| کد خبر: 214175 |

تصویب لایحه الحاق ایران به موافقتنامه اروپایی حمل و نقل محصولات خطرناک

نمایندگان مجلس، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه اروپایی حمل و نقل محصولات خطرناک را تصویب کردند.

تین نیوز

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز قوه مقننه با 168 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در جلسه با اصل و جزئیات لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه اروپایی حمل و نقل محصولات خطرناک از طریق جاده (ای دی آر) موافقت کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، متن این  ماده واحده به شرح زیر است:

به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده میشود نسبت به امضای موافقتنامه اروپایی حمل و نقل محصولات خطرناک از طریق جاده (ای دی آر) مشتمل بر هفده ماده به شرح پیوست اقدام و اسناد الحاق را نزد امین اسناد تودیع نماید.

بر اساس تبصره این ماده، در اجرای این موافقتنامه و اصلاحات بعدی آن رعایت اصول هفتاد و هفتم (77)، یکصد و بیست و پنجم(125) و یکصدو سی و نهم (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

سید البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درباره مزیت های الحاق به این موافقتنامه، گفت: موقعیت جغرافیایی کشور ما بسیار مهم است و بسیاری از کشورها به صورت ترانزیتی از کشور ما عبور می کنند و کالاهای خطرناک را هم حمل می‌کنند.

وی افزود: همچنین کشور ما برخی از این کالاهای خطرناک را صادر می کنند و کشورهای اروپایی از جمله اتریش به دلیل حمل این مواد از رانندگان عوارض بالایی اخذ می کند، هم اکنون 36 کشور به این توافقنامه پیوسته‌اند.

سخنگوی کمیسیون عمران بیان کرد: موافقتنامه‌ها در زمینه همکاری زمینی در حوزه تخصصی محسوب می‌شوند و کاربردهای داخلی و بین‌المللی دارند که این لایحه نیز خارج از این قاعده محسوب نمی‌شود.

حسینی اظهار کرد: سالانه چند صد میلیارد دلار بین کشورهای مختلف کالا حمل و نقل می‌شود که این بخش از تجارت سهم عمده‌ای در افزایش مبادلات تجاری دارد لذا ضرورت دارد که کشورها چنین توافقاتی را انجام دهند.

وی افزود: این لایحه در مورد حمل و نقل محصولات خطرناک از طریق جاده است که از فیلترهای مختلفی از حیث کارشناسی عبور کرده است؛ با توجه به مسیرهای ترانزیتی، پیوستن به چنین موافقتنامه‌ای می‌تواند برای کشورمان ارزآوری به همراه داشته باشد.

نماینده خدابنده در مجلس تصریح کرد:صدور بارنامه برای حمل و نقل محصولات خطرناک قاعده خاص دارد و حمل کننده و صادرکننده آن مشخص است از این رو جابجایی کالا بین کشورها در قالب این معاهده برای طرفین تعهداتی را ایجاد می‌کند لذا پیوستن به چنین موافقتنامه‌ای اهمیت می‌یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.