| کد خبر: 215408 |

خودروهای بدون معاینه فنی در مشهد جریمه می‌شوند

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی در اجرای طرح "LEZ" از اواخر مرداد ماه در مشهد خبر داد.

تین نیوز

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی در اجرای طرح "LEZ" از اواخر مرداد ماه در مشهد خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز شنبه به نقل از تورج همتی گزارش داد: در اجرای طرح LEZ (منطقه انتشار کم آلایندگی) که به دستور رییس کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان از روز شنبه ۲۵ مرداد ماه جاری در کل کلانشهر مشهد عملیاتی خواهد شد، تمامی خودروها از طریق دوربین‌های راهنمایی و رانندگی پایش و خودروهای فاقد معاینه فنی اعمال قانون خواهند شد.

وی افزود: طرح LEZ یا طرح "منطقه انتشار کم آلایندگی" یکی از طرح‌های مطرح در زمینه کاهش آلودگی هوا است که هدف آن ممانعت از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: هرچند با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بر اساس مصوبه شورای هماهنگی ترافیک استان در نشست دی ماه سال گذشته، مقرر شده بود این طرح در زمستان سال ۹۸ در کل شهرمشهد اجرایی شود ولی به دلیل موانعی از جمله افزایش مراجعه مردم به مراکز معاینه فنی و ایجاد تراکم و صف در این مراکز همزمان با شیوع ویروس کرونا، اجرای طرح متوقف شد.

وی گفت: باتوجه به فراهم بودن زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز در اجرای این طرح و به دلیل اینکه افزایش آلودگی هوا طی نیمه دوم سال در کلانشهر مشهد مورد انتظار است و آلودگی هوا یکی از عوامل تشدید انواع بیماری‌ها به حساب می‌آید، اجرای آن از اواخر مرداد آغاز می‌شود.

حروف "LEZ" که طرحی برای کاهش آلودگی هواست و با اجرایی شدن آن خودروهای بدون معاینه فنی امکان تردد نخواهند داشت، مخفف عبارت Low Emission Zone است که در فارسی به معنای "منطقه انتشار کم آلایندگی" است.

در اجرای این طرح پلاک خودروهایی که وارد محدوده LEZ می‌شوند، به صورت کاملا مکانیزه توسط دوربین های نصب شده در معابر خوانده شده و اطلاعات آن به سرورهای سیمفا ارسال می شود و در صورتی که خودرو معاینه فنی نداشته باشد، اعمال قانون توسط پلیس انجام می‌گردد.

تردد روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار وسیله نقلیه در مشهد از مهمترین عوامل آلودگی هواست. طبق اعلام محیط زیست خراسان رضوی ۸۰ درصد مینی‌بوس‌ها، ۶۰ درصد اتوبوس‌ها، ۶۰ درصد موتورسیکلت‌ها و ۴۰ درصد کامیون و کامیونت‌ها فرسوده هستند و نقش مهمی در آلودگی هوا دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.