| کد خبر: 215486 |

کاهش آلاینده‌های خودروها با نانوفیلترهای محققان کشور

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاه‌های صنعتی تولید نانوالیاف را برای ساخت فیلترهای هوای خودروها تولید کردند که علاوه بر کاهش آلاینده‌های هوا موجب کاهش مصرف سوخت می‌شوند.

تین نیوز

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاه‌های صنعتی تولید نانوالیاف را برای ساخت فیلترهای هوای خودروها تولید کردند که علاوه بر کاهش آلاینده‌های هوا موجب کاهش مصرف سوخت می‌شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، عطا اکبری مدیر عامل این شرکت با اشاره به محصولات تولیدی این شرکت گفت: فعالیت ما در حوزه ساخت و طراحی دستگاه صنعتی تولید انبوه الیاف نانو است که توانستیم فیلتری تولید کنیم که مجهز به لایه‌های حفاظتی الیاف نانو است و هوای ورودی موتور را کاملا تصفیه می‌کند.

وی با بیان اینکه این فیلترها جزء محصولاتی هستند که با قیمت بالا به کشور وارد می‌شوند، اظهار کرد: یکسری ذرات معلق در هوا هستند که از فیلترهای معمولی عبور می‌کنند و در بلندمدت باعث آسیب به سرسیلندر و موتور خودرو می‌شوند. ولی در نانوفیلترها با توجه به لایه نانو الیاف در سطح فیلتر، بیشتر ذرات ریز به این الیاف جذب می‌شوند و هوای تمیزتری وارد محفظه احتراق سوخت خودرو می‌شود. این کار به کاهش بنزین و آلودگی محیط‌زیست و محافظت از موتور خودرو کمک می‌کند.

اکبری یادآور شد: این محصولات مزایایی مانند تصفیه هوای داخل محفظه احتراق، جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به موتور و در نتیجه افزایش طول عمر آن، کاهش مصرف سوخت، کاهش تخریب محیط‌زیست، کاهش آلاینده‌های مضر سلامتی و غیره دارند.

این فعال دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: ۷۰ درصد فیلتر هوای خودروهای خارجی موجود در کشور، وارداتی است. همین موضوع هم باعث خروج میزان زیادی ارز از کشور می‌شود. اما با راه‌اندازی خط تولید فیلترهای خودروهای خارجی، خروج ارز از کشور کاهش یافته است.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به گفته وی با توجه به کیفیت خوب محصولات این شرکت، سال ۹۶ ترکیه خریدار این محصولات شد؛ اما وجود برخی مشکلات اقتصادی، این روند را متوقف کرد. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.