| کد خبر: 214716 |

دقایقی قبل صورت گرفت:

◄ آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان با ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار

عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، استاندار و نمایندگان استان سیستان و بلوچستان دقایقی قبل آغاز شد.

تین نیوز

عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار - زاهدان با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، استاندار و نمایندگان استان سیستان و بلوچستان دقایقی قبل آغاز شد. محمد اسلامی در آغاز این مراسم گفت: پروژه راه آهن زاهدان به چابهار را می توان یکی از محورهای اصلی کریدور شمال به جنوب کشور خواند که تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل می کند.  محمد اسلامی هنگام ورود به فرودگاه بین المللی زاهدان به تشریح اهداف این سفر پرداخت و گفت: خوشبختانه امروز با آغاز عملیات اجرایی ریل گذاری راه آهن زاهدان به چابهار، یکی از وعده های دولت که مورد تاکید مقام معظم رهبری و شخص رئیس جمهور است در مسیر تحقق قرار می گیرد.

او با بیان اینکه حضور در آیین ریل گذاری این پروژه، نخستین هدف از این سفر است، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که این مسیر ریلی یکی از محورهای اصلی کریدور شمال به جنوب است که تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل می کند.

 این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر این که این مسیر ریلی معاهدات موجود به ویژه توافق سه جانبه ایران – افغانستان و هندوستان را تقویت خواهد کرد، گفت: بدون شک این مسیر ریلی بهره برداری حداکثری از ظرفیت شهید بهشتی را به همراه خواهد داشت.

وی روند توسعه و بهره برداری بندر شهیدبهشتی از سال ۹۶ تاکنون را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این خط ریلی در زمان بهره برداری می تواند حدود هفت میلیون تن بار را جابه جا کند و یک تکیه گاه اساسی در ترانزیت و صادرات و واردات کشور باشد.

گفتنی است که عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار-زاهدان با ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار آغاز شده و اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی، نظامی و فرهنگی، استفاده از سواحل امن دریای عمان و بندر چابهار برای امور بازرگانی و تجاری و تبادل کالا و بهره برداری حداکثری از سواحل مکران با تامین زیر ساخت ها و فعالیت های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رفع فقر از منطقه، اهمیت این کلان پروژه را دو چندان کرده است.

این خط ریلی، طولانی ترین مسیر ریلی کشور بوده که می تواند نقش بسزایی در رونق جا به جایی بار و ترانزیت ایران داشته باشد که برای اجرای این طرح حدود ۶۲۸ کیلومتر مسیر حدفاصل زاهدان تا چابهار ریل گذاری می شود. عملیات زیرسازی این مسیر در حدود ۶۰ درصد انجام شده و مابقی عملیات اجرایی با روند بسیار مناسبی در حال انجام است. در مجموع برای احداث این مسیر به انضمام ایستگاه ها و خطوط فرعی احتیاج به ۷۳۰ کیلومتر مسیر ریل گذاری شده وجود دارد و در طول این مسیر باید حدود ۳۱ کیلومتر پل و تونل در مناطق کوهستانی و صعب العبور احداث شود که کار با روند خوبی در حال اجرا بوده و تاکنون ۱۷۰۰ میلیارد تومان از مبالغ اعتباری دولت در این پروژه هزینه شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.