| کد خبر: 214768 |

بزرگترین خطوط کشتیرانی دنیا و جایگاه ایران در بین غول‌ها؛

◄ عوامل موثر بر ارتقا یا سقوط جایگاه شرکت های کشتیرانی در جهان

چندین سال است که خط کشتیرانی مرسک، به عنوان بزرگترین خط کشتیرانی دنیا شناخته می شود و اگرچه این شرکت بزرگ هم به مدت 3 ماه بر اثر شیوع کرونا دچار بحران های مالی شد اما همچنان در صدر جدول قرار دارد.

تین نیوز

چندین سال است که خط کشتیرانی مرسک، به عنوان بزرگترین خط کشتیرانی دنیا شناخته می شود و اگرچه این شرکت بزرگ هم به مدت 3 ماه بر اثر شیوع کرونا دچار بحران های مالی شد اما همچنان در صدر جدول قرار دارد.

به گزارش تین نیوز، این خط کشتیرانی با ۵۸۰ کشتی و با در اختیار داشتن ۸۸٫۹۰۹ نیروی انسانی و حمل 2.8 TEU در این مقام قرار گرفته است.

خط کشتیرانی ام اس سی یا کشتی رانی مدیترانه نیز یک شرکت سوییسی است که در ۱۵۰ کشور دنیا با بیش از ۲۴۰۰۰ نفر نیروی انسانی  مشغول فعالیت است.

خط کشتیرانی کاسکو متعلق به گروه کشتیرانی اقیانوس چین با ۱۷۳ کشتی کانتینری سومین از شمار بزرگترین خطوط کشتیرانی دنیا محسوب می شود.

خط کشتیرانی اورگرین: این خط کشتیرانی واقع در تایوان با ۱۹۰ کشتی با ظرفیت حمل ۸۵۰۰۰۰ واحد حمل کانتینر در مقام شش قرار می گیرد. این خط کشتیرانی در سال ۲۰۰۷ از الحاق ۵ خط کشتیرانی ایجاد شد و در حال حاضر مشغول به فعالیت در ۱۱۴ کشور است.

خط کشتیرانی هپگ لوید در دسامبر ۲۰۱۴ تعداد کشتی های خود را به ۲۰۰ عدد رساند و با ظرفیت یک میلیون حمل کانتینر TEU تبدیل به ششمین کشتیرانی بزرگ جهان شد.

شرکت‌ تایوانی یانگ مینگ، شرکت آلمانی هامبورگ، شرکت ژاپنی مول، در رده های هفتم تا دهم قرار دارند.

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در این بین با 47 فروند شناور در جایگاه بیست و دوم این جدول قرار داشت. چرا که این شرکت سال گذشته 10 پله ارتقای جایگاهی داشته است. اما براساس رده بندی ماه ژوئن 2020 با چند رده نزول پانزدهمین شرکت کشتیرانی کانتینری دنیا شده است که متاثر از تحریم های بین المللی و شیوع کرونا است. این شرکت 48 فروند کشتی دارد که 4 فروند آن اجاره ای است.

 

بیشتر بخوانید:

اصلاح قیمت گذاری انرژی و نوسازی ناوگان ضرورت دارد

 

مسدودی ۴ ماهه مرز و معطلی کانتینرها

 

عوامل موثر بر ارتقا یا سقوط جایگاه شرکت های کشتیرانی در جهان

این صنعت در ماه‌های اخیر متاثر از شیوع کرونا با مشکلات عدیده ای مواجه شده است. رشد بسیار کند اقتصاد جهانی، رکود اقتصاد چین، کاهش قیمت نفت، ساخت کشتی های بزرگ و عدم توازن عرضه و تقاضا، رکود صنعت حمل و نقل دریایی و ورشکستگی بسیاری از شرکت های کشتیرانی از نتایج شیوع این ویروس در ماه‌های اخیر است که منجربه ادغام تجاری یا تشکیل اتحادهای کشتیرانی شده است.

اما بطور کلی چند عامل موجب بروز و تشدید رکود در صنعت حمل و نقل دریایی شده است. وجود ابرکشتی ها در صنعت کشتیرانی و مزیت رقابتی که این شرکت ها با ارتقای سیستم های فناورانه و هوشمندسازی در طراحی کشتی های پرسرعت با مصرف سوخت کمتر و کم سولفور ایجاد کرده اند، منجربه پیشتازی آنها در این صنعت شده است. وجود سیستم بازاریابی شبکه ای و پیشرفته دیجیتال نیز یکی از مهمترین عوامل رشد تجارت به وسیله این شرکت ها است.

براساس آخرین آمار بین المللی منتشر شده، حجم جابجایی بار از طریق دریا در سال ۲۰۱۳ به بیش از ۹ میلیارد تن رسید که از این میان، 16درصد به صورت کانتینری، 30 درصد نفت و گاز و میعانات (حمل تانکری) و 54 درصد کالاهای جامد (حمل فله­‌ای) بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.