| کد خبر: 215268 |

معاون میراث‌فرهنگی استان قزوین

◄ اجرای سه پروژه مرمت مشارکتی در قزوین

در راستای حفاظت و نگهداری از مواریث ارزشمند تاریخی – مذهبی، مساجد تاریخی پنجه علی، حاج ابراهیم و ملامهدی در قالب پروژه مرمت مشارکتی با هیات امناء مساجد و نظارت کارشناسان اداره کل ساماندهی و مرمت می شوند.

تین نیوز

قزوین| معاون میراث فرهنگی استان قزوین گفت: در راستای حفاظت و نگهداری از مواریث ارزشمند تاریخی – مذهبی، مساجد تاریخی پنجه علی، حاج ابراهیم و ملامهدی در قالب پروژه مرمت مشارکتی با هیات امناء مساجد و نظارت کارشناسان اداره کل ساماندهی و مرمت می شوند.

به گزارش خبرنگارتین نیوز، احسان نورانی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین روز چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹با اعلام این خبر گفت: «مسجد تاریخی پنجعه علی واقع در خیابان پیغمبریه از آثار ارشمند مربوط به دوره صفوی و از جمله مساجد کهن شهر قزوین به شمار می رود که به دلیل پیشینه تاریخی و لزوم حفاظت و نگهداری از این اثر تاریخی– مذهبی مرحله جدید ساماندهی و مرمت آن در دستور کار قرارگرفت.

نورانی اظهار کرد: «در سال گذشته اقدام هایی چون بام سازی بنا شامل برداشت ایزوگام قبلی، خاک برداری و دوغاب ریزی، شیب بندی و عایق کاری بام تحت نظارت کارشناسان این اداره کل انجام شد و در مرحله جدید مرمت این بنای تاریخی مرمت و بازسازی نازک کاری، مرمت درب و پنجره ها، مرمت و بازسازی کاشیکاری ها و ساماندهی منظر کلی در دست اجراست.

او افزود: «مسجد حاج ابراهیم از بناهای مربوط به دوره قاجار در شهر قزوین است که در بخشی از بافت تاریخی این شهر در انتهای بازار آهنگرها و محله دیمج قرار دارد، در سنوات گذشته مرمت بدنه ضلع شرقی و غربی مسجد، نوسازی درب ورودی،  بندکشی بدنه و تعویض آبروهای پشت بام انجام شده و در مرحله جدید ساماندهی و مرمت این بنای تاریخی شامل برداشت الحاقات، قفل و بست آجرکاری ها، بام سازی و مرمت و بازسازی درب و پنجره ها با نظارت مرمت گران اداره کل در حال انجام است.

نورانی با اشاره به مرحله جدید مرمت و ساماندهی مسجد تاریخی ملامهدی افزود: « مسجد ملامهدی قزوین از جمله مساجد تاریخی دارای شبستان و متعلق به دوره قاجار واقع در خیابان مولوی است که با آغاز پروژه مرمت این بنای تاریخی در اردیبهشت ماه اقدام هایی چون استحکام بخشی گنبدک ها و سبک سازی بام انجام شده و مرمت آن در مرحله جدید با برداشت کف سازی، اجرا و تثبیت پی بندی و اجرای کانال کشی ادامه دارد.

مسجد حاج ابراهیم در سال ۱۳۹۱ با شماره ۳۰۹۷۳، مسجد پنجعه علی در سال در تاریخ ۱۱/۵/۱۳۸۴ به شماره ۱۲۶۰۹ و مسجد ملامهدی در تاریخ دهم مهر ماه سال ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۲۰۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.