| کد خبر: 214382 |

۶۰ درصد تردد زوار و ۴.۵ درصد صادرات کشور از مرز مهران انجام می‌شود

استاندار ایلام با اشاره به اهمیت مرز مهران گفت: حدود ۶۰ درصد تردد زائران به عتبات عالیات و شهرهای مذهبی عراق و ۴.۵ درصد صادرات کشور از مرز مهران انجام می‌شود اما روزهای پایانی سال گذشته این مرز بدلیل شیوع کرونا به حالت تعطیل درآمد.

تین نیوز

 استاندار ایلام با اشاره به اهمیت مرز مهران گفت: حدود ۶۰ درصد تردد زائران به عتبات عالیات و شهرهای مذهبی عراق و ۴.۵ درصد صادرات کشور از مرز مهران انجام می‌شود اما روزهای پایانی سال گذشته این مرز بدلیل شیوع کرونا به حالت تعطیل درآمد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، قاسم سلیمانی‌دشتکی در گفت و گویی خبری از احتمال فعالیت تمام وقت مرز تجاری مهران خبر داد و اظهار داشت: طی روزهای گذشته جلساتی با مسوولان عراقی برگزار و مقرر شد در این زمینه پیگیری لازم انجام شود.

وی با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی برای افزایش گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق، یادآور شد: مجوز ۲ بازارچه و گذرگاه‌ مرزی چیلات شهرستان دهلران و چنگوله مهران با کشور عراق اخذ شده است و در تلاش هستیم زیرساخت‌های بازارچه هلاله شمالی را نیز ایجاد کنیم که تاثیر بسیار زیادی در رونق اقتصادی استان خواهد داشت.

استاندار ایلام تاکید کرد: یکی از مهمترین ظرفیت‌های اقتصادی استان ایلام وجود ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق است و هم اکنون مرز مهران به عنوان یکی از مهمترین مرزهای کشورمان در این استان فعال است.

سلیمانی‌دشتکی افزود: استان ایلام پتانسیل‌های زیادی در حوزه نفت و گاز دارد و ۱۱ درصد میادین گازی و چهار درصد منابع نفتی کشور متعلق به این استان است.

وی یادآور شد: طی سال‌های گذشته طرح‌های خوبی برای توسعه کشاورزی در ایلام برنامه‌ریزی و با موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت از صندوق توسعه ملی، ۸۰ هزار هکتار زمین دیم و بیابان این استان به زمین زراعی تبدیل شده است.

استاندار ایلام به افزایش سرمایه‌گذاری در ایلام اشاره و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری ۴۹ هزار میلیارد تومانی در ایلام صورت گرفته است که برای ماه‌های پیش‌رو ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه در دست افتتاح داریم.

مرز بین‌المللی مهران (سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی) عنوان امن‌ترین و نزدیکترین مرز زمینی با کشور عراق را در سال‌های طولانی گذشته به خود اختصاص داده که پس از وقفه‌ای سه و نیم ماهه به علت شیوع بیماری کرونا فعالیت دوباره یافته است.

شهر مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی، مهمترین و اصلی‌ترین مسیر تردد خودروهای شخصی، کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات عراق است.

اوایل اسفند سال گذشته بود که مسوولان مرزی کشور ایران و عراق، مرزهای خود را در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا بستند، در این بین، مرز بین‌المللی مهران از اهمیت بسیار بالایی برای کشور و استان ایلام برخوردار است و بسته شدن آن، مانع تجارت چندین میلیون دلار میان طرف ایران و عراق شد که در راستای حل این مشکل، تلاش‌ها برای بازگشایی هرچه سریع‌تر این مرز مهم با سرعت بیشتری انجام شد.

در واقع مرز مهران یکی از اولین مرزهایی بود که پس از شیوع کرونا فعالیتش متوقف شد، البته درباره دلیل تعطیلی مرز ابهاماتی نیز وجود داشت و کرونا به عنوان علت اصلی این اقدام شناخته نشد، با این اوصاف دولت عراق از همان زمان تصمیم به تعطیلی مرز زرباطیه(مهران) گرفت.

مسوولان استان ایلام نیز در خصوص وضعیت مرز مهران با توجه به شیوع کرونا موافق بودند که در خصوص تردد زائران بدلیل تجمع زیاد محدودیت‌هایی ایجاد شود اما برای تجارت کالاها موافق تعطیلی نبودند.

با این‌ وجود با تلاش و پیگیری‌های مکرر مسوولان استان ایلام تدابیری برای بازگشایی دوباره مرز انجام شد و رایزنی‌هایی نیز توسط مقامات گمرک مرز مهران و زرباطیه عراق انجام شد که ماحصل این نشست‌ها وعده بازگشایی مرز مهران توسط مقامات عراقی بود که بعد از برگزاری چندین نشست با سران عراقی این مهم نتیجه داد.

سرانجام پس از حدود سه ماه و نیم تعطیلی و در نتیجه مذاکرات متعدد مسوولان کشور و استان ایلام با طرف‌های عراقی فعالیت تجاری مرز بین‌المللی مهران از سر گرفته شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.