| کد خبر: 215282 |

معاون وزیر راه و شهرسازی:

برای توسعه راه‌آهن چابهار معطل هندی‌ها نماندیم

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی با بیان اینکه با تاخیر هند در ورود به پروژه راه‌آهن زاهدان- چابهار، با تکیه به توان داخل پروژه را ادامه دادیم، گفت: هند هیچ نقشی در اجرا و تامین مالی این پروژه نداشت و این راه آهن با توان داخل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

تین نیوز

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی با بیان اینکه با تاخیر هند در ورود به پروژه راه‌آهن زاهدان- چابهار، با تکیه به توان داخل پروژه را ادامه دادیم، گفت: هند هیچ نقشی در اجرا و تامین مالی این پروژه نداشت و این راه آهن با توان داخل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش تین نیوز، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره کنار گذاشتن هند از پروژه توسعه خط آهن زاهدان و اتصال چابهار به شبکه ریلی به ایلنا گفت: در خرداد سال 95 با شرکت دولتی ایرکُن هند مذاکراتی برای سرمایه‌گاری در بخشی از پروژه راه‌آهن چابهار زاهدان داشتیم که در ادامه آن توافقنامه‌ای بین دو کشور منعقد شد، پس از مدتی مدیرعامل این شرکت دولتی برای توافق قیمت‌ها سفری به ایران داشت که پس از انجام مذاکرات توافقنامه اجرایی هم امضا شد.

وی ادامه داد طبق توافق نامه منعقد شده ایران و هند قرار بر این شد که تامین مالی و اجرای زیرسازی این پروژه ریلی با هندی‌ها باشد و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بحث زیرسازی این پروژه را به اجرا برساند. همچنین تامین برخی از ادوات مانند ریل و سوزن هم بر عهده هند بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: علیرغم پیگیری‌های مستمر ایران در سال‌های 95 و 96 اما هند اقدامات خود طبق توافقنامه را انجام نداد و از آنجایی که مدت زمان این توافقنامه طولانی شد تصمیم گرفتیم پروژه را با منابع داخلی خودمان پیش ببریم و بخشی از منابع هم با درخواست دولت و موافقت رهبری از صندوق توسعه ملی تامین شد.

وی ادامه داد: ‌از این رو با تاخیر هندی‌ها، منابع مالی از داخل کشور تامین و از اواخر سال گذشته پروژه راه‌آ‌هن زاهدان – چابهار به صورت جدی فعال شد.

خادمی ادامه داد:‌ در ادامه روند اجرایی کار، ریل‌گذاری این پروژه را از بخش شمالی در هفته گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز کردیم و سال 1400 هم بخش اول پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که برای اجرای این پروژه معطل هندی‌ها نشدیم گفت: ‌از آنجایی که تاخیر هندی‌ها طولانی شد خودمان اقدامات اجرایی و تامین مالی را انجام دادیم البته اجرای این پروژه از سال 92 آغاز شده بود و ما قصد داشتیم با هدف تامین  مالی از طریق هند عملیات اجرایی را تسریع کنیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه هند در اجرای پروژه راه‌آهن زاهدان – چابهار هیچ نقشی نداشته است گفت: به دلیل اینکه هندی‌ها خودشان برای ورود به این پروژه نشان دادند بحث سرمایه‌گذاری آنها و اجرای بخشی از روسازی پروژه را مطرح کردیم اما تاخیر هندی‌ها باعث شد خودمان دست به کار شویم.

وی تاکید کرد:‌ از سوی دیگر تولید ریل ملی توسط شرکت ذوب آهن به صورت جدی دنبال می‌شد و از سال گذشته شرکت ذوب آهن توانست ریل مورد نیاز را تولید و تحویل شرکت ساخت دهد تا در این پروژه مورد مصرف قرار گیرد.  

خادمی ادامه داد: بخشی از توافق ما با هندی‌ها هم تامین ریل بود که با توجه به توان داخل در تولید ریل معطل هندی‌ها برای اجرای تعهداتشان نماندیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تا سال 98 تمایلی از سوی هندی‌ها برای مشارکت در پروژه دیده نشد همچنین هم به توان تولید در بخش ریل و هم تامین مالی از داخل کشور رسیده بودیم از این رو پروژه را با اتکا به متخصصان و نیروی داخل آ‌غاز کردیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه پروژه راه آهن چابهار - زهدان مصداق واقعی خودکفایی و تحقق شعار اقتصاد ملی است، گفت: 70 تا 80 درصد بحث روسازی در پروژه‌های ریلی خرید مصالح و ریل است که در تمام این ادوات به تولید دا خل رسیده‌ایم.

خادمی با بیان اینکه ریل مورد نیاز برای اجرای این پروژه 92 هزار تن است ادامه داد: شرکت ذوب آهن اعلام کرده است که توان تحویل تمام این 92 هزار تن را دارد از آنجایی که زمان برای ما در اجرای این پروژه بسیار مهم است اگر ذوب آهن نتواند در موعد مقرر ریل مورد نیاز را تحویل دهد مجبور می‌شویم از طرق دیگر نسبت به تامین ریل اقدام کنیم.

خادمی تاکید کرد: ‌البته ذوب آهن تعهد داده است که نه تنها ریل مورد نیاز برای پروژه راه آهن زاهدان – چابهار بلکه برای اجرای روسازی پنج پروژه دیگر را تامین کند و تاکنون هم مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.