کیا و مزدا که به مرور زمان و در طول سال‌ها مدام پیشرفت کرده‌اند و خود را به سطوح بالای جهانی رسانده‌اند، خودروسازان ایرانی کماکان در جا می‌زنند. 

از طرفی بالا بودن بدون منطق تعرفه‌های واردات خودرو باعث شده که قیمت خودروهای خارجی سرسام‌آور باشد و عملاً دست طبقهٔ متوسط از خرید این خودروها کاملاً کوتاه شده است. 

نکته جالب در مورد فرهنگ خودرو سواری در ایران این است که در اینجا، مردم خود را به آب و آتش می‌زنند تا خودروهای مدل بالا و خارجی سوار شوند. به همین دلیل واردات خودروهای چینی در ایران با استقبال روبه‌رو شد. این خودروها با ظاهر جذاب و آپشن‌های زیاد و قیمت مناسب، نسبت به نمونه‌های داخلی با همین قیمت‌ها، انتخاب مردم بود. 

ضعف خودروسازی در ایران باعث شده که مردم نسبت به تولیدات داخلی اعتماد نداشته باشند و حتی ارزان‌ترین نمونه‌های چینی و یا خودروهای دست دوم اروپایی و آسیایی را به نمونه‌های صفر ایرانی ترجیح دهند.

 

مردم شهرهای مختلف ایران چه خودروهایی سوار می‌شوند؟

در خود ایران هم خرید خودرو در مناطق مختلف تابع مسائل ریز و درشت دیگری است. در برخی استان‌ها به دلیل نوع زیست مردم خودروهای ایرانی بیشتر مورد توجه است و در بعضی دیگر مردم ترجیح می‌دهند که خودروهای خارجی سوار شوند. 

استفاده از کلاس‌های مختلف خودرو در ایران تابع اقلیم، شرایط مالی و فرهنگی هر منطقه است. برای مثال در استان‌هایی که مردم علاقه زیادی به رفتن به کوه و صحرا دارند، خودروهای کراس‌اوور طرفداران زیادی دارد. در این شهرها کراس اوورهای ارزان‌تر مانند پاترول هم زیاد دیده می‌شود. 

در استان‌های سیستان و بلوچستان تویوتا هایلوکس یا سانتافه یا ماشین‌های سرعتی مانند زانتیا و بعد پژو پرشیا انتخاب اول مردم است. در کردستان هم تویوتا هایلوکس زیاد به چشم می‌خورد و مردم این منطقه به این سبک خودروها علاقه زیادی دارند. در شیراز مردم از قدیم خودروهای آمریکایی را می‌پسندیدند و حالا هم شاید بعد از تهران بیشترین تعداد خودروهای لوکسی مانند پورشه، بنز و بی‌ام‌دبلیو را در شیراز و بعد در تبریز ببینیم. مردم تبریز هم علاقه زیادی به خودروهای لوکس و خاص دارند. در مناطق مرکزی‌تر ایران، بیشتر خودروهای ایرانی را می‌بینیم. شاید بافت خاص این مناطق و سبک زندگی مردم دلیل این رویکرد باشد. 

یک نکته جالب به هنگام خرید خودرو از سامانه‌های خرید و فروش خودرو، این است که به هنگام خرید مردم به شماره پلاک خودرو توجه می‌کنند. این امر به دلیل تاثیر شرایط جوی و اقلیمی مناطق بر روی خودروهای دست دوم است. مثلاً خودروهای مربوط به مناطق شمالی یا جنوبی ایران طرفدار کمتری در شهرهای دیگر دارد. چون به دلیل رطوبت زیاد این مناطق، بسیاری از قطعات خودروها دچار مشکل می‌شوند. مناطق کوهستانی و ناهموار هم باعث می‌شود که کف و اگزوز ماشین‌ها صدمه ببیند به همین دلیل هنگام خرید از این مناطق باید به این نکات توجه زیادی کرد.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.