| کد خبر: 215511 |

◄ تصاحب منابع اعتباری وام رانندگان توسط بانک‌ها

بانک‌ها شرایطی فراهم کردند که رانندگان نتوانند از وام و تسهیلات کرونایی بهره برده و در واقع بسته حمایتی رانندگان (کارگران) را به نوعی تصاحب کردند.

تین نیوز

یک فعال صنفی بخش حمل و نقل مسافری جاده‌ای  معتقد است تسهیلات و وام کرونایی مربوط به رانندگان بخش مسافری جاده‌ای به نام رانندگان و  به کام بانک‌ها بوده است.

به گزارش تین نیوز، مختار داوودی در گفت و گو با تین نیوز، عنوان کرد: با رویه‌ای که بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات در پیش گرفتند مبلغ حدود ۷۰۰۰ میلیارد ریالی که به عنوان تسهیلات کرونایی به رانندگان تخصیص یافته بود در صندوق بانک‌ها ذخیره شده و بانک‌ها شرایطی فراهم کردند که کسی نتواند از این تسهیلات بهره برده و در واقع بسته حمایتی رانندگان (کارگران) را به نوعی تصاحب  کردند.

بیشتر بخوانید:

عضو هیئت‌ مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری در توضیح این موضوع افزود:  مشاغل آسیب دیده ناشی از کووید ۱۹ توسط ستاد کرونا در ۱۴ دسته تقسیم بندی شد که این مشاغل باید از طرف دولت حمایت می‌شد و در این میان حمل و نقل عمومی بخش مسافر که با بزرگترین رکود در یک قرن حیات خود مواجه شده نیز در این تقسیم‌بندی قرار گرفت.

وی افزود: دربخش ترانزیت و تورگردی  مسافرت‌ها به صفر رسید در بخش خطوط داخلی هم به کمتر از ۲۰ درصد رسید و در بعضی استان‌ها حتی پایانه‌ها توسط استانداری‌ها  تعطیل کامل شد و در این بین رانندگان که به صورت سرویسی یا همان روز مزد و فاقد قرارد کاری بودند دراین پنج ماه خانه نشین شدند و حتی نتوانستند پول بیمه پرداخت کنند.

داوودی با تاکید بر این‌که رانندگان بیکار شده از کمترین حمایت چه از طرف تامین اجتماعی و چه دولت در مدت بیکاری بهره‌مند نشدند، عنوان کرد:  رانندگان،  مالکان و مهمانداران اتوبوس بیشترین آسیب را از بیماری کرونا دیدند اما کمترین تسهیلات را نسبت به دیگر  مشاغل دریافت کردند که آن هم تا به امروز محقق نشده به‌طوری‌که 2 گروه مالک و مهماندار اصلاً دراین طرح دیده نشدند و تسهیلاتی به آنها تعلق نگرفته است.

به گزارش تین نیوز، این فعال صنفی خاطرنشان کرد: تنها اقدام حمایتی دولت مربوط به رانندگان بخش مسافری بود که آن هم به لطف سیستم بانکی تا این لحظه محقق نشده است.

وی گفت: همچنان که اطلاع‌رسانی شد در پی توافق وزیر راه و شهرسازی و سازمان راهداری با سازمان برنامه و بودجه،  ۱۱۳هزار و ۵۵ راننده برون شهری بخش مسافری که دارای کارت فعالیت هوشمند حرفه‌ای از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هستند مشمول حمایت در قالب وام ۶ میلیون تومانی با بهره ۱۲درصد شده و توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سامانه موسوم به کارا مورد ثبت نام قرار گرفتند.

عضو هیئت‌ مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری افزود: اگرچه این تسهیلات، با نرخ امروز ارز معادل ۲۵۰ دلار و به ازای ۵ ماه بیکاری رانندگان معادل ۲۰ درصد حقوق رانندگان در چند ماه گذشته بوده که قرار بود به‌صورت  وام با بازپرداخت ۲۴ماهه پرداخت شود اما می‌توانست در این برهه که اکثر رانندگان مستاجر و با افزایش کرایه خانه و رهن و با مشکل جدی مسکن و دیگر مشکلات مواجه هستند امید و التیامی باشد.

وی عنوان کرد: ولی متاسفانه با سیاست شبکه بانکی، ۹۵درصد رانندگان موفق به دریافت این تسهیلات نشدند و با محرومیت از این وام،  دراصل این پول نصیب شبکه بانکی شد.

داوودی تاکید کرد: در شیوه نامه ستاد کرونا در سایت کارا متعلق به وزارت کار در بخش تضامین به صراحت  ذکرشده تا سقف ۱۶۰میلیون ریال معاف از ضامن و فقط یک فقره سفته به ارزش ۱/۵برار وام (نه میلیون) کافی بوده و مدارک راننده هم کارت هوشمند فعال ذکر شده است.

به گزارش تین نیوز، این فعال صنفی گفت: اما بانک‌ها در اقدامی عجیب و غیر قانونی ماهیت راننده بودن را مالکیت وسیله نقلیه با پلاک عمومی و مدرک درخواستی را سند خودرو دانسته و ضامن هم کارمند فیش کسر از حقوق و نداشتن بدهکاری یا قسط به سایر بانک‌ها اعلام کرده‌اند.

عضو هیئت‌ مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری افزود: با این رویه مبلغ حدود ۷۰۰۰ میلیارد ریالی که به رانندگان تخصیص یافته بود در صندوق بانک‌ها ذخیره شده و بانک‌ها شرایطی فراهم کردند که کسی نتواند از این تسهیلات بهره برده و در واقع بسته حمایتی رانندگان (کارگران) را به نوعی تصاحب  کردند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده تاکسی فرودگاه امام 1 0

    خدا خیرتون بده. کل ماجرا رو کامل و دقیق توضیح دادید.
    ضمن اینکه بانک سامان بجز موارد ذکر شده در ابتدای امر مدارکی مبنی بر اثبات درامد و توانایی پرداخت هم میخواستند و حتی بعد از پیگیری از بازرسی این بانک هم گفته شد ما بهشون میگیم سختگیری نکنن همراه با کمی خنده و مزاح.
    و البته کارکرد حساب هم میخواستند.
    و بانک دیگه ای به یکی از همکاران گفته بود شما که درامد ندارید چجوری میخواید پس بدید پول رو؟ و اغلب همراه با تمسخر و تحقیر همراه بوده برخوردها و باعث عدم پیگیری و بیخیال شدن این به اصطلاح وام که قرار بود 4ماه دگره تنفس داشته باشه شدند