| کد خبر: 215075 |

ایجاد ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری ترانزیت با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: پروژه ریلی چابهار به زاهدان، قطعا اساسی ترین پروژه احیا و فعال نمودن ترانزیت بزرگترین و باکیفیت ترین منابع معدنی دنیا در افغانستان خواهد بود.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: پروژه ریلی چابهار به زاهدان، قطعا اساسی ترین پروژه احیا و فعال نمودن ترانزیت بزرگترین و باکیفیت ترین منابع معدنی دنیا در افغانستان خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستاندرخصوص آغاز ریل گذاری خط راه آهن چابهار به زاهدان اظهار داشت: ریل چابهار به زاهدان منحصرترین خط ریلی کشور از منظر اقتصادی است که می تواند پیونددهنده کشورهای منطقه با یکدیگر باشد.

وی افزود: این خط ریلی ضمن پیوند کشورهای حوزه دریای عمان و اقیانوس هند، شاخ و شرق آفریقا به کشورهیا عضو CIS  و همچنین روسیه و شرق اروپا، عملا با تکمیل و استانداردسازی می تواند به اصلی‌ترین شاهراه اقتصادی این کشورها تبدیل شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تبادلات کالایی چین و هند به CIS، روسیه، افغانستان و شرق اروپا و از CIS به شاخ و شرق آفریقا بیش از ۸۰ میلیارد دلار است. به این ترتیب کوتاه ترین و کم هزینه ترین مسیر از مبدا ورودی و خروجی، چابهار خواهد بود.

وی تصریح کرد: بدون شک با آغاز به کار این خط ریلی، اقتصادی ترین مسیر ریلی را در پیوند تجارت منطقه ای شاهد خواهیم بود.

آقایی ادامه داد: این مسیر مطمئنا در کاهش هزینه های کالایی کشور موثر خواهد بود. به شکلی که بیش از ۱۵ میلیون تن از کالاهای وارداتی و صادراتی کشور که امروز به دلیل نداشتن ریل از مسیرهای دیگر انجام می گیرند، ضمن رقابت پذیر کردن در عرصه بین المللی، هزینه های توزیع در محور شرق از جنوب شرق تا شمال شرق را کاهش خواهد داد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که بدون شک موافقت مقام معظم رهبری در بهره گیری تسهیلات صندوق توسعه ملی برای پروژه خط ریلی چابهار به زاهدان نشان از هوشمندی و اشراف ایشان به تجارت بین المللی با برد دریا محور است.

آقایی در پایان گفت: این پروژه اساسی ترین پروژه احیا و فعال نمودن ترانزیت بزرگترین و باکیفیت ترین منابع معدنی دنیا در افغانستان خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 2 0

    تيتر با محتوا مطابقت ندارد.
    اينكه ارزش مبالادلات تجاري هند با روسيه و اروپا به 80 ميليارد دلار در سال مي رسد ممكن است صحيح باشد ولي همه اين مبادلات از مسير ايران عبور نمي كند و همگي مربوط به بندر چابهار نمي شود و همگي قابل جذب به راه آهن نيست. خبرنگار جمله اي از صحبت را به طور ناشيانه تيتر نموده است.

  • کارشناس 0 2

    اینکه مناطق محروم به شبکه حمل و نقل متصل شود از ضروریات توسعه کشور است ولی ادعای دوستان در ظرفیت سازی هشتاد میلیارد دلاری صحیح نیست و نباید بعنوان توجیه استفاده شود.ترانزیت کالا از هند و چین به آسیای مرکزی و CIS از ایران عبور نمی کند و مسیرهای بهتر و ارزانتر وجود دارند.افغانستان یک تریلیون دلار منابع کانی معدنی دارد و سالی 300 میلیون دلار بدلیل عدم استخراج ضرر متحمل می شود که دلیلش عدم ثبات و امنیت در این کشور است که 46 سال ادامه دارد و خواهد داشت.ساده اندیشی است که ادعا شود راه ریلی زاهدان چابهار حامل معادن افغانستان خواهد بود در حالیکه افغانستان اگر روزی به فرض محال به ثبات برسد با ترکمنستان همسایه است و انتقال معادن از مسیر شمالی و دریای کاسپین و یا مسیر روسیه به اروپا،مدیترانه و قاره امریکا خواهد بود ، نه مسیر ایران و دریای عرب و تنگه احمر پر مخاطره.راه آهن زاهدان چابهار در بهترین حالت کالاهای چینی را وارد بازار ایران می کند و بس و هزینه حمل تا بندر عباس را صرفه جویی می کند و بس که رقم قابل توجهی نیست.از بعد مسافری هم ارزش چندانی ندارد ، چون بلوچهای عزیز از جاده استفاده می کنند تا زودتر به مقصد یعنی زاهدان برسند.

    • سيدمرتضي ناصريان 1 0

      بيانات جناب كارشناس به نظرم غيركارشناسي است و نبايد هر موضوعي را به صورت مطلق صفر يا يك بيان كرد. با وجود برخي مشكلات حتما راه آهن چابهار زاهدان منافع قابل توجه براي مسافرت مردم منطقه و همچنين انتقال بار استان سيستان و بار به سمت افغانستان دارد. مقامات افغانستان مذاكرات و مكاتبات و توافقات مكرر در پيگيري اين طرح دارند و اين هم نشانه اي از مفيد بودن مسير براي آنهاست. اينكه فكر كنيد تمام بار افغانستان از مسيرهاي شمالي حمل خواهد شد درك درستي از مسائل حمل و نقل و سياست و اقتصاد نيست.