| کد خبر: 215415 |

سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰۰ میلیاردریالی بخش‌خصوصی در بندر آستارا

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا گفت: بخش‌ خصوصی از سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال برای ساخت و توسعه بخش‌های سازمانی و خصوصی، انبارها، تجهیزات رادیویی، اسکله و محوطه این بندر سرمایه‌گذاری کرده‌است و از فعالان و کارآفرینان برای رونق تجارت و ایجاد گردشگری دریایی استقبال و حمایت می‌کنیم.

تین نیوز

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا گفت: بخش‌ خصوصی از سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال برای ساخت و توسعه بخش‌های سازمانی و خصوصی، انبارها، تجهیزات رادیویی، اسکله و محوطه این بندر سرمایه‌گذاری کرده‌است و از فعالان و کارآفرینان برای رونق تجارت و ایجاد گردشگری دریایی استقبال و حمایت می‌کنیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، کیانوش امیری با بیان اینکه باید از همه ظرفیت و توان موجود برای توسعه استان بهره گرفت، گفت : در این راستا از فعالان و کارآفرینان برای رونق تجارت و ایجاد گردشگری دریایی استقبال کرده و همچنان هم حمایت می‌کنیم.  

تجارت دریایی شاید قدمتی به اندازه زندگی بشر دارد و تاریخ زندگانی مردمان کشورهای دارای دریا گواه آن است که انسان ها هرگز از مسیر دریا برای حمل و نقل و داد و ستد غافل نبوده اند و جزر و مد دریاها را به جان خریده و امواج سهمگین مصائب و سختی های آن را به تسلیم لنگر عزم و اراده خود درآورده اند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمهوری آذربایجان ۳۸ کیلومتر مرز خشکی و ۱۵ کیلومتر مرز آبی دارد و بندر چند منظوره آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان و حاشیه دریای خزر با ۶۰ هکتار وسعت، به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا به شمار می رود.

در کنار حمایت های دولت برای توسعه بخش های اقتصادی کشور، بخش خصوصی نیز با سرمایه گذاری و کارآفرینی نقش موثری در این راستا ایفا می کند و رئیس بندر و دریانوردی آستارا روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در این بندر، از فراهم بودن زمینه فعالیت صاحبان سرمایه در آن خبر داد و اقدامات انجام شده در دو سال گذشته را مثبت ارزیابی کرد.

کیانوش امیری گفت: تردد نخستین کشتی در بندر آستارا به فروردین سال ۹۲ باز می گردد اما بندر به دلیل موقعیت مرزی و تجارت و حمل و نقل دریایی طی این سال ها در حال توسعه و ترقی بوده و بخش خصوصی کارهای بزرگی در آن انجام داده است.

وی افزود: از سال گذشته تا امروز بخش خصوصی در بندر آستارا برای افزایش توان برق از ۳۰۰ به هزار و ۳۰۰ وات ۷۵ میلیارد ریال، برای تامین تجهیزات رادیویی و کنترل ترافیک دریایی هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال،  ساخت سیلوی ۱۶ هزار تنی غلات ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.

وی ادامه داد: هزینه کرد برای احداث انبار سرپوشیده با چهار هزار متر مربع مساحت ۵۰ میلیارد ریال،  ساخت انبار هانگار (مسقف فاقد دیوار) ۵۰ میلیارد ریال، ساخت اسکله با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی تاکنون ۷۰ میلیارد ریال، کانال هدایت آب های سطحی به امتداد ۲۵۰ متر مبلغ چهار میلیارد ریال و برای محوطه سازی ۵۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات در این راستاست.

وی ادامه داد: در سال قبل بخش خصوصی برای خرید دستگاه مکنده جهت تخلیه غلات، یک و نیم میلیون یورو سرمایه گذاری کرد و انبارهای سرپوشیده و هانگار نیز به بهره برداری رسیده است.

امیری بیان کرد: اسکله در حال ساخت تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد و بندر آستارا با ۲ پست اسکله در مجموع به طول ۳۰۰ متر، امکان پهلوگیری هر نوع کشتی فعال در دریای خزر را خواهد داشت.

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا گفت: یک و هفت هکتار از محوطه سازی بندر انجام شده و ۶ و نیم هکتار دیگر تا پایان امسال انجام خواهد شد و ۲۰ هکتار از اراضی محوطه در حال تسطیح است.

ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی در بندر

او عنوان کرد: راه اندازی صنایع تبدیلی در بندر آستارا پیگیری می شود و به همین منظور احداث خیابان صنایع تبدیلی در حال ساخت است و برای ساخت ۲ انبار بزرگ در بخش صنایع تبدیلی با ۷۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی ظرف ۲ سال، قرارداد منعقد کرده ایم.

امیری ادامه داد: صنایع تبدیلی در بندر و منطقه ویژه اقتصادی آستارا برای رونق تولید و تجارت دریایی از اهمیت خاصی برخوردار است و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند با کار در این عرصه از مزیت های منطقه ویژه اقتصادی بهره مند شوند.

وی افزود: حرفه ها و مشاغلی در بندر آستارا و منطقه ویژه اقتصادی مربوطه قابل سرمایه گذاری و اجراست که با دریا و تجارت دریایی مرتبط باشد و اگر یک سرمایه گذار به عنوان مثال برای ساخت کارخانه آرد اقدام کند و گندم مورد نیاز آن یا آرد تولیدی آن از طریق دریا و کشتیرانی حمل و نقل شود از او حمایت و استقبال می کنیم.

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا ادامه داد: در حال حاضر ۱۲۰ نفر به طور مستقیم و ۲۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این بندر مشغول کار هستند و توسعه و رونق مشاغل جنبی و صنایع تبدیلی سبب افزایش اشتغال و کسب و کار در سطح شهرستان آستارا خواهد شد و چرخه پول را در بازار افزایش خواهد داد.

برای ایجاد گردشگری دریایی تسهیلات پرداخت می شود

رئیس بندر و دریانوردی آستارا گفت: ایجاد گردشگری دریایی برای این بندر ضروری است و با توجه به نزدیکی بندر به بازار ساحلی آستارا و ورود میلیون ها مسافر و گردشگر به آن بازار در طول سال، جای خالی گردشگری دریایی به خوبی احساس می شود و در صورت راه اندازی، مردم از آن استقبال خواهند کرد.

امیری افزود: گردشگری و سفر دریایی لذت خاصی دارد و خیلی از گردشگران و مسافران خارجی و داخلی به سفر با کشتی علاقه مند هستند و از فعالان بخش خصوصی برای ایجاد این صنعت در بندر آستارا دعوت می کنیم.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران می توانند با ایجاد زیرساخت های گردشگری دریایی در بندر آستارا از تسهیلات کم بهره و با دوره بازپرداخت دراز مدت سازمان دریانوردی و کشتیرانی بهره مند شوند.

او بیان کرد: قایق سواری، تامین کشتی های مسافربری، ساخت رستوران های دریایی، هتل و تاسیسات وابسته دیگر باید به صورت یک مجموعه کامل مد نظر سرمایه گذاران گردشگری دریایی باشد و طرحی کلی و دارای همه ملزومات را ارائه کنند.

کرونا و نوسانات ارزی بر فعالیت بندر آستارا بی تاثیر است

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا گفت: این بندرگاه از بنادر فعال و شبانه روزی ایران است و در دوره شیوع بیماری کرونا هرگز از کمیت و کیفیت فعالیت های اقتصادی آن کاسته نشد و کارکنان و خدمه با تمام توان و به صورت شبانه روزی در مسیر سیاست های اقتصادی کشور همکاری و تلاش کردند.

امیری افزود: تخلیه و بارگیری کالا در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۵ درصد افزایش یافته و نشانگر رونق صادرات، واردات و تجارت خارجی از این مرز است و کارکنان بندر همچنان با رعایت پروتکل هاب بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک کار می کنند.

وی موقعیت جغرافیایی و نزدیکی بندر آستارا به بنادر فعال حوزه دریای خزر را از دلایل اقتصادی بودن داد و ستد دریایی از این مسیر دانست و نوسانات ارزی و تحریم های دشمن بر روند فعالیت تجاری بندر آستارا را بی تاثیر عنوان کرد.

او حمایت مسئولان شهرستانی و استانی برای تامین و تقویت زیرساخت های بندر آستارا و توسعه بخش های مختلف آن را خواستار شد و تداوم ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده در بندر را از راهکارهای رفع بیکاری و امنیت اقتصادی و اجتماعی در جامعه برشمرد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.