| کد خبر: 214141 |

کدامیک از مناطق پایتخت محدوده ارتفاع ساخت دارند؟

ساخت و ساز در برخی از مناطق پایتخت باید با محدودیت ارتفاع انجام شود و این قانون متأثر از موضوع میراثی و امنیتی است.

تین نیوز

ساخت و ساز در برخی از مناطق پایتخت باید با محدودیت ارتفاع انجام شود و این قانون متأثر از موضوع میراثی و امنیتی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از یک هفته است که موضوع احداث خانه ۴ هزار متری در محدوده جماران در رسانه‌ها مخابره می‌شود که بررسی ابعاد آن باعث بروز برخی حواشی شد.

از علل بروز حاشیه بیشتر پیرامون این خبر می‌توان به اظهار نظر‌های متفاوت از سوی برخی از اعضای مدیریت شهری اشاره کرد که موجب بروز ابهامات بیشتر در این زمینه شده است.

یک مورد از این دست حواشی مربوط به دویست و بیست و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران بود که روز یکشنبه ۸ تیرماه برگزار شد که محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در تذکری به موضوع محدوده ارتفاع ساخت در ملک ۴ هزار متری جماران پرداخت.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در بخشی از تذکر خود گفت: حذف محدوده ارتفاع ساخت در جماران به یکی از دغدغه برخی از نهاد‌ها بدل شده است.

برای بررسی ابعاد این تذکر و رعایت محدوده ارتفاع ساخت در دیگر مناطق پایتخت زهرا نژاد بهرام رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در موضوع نخست که مربوط به تذکر درباره رعایت محدوده ارتفاع در ملک ۴ هزار متری جماران است باید تأکید کنم که در پروانه ملک به صراحت ۲ طبقه ارتفاع آمده است و تخلفی که موجب شد شهرداری تهران به آن ورود کند موضوع ساخت نیم طبقه اضافی بود.

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران افزود: ساخت نیم طبقه اضافی در ملک جماران خلاف قانون رعایت محدودیت ارتفاع در منطقه و پروانه صادره ساختمانی بود که شهرداری منطقه یک تهران نیز با حضور در موقعیت ملک به تخریب ستون‌های طبقه اقدام کرد.

نژاد بهرام ادامه داد: موقعیت ملک جماران به دلیل ۹ متر اختلاف ارتفاع به گونه‌ای است که تصور می‌شود محدوده ارتفاع در ملک رعایت نشده و باید به این نکته اشاره کنم که ملک نیز دارای عقب نشینی است.

او بیان کرد: محدوده ارتفاع در منطقه جماران مصوبه کمیسیون ماده ۵ است و باید رعایت شود و در این زمینه تلاش بر این بود که حقوق مردم نیز رعایت شود.

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که سازنده یک ملک به دلیل محدودیت ارتفاع ساخت ارتفاع طبقات ساختمان را کم کند تا طبقه بیشتر بسازد؟ گفت: این موضوع امکان پذیر نیست و علت آن نیز این است که بر اساس قانون ارتفاع سقف باید ۲.۶۰ و ۲.۷۰ سانتیمتر باشد.

نژاد بهرام در پاسخ به این سوال که پس از منطقه جماران در کدام یک از مناطق پایتخت در حوزه ساخت و ساز محدودیت ارتفاع باید رعایت شود؟ گفت: بخشی از منطقه ۱۱ شهرداری تهران که پردیس حکومتی در آن واقع شده از جمله مناطقی است که باید به دلیل مسائل امنیتی محدوده ارتفاع ساخت در آن رعایت شود.

او ادامه داد: محله‌هایی مانند ۳۰ تیر و عودلاجان در منطقه ۱۲ شهرداری تهران نیز از دیگر مناطقی هستند که به دلیل بافت فرهنگی و میراثی باید محدوده ارتفاع ساخت در آن‌ها رعایت شود.

با گذر از موضوع رعایت محدوده ارتفاع ساخت در برخی مناطق باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل بی توجهی به حریم برخی از آثار هنری در پایتخت شورای شهر تهران مصوبه‌ای را با عنوان تعیین حریم ساختمانی پیرامون آثار تاریخی و میراثی شهر تهران گذراند که برای ساخت و ساز در حریم آثار میراثی و نماد‌های واجد ارزش شهر تهران نیز حریم تعیین شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.