| کد خبر: 215077 |

چرا نسل‌های مختلف کیا اسپورتیج محبوب همه نسل‌ها شده؟

این خودرو که از لحاظ ظاهری شباهت‌هایی به دیگر هم‌وطنش هیوندای توسان (۲۰۰۵-۲۰۱۰) داشت، به دلیل استفاده از یک موتور ۶ سیلندره مورد توجه دوچندانقرار گرفت. به علاوه اینکه تب خرید خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند در میان مردم رواج داشت.

تین نیوز

دهه اول ۲۰۰۰ میلادی مصادف با عرضه و اوج گرفتن محبوبیت خودروهای کره‌ای مدرن در ایران بود. نسل اول کراس‌اوور کامپکت کیا اسپورتیج، در سال ۱۹۹۳ تولید شد. نسل دوم این خودرو ۱۲ سال بعد و در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت کیا معرفی و عرضه شد. در ایران این نسل دوم در سال ۲۰۰۸ وارد و اولین مدل اسپورتیج در کشور به بازار خودرومعرفی شد. این خودرو که از لحاظ ظاهری شباهت‌هایی به دیگر هم‌وطنش هیوندای توسان (۲۰۰۵-۲۰۱۰) داشت، به دلیل استفاده از یک موتور ۶ سیلندره مورد توجه دوچندانقرار گرفت. به علاوه اینکه تب خرید خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند در میان مردم رواج داشت. نسل سوم اما در سال ۲۰۱۰ توسط کمپانی کیا معرفی و یک سال بعد به بازار جهانی عرضه شد. این اسپورتیج جدید در سال ۲۰۱۳ به بازار ایران راه یافت و این خودرو که حالا مقبولیت و موفقیت نسل قبلی را نیز به همراه داشت، با طراحی ظاهری اسپرت و جذاب به یکی از محبوب‌ترین و به یادماندنی‌ترین مدل‌های اسپورتیج در ایران بدل شد که تاکنون هم مدل‌های بعد از آن نتوانسته‌اند به موفقیت آن در بازار کشور برسند. نسل چهارم اسپورتیج که در سال ۲۰۱۶ وارد بازار جهانی شد، همانند نسخه‌های قبلی توسط شرکت اطلس‌خودرو در سال ۲۰۱۷ در ایران عرضه شد. در این نسل هم به رسم نسل‌های پیشین از لحاظ ظاهری با طراحی کاملاً متفاوتی مواجهیم. این خودروی متفاوت که تقریباً بی‌هیچ شباهتی به اسپورتیج معروف و محبوب ایرانیان است، نتوانست مانند 2نسل قبلی خود موفقیت چشمگیری کسب کند. علت این عدم موفقیت را می‌توان طراحی عجیب و متفاوت، قیمت بسیار بالا و البته وجود رقیبی سنتی و قدر آن یعنی هیوندای توسان برشمرد. حتی با وجود استقبال کم از نسل چهارم می‌توان اسپورتیج را خودرویی دانست که تمام نسل‌هایش درمیان تمام نسل‌ها محبوب و ماندگار است.

نسخه 2020 کیا اسپورتیج

به نظر می‌رسید شرکت‌های خودروسازی مطرح دنیا برای نسخه ۲۰۲۰ خودروهایشانبرنامه‌ای ویژه داشته باشند. با آنکه شاید همه منتظر نسل پنجم و متفاوت اسپورتیج بودند، اسپورتیج ۲۰۲۰ که در نمایشگاه ۲۰۱۹ خودرو شیکاگو در معرض دید عموم قرار گرفت، در واقع فیس‌لیفتی ا‌ست از نسل چهارم اسپورتیج مدل ۲۰۱۸، که تغییراتی درطراحی ظاهر و کابین را تجربه کرده است. بزرگ‌ترین و محسوس‌ترین تغییر بدنه اسپورتیج ۲۰۲۰ در سپر جلو آن اعمال شده است. تغییر فرم مه‌شکن‌ها، طراحی جدیدگرافیک چراغ‌های جلو که امکان سفارش چراغ‌های LED نیز برای مشتریان فراهم می‌کند، راهنماهای LED و تغییراتی در جلوپنجره از جمله تغییرات نمای روبه‌رویی این فیس‌لیفت است. در قسمت عقب با تغییر اندک گرافیک چراغ‌ها و طراحی به‌روز شده خروجی اگزوز و سپر مواجهیم و البته باید به استفاده از کروم در قسمت‌هایی مختلفی از بدنه نیز اشاره کرد که باعث لوکس‌تر دیده شدن نسخه 2020 شده است. شرکت کیا علاوه بر اینکه مدل ۲۰۲۰ را همانند گذشته در تیپ‌های LX، EX و SX عرضه می‌کند، تیپ جدیدی با نام S که نشانی از اسپرت‌تر بودن طراحی داخلی و خارجی دارد را نیز در نظر گرفته است. همچنین این شرکت امکان انتخاب از بین چند طرح مختلف برای رینگ‌ها را در اختیار مشتریان قرار داده است. در طراحی داخلی کابین، فرمان خودرو طراحی تقریباً متفاوتی دارد، ورودی‌های هوا به‌روزتر شده‌اند و همچنین برای این خودرو یک نمایشگر ۸ اینچی با قابلیت پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو در نظر گرفته شده است.

از نظر مشخصات فنی کیا اسپورتیج ۲۰۲۰ همانند نسخه‌های قبلی مجهز به یک موتور 4/2 لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی است که قدرتی معادل ۱۸۱ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۳۷ نیوتن متر تولید کند. علاوه بر این پیشرانه، این خودرو از یک موتور ۲ لیتری ۴ لیتر توربو نیز بهره می‌برد که می‌تواند ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند. قدرت تولید شده توسط این موتورها به وسیله یک جعبه دنده ۶ سرعته اتومات به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، اما اگر مشتریان مایل باشند می‌توان آن را با سیستم دو دیفرانسیل نیز سفارش دهند.

برای افزایش ایمنی شرکت کیا امکاناتی نظیر کروز کنترل هوشمند با قابلیت توقف و حرکت، سیستم جلوگیری از برخورد جلو با قابلیت تشخیص عابر پیاده، سیستم کمکی تغییر خط، نوربالای خودکار و سیستم هشدار توجه راننده را به این نسخه جدید اضافه کرده است. این خودرو که برای نخستین بار در آمریکا عرضه شده، دارای قیمتی در حدود ۲۴ تا ۳۶ هزار دلار است که بسته به امکانات و تجهیزاتی که مشتری برای سفارش خود درخواست می‌کند، متغیر است.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.