| کد خبر: 214220 |

سایه سیاه کرونا بر سر صنعت حمل و نقل هوایی

صنعت حمل و نقل هوایی در اغلب مناطق دنیا از جمله ایران از زمان شیوع بیماری کرونا آسیب زیادی دیده و زیان سنگینی را متحمل شده، به طوری که سال ۲۰۲۰ به عنوان سخت‌ترین سال در تاریخ صنعت هوانوردی توصیف شده است.

تین نیوز

صنعت حمل و نقل هوایی در اغلب مناطق دنیا از جمله ایران از زمان شیوع بیماری کرونا آسیب زیادی دیده و زیان سنگینی را متحمل شده، به طوری که سال ۲۰۲۰ به عنوان سخت‌ترین سال در تاریخ صنعت هوانوردی توصیف شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، با کاهش محدودیت‌های مرتبط با بیماری کووید-۱۹، به تدریج شرکت‌های هواپیمایی خود را برای از سرگیری انتقال مسافران آماده می کنند ولی بدون شک اوضاع دیگر مانند قبل نیست و نگرانی‌های مربوط به این بیماری مرگبار بر این صنعت سایه گسترانیده است. پایگاه خبری «فوربس» در گزارشی به بررسی ابعاد بحران‌های مالی شرکت‌های هواپیمایی پرداخته است.  

بر اساس این گزارش، انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) پیش‌بینی کرده به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ و کاهش چشمگیر سفرهای هوایی، این صنعت در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) با چندین میلیارد دلار خسارات مالی روبرو خواهد شد.

مؤسسه مشاوره‌ای کاپا که به ارایه خدمات مشاوره‌ای در امور هوانوردی نیز می‌پردازد، ‌در گزارشی پیش بینی کرده است که اکثر شرکت‌های هواپیمایی در آینده نزدیک اگر کمکی دریافت نکنند با خطر ورشکستگی روبرو خواهند شد. در این میان، شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی از نظر مشکلات شدید مالی در صدر جدول در جهان قرار دارند.

یافته‌های جدیدترین مطالعات صورت گرفته نشان می دهد شرکت‌های هواپیمایی در آمریکا با خسارت مالی ۱۰ میلیارد دلاری روبرو شده اند. تقریبا ۹۰ درصد از پروازهای بین‌المللی این کشور در ماه آوریل و مه به حال تعلیق درآمده اند.

این گزارش حاکی است در حال حاضر اکثر شرکت‌های هواپیمایی با مشکل ورشکستگی روبرو شده‌ و برخی از آنها اوراق مربوط به ورشکستی را امضا کرده اند یا تصمیم دارند این اوراق را به زودی امضا کنند.

پیش از این نیز یاتا در گزارشی، سال جاری میلادی را سخت ترین سال در تاریخ صنعت هوانودری توصیف کرده بود. یاتا همچنین پیش‌بینی کرده است به دلیل این بیماری مرگبار و کاهش شدید سفرهای هوایی، صنعت هوانوردی در سال ۲۰۲۰ با خسارت مالی معادل ۸۴ میلیارد دلار دست و پنج نرم خواهد کرد.

همچنین تخمین زده شده است میزان درآمد شرکت‌های هواپیمایی از طریق جابجایی مسافران با ریزش ۴۰ درصدی مواجه شود و بیش از ۲۵ میلیون نفر از افرادی که حرفه آنها وابسته به صنعت هوایی است با مشکل تعدیل نیرو روبرو شوند.

رکود شدید غول‌های هواپیمایی

در حال حاضر شمار زیادی از شرکت‌های هواپیمایی از جمله «لاتام»، ‌ »آویانکا هولدینگ»، «ویرجین استرالیا»، «فلایب»، «میامی ایر اینترنشنال»، «راون ایر»، «ترنس استیت ایرلانز»، «کامپس ایرلانز»، ‌ «ایر داکان»، «بی. ‌آر. آی»، «ایر موریتیوس»، «سوت افریکا ایرویز»، «سان اکسپرس دویچلند» و «لِوِل یوروپ» از جمله شرکت‌های هواپیمایی هستند که به سبب مشکلات شدید مالی خود را برای امضای برگه های ورشکستگی آماده می کنند.

پیش از این نیز مهمترین شرکت‌های هوایی جهان از جمله «بریتیش ایرویز»، «لوفتهانزا»، «آمریکن ایرلاین»، «شرکت هواپیمایی قطر»، «یونایتدر ایرلاینز»، «شرکت هواپیمایی امارات»، «شرکت هوایی ترکیه»، «ایرفرانس» و بسیاری از شرکت‌های هوایی دیگر از پیامدهای ناشی از شیوع کرونا در سراسر جهان در مصون نماندند و در حال حاضر با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو شده اند.

براساس تحقیقات انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی که اخیرا انتشار یافته است، صنایع هوایی انگلیس بیشتر از سایر کشورهای اروپایی در معرض ورشکستگی قرار دارد. پیش شده است که شرکت‌های هواپیمایی انگلیس امسال حدود ۱۸ میلیارد پوند متحمل خسارات می شوند.

 صنعت هوانوردی در ایران

با موافقت دولت تدبیر و امید نیز در پی زیان زیاد شرکت‌های حمل و نقلی، تصمیم گرفته شد هشت هزار میلیارد تومان از بسته حمایتی دولت از کسب و کارها برای پشتیبانی به بخش حمل و نقل اختصاص یابد.

گفتنی است ۱۶ شرکت هواپیمایی که از اسفندماه سال گذشته با از دست دادن مسافران خود و کاهش سفرها ضررهای مالی زیادی دیدند از این امکان را دارند تا برای دریافت تسهیلات کم‌بهره در سامانه کارا ثبت‌نام کنند.

گزارش‌ها نشان می دهد به دنبال شیوع بیماری کرونا میزان کاهش سفرها در بخش هوایی بیش از ۷۵ درصد، در بخش دریایی ۹۹ درصد و در بخش‌های ریلی و جاده‌ای نیز بیش از ۸۰ درصد اعلام شده است.

برنامه اصلی دولت ارائه تسهیلات معادل دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای جبران ضررهای ناشی از گسترش شیوع کرونا است، اما نکته مهم این است که ایرلاین‌ها در تاریخ‌هایی که کنسلی پروازها موجب بازپرداخت پول مسافران شده است، تعدیل نیرو نداشته باشند و لیست بیمه آنها در تاریخ‌های مدنظر بررسی خواهد شد.

واحدهای مشمول، باید لیست بیمه شاغلین مربوط به اسفندماه ۹۸ را به سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده باشند.

همچنین در پرداخت تسهیلات، اولویت با واحدهایی است که لیست بیمه شاغلین مربوط به فروردین ۹۹ تا پایان اردیبهشت ۹۹ را به سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.