| کد خبر: 215563 |

برگزاری نشست فصلی اتحادیه شرکت های قطار شهری کشور

◄ تشریح « پروژه قطار ملی مترو»

نشست فصلی اتحادیه شرکت های قطار شهری کشور به میزبانی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و با حضور مدیران عامل قطارشهری 7 شهر کشور برگزار شد.

تین نیوز

نشست فصلی اتحادیه شرکت های قطار شهری کشور به میزبانی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و با حضور مدیران عامل قطارشهری 7 شهر کشور برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، نشست فصلی اتحادیه شرکت های قطار شهری کشور به میزبانی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و با حضور محمد نعیمی پور رئیس هیئت مدیره شرکت متروی تهران، علی امام مدیرعامل این شرکت و رئیس هیئت مدیره اتحادیه شرکت های قطار شهری کشور، احمد زاده مدیرعامل این اتحادیه، درویشی مدیرعامل قطار شهری قم، صلواتی مدیرعامل قطار شهری کرج و حومه، قاسمی مدیرعامل قطار شهری اسلامشهر و نیز حضور آنلاین کیامرز مدیرعامل قطار شهری مشهد، بنکدار مدیرعامل قطار شهری اصفهان و مرادی مدیرعامل قطار شهری شیراز برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارش عملکرد «پروژه طراحی و ساخت قطارملی مترو» که توسط شرکت متروی تهران در دست اجرا است ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قطارملی مترو تا کنون بیش از 50 درصد بومی سازی شده است. هر چند از دید این معاونت، این که یک مجموعه بتواند طراحی یک محصول را انجام دهد و اجزای سازنده آن را تولید کند، یعنی بومی‌سازی رخ داده است.

محمد نعیمی پور رئیس هیئت مدیره شرکت راه آهن شهری تهران و حومه ( مترو) در ابتدای این نشست به تشریح و بررسی قطار ملی مترو پرداخت و عنوان کرد: این قطار چهارمین نسل از قطارهایی است که پس از اتمام پروژه به ناوگان متروی تهران افزوده می شود.

نعیمی پور با بیان این که قطارملی مترو در مجموع با درنظرگرفتن ۱۸ زیر سیستم طراحی می‌شود، گفت:در حال حاضر صفر تا صد طراحی بدنه واگن در کشور بومی سازی شده است. در این پروژه ۴ تیپ بدنه تولید می شود. این بدنه از جنس کربن استیل بوده اما مهندسان ما تلاش کرده اند ظاهر و شکل دماغه آن را به روز رسانی و مدرن کنند.

اوافزود: همچنین در مورد چراغ ها و برف پاک کن نیز اصلاحاتی صورت گرفته تا استاندارد های ریلی برای آنها اعمال شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت مترو تاکید کرد: تغییرات اعمال شده در ظاهر و بدنه واگن ملی بر اساس تجربیات ۲۰ ساله شرکت مترو و نیزشرکت بهره برداری در استفاده از ۳ نسل واگن انجام شده است.

نعیمی پور با اشاره به این که در این پروژه برای اولین مرتبه راهروی اتصال واگن ها در کشور طراحی و تولید شده، عنوان کرد: همچنین تهویه واگن با روش مهندسی معکوس در داخل کشور ساخته شده است. در این روش با بررسی نمونه های موجود و از قبل خریداری شده از شرکت های خارجی، فرآیند ساخت تهویه واگن، بومی سازی شده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت مترو با اشاره به اینکه MCMبه عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم رانش، ۴ درصد از قیمت کل یک قطار را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد:خوشبختانه موفق شده ایم با تجربه قبلی که جهاد دانشگاهی در این حوزه داشت بومی سازی این بخش را نیز انجام دهیم. بااتمام تست های مورد نیاز، ایران جزء چند کشور محدود تولید کننده MCM در دنیا قرار می گیرد.

او همچنین با اشاره به اینکه موفق به نصب سنسور برای تمام ترمز ها شده ایم،اظهار کرد: در نتیجه این اقدام در هر شرایطی راهبر از داخل واگن قادر به هدایت ترمزها است.

رئیس هیئت مدیره شرکت مترو با اشاره به نیاز متروی تهران و نیز سایر قطار شهری های کشور به تامین واگن، گفت: با تکمیل این پروژه توسط شرکت متروی تهران، تمام اعضای اتحادیه شرکت های قطار شهری کشور می توانند از آن بهره مند شوند.

او با اشاره به اینکه شروع پروژه قطار ملی مترو، انعقاد قرارداد بین مترو تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز صندوق شکوفایی و نوآوری این معاونت بود،عنوان کرد: تلاش ما بر این بوده که اجرای این پروژه توسط شرکت‌های قطار شهری کشور انجام شود. در این میان شرکت متروی تهران آمادگی بیشتری برای انجام این پروژه را داشت.

نعیمی پور با اشاره به این‌که مهم‌ترین چالش ما برای دستیابی به واگن ملی، چالش باور است، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد اجرای این پروژه را غیرممکن می‌دانستند به همین دلیل طی ۱۰ ماه گذشته تلاش کردیم تا دستیابی به نتیجه موردنظر در سکوت خبری اجرای پروژه را پیش ببریم.

او با اشاره به این‌که در حال حاضر هر یک ازشرکت‌های واگن‌ساز تا ۱۵ درصد ظرفیت خالی برای تولید واگن‌دارند، تأکید کرد: شرکت متروی تهران، واگن‌ساز نیست لذا نتیجه نهایی این پروژه برای تولید انبوه در اختیار شرکت‌های واگن سازی قرار می‌گیرد و ما نیز در تمام مراحل این پروژه از توانایی شرکت‌های بهره‌بردار که سال‌ها با واگن سر وکارداشته‌اند برای رفع نقص این پروژه استفاده کرده‌ایم و در ادامه پروژه نیز استفاده خواهیم کرد.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت متروی تهران عنوان کرد:به‌زودی قرارداد تولید ۱۰۵ دستگاه واگن - که البته این عدد متناسب با 7 واگنه یا ۸ واگنه بودن قطارها متغیر است- منعقد می‌شودتا در اجرای این پروژه تنها به نمونه‌سازی بسنده نکرده باشیم.

نعیمی پور تهران بااشاره به این که تا چند ماه آینده روند انعقاد قراردادها آغاز می‌شود، گفت: بدون شک انعقاد چنین قراردادی افراد فعال در صنعت واگن سازی را به این باور می‌رساند که قادر به تولید واگن ملی هستیم.

او با اشاره به این‌که قیمت نهایی برای واگن ملی هنوز مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: کارگروه واگن ملی زیر مجموعه مترو تهران در حال فعالیت است اما در حال تاسیس یک شرکت مستقل برای تولید انبوه این واگن هستیم. بدون شک در این مرحله قیمت نهایی و میزان به‌صرفه بودن تامین واگن ملی از سوی شرکت‌های قطار شهری مشخص می‌شود.

نعیمی پور با اشاره به این‌که متروی تهران آمادگی ارائه انواع خدمات فنی و کارشناسی را توسط مهندسان خود به سایر اعضای اتحادیه شرکت‌های قطار شهری کشور دارد، عنوان کرد: هرچند ما وارد روند قطعه‌سازی برای رفع نقایص ناوگان‌های در حال بهره‌برداری نشده‌ایم اما اجرای این پروژه به‌ناچار ما را به این حوزه وارد کرده است. درنتیجه اگر شرکت بهره‌برداری متروی تهران و سایر شرکت‌های بهره‌برداری در کلان‌شهرها نیاز به تأمین قطعه داشته باشند، تلاش می‌کنیم باقیمت رقابتی قطعه‌های موردنیاز را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.