| کد خبر: 214076 |

اتاق بازرگانی قزوین در شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور:

◄ منع ترخیص کالای وارد شده قبل از اعلام منشأ ارز اقدامی سخت‌گیرانه و مخل تولید است

قزوین| نخستین نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور در سال ۹۹ برگزار شد. در این نشست، روسای اتاق‌های استانی به لیست منتشر شده از بدهکاران ارزی که صادرات انجام داده اما رفع تعهد ارزی نکرده‌اند، واکنش نشان دادند.

تین نیوز

قزوین|نخستین نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور در سال ۹۹ برگزار شد. در این نشست، روسای اتاق‌های استانی به لیست منتشر شده از بدهکاران ارزی که صادرات انجام داده اما رفع تعهد ارزی نکرده‌اند، واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز- به گفته روسای اتاق‌ها، بخش عمده‌ای از اسامی درج شده در این لیست رفع تعهد کرده‌اند اما هنوز در سامانه ثبت نشده است بنابراین لازم است بررسی مجددی در این زمینه صورت گیرد.

در این رابطه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران از روسای اتاق‌ها درخواست کرد تا به صورت تفکیکی گزارشی از وضعیت استان خود با ارائه مدرک و اسناد مربوط به رفع تعهدات ارزی، در اختیار اتاق ایران قرار دهند تا مسئله شفاف شود.

وی همچنین به نشست اخیر شورای گفت‌وگو و بررسی موضوع رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان در این نشست اشاره کرد و گفت: در این جلسه مصوباتی داشتیم اما متأسفانه بانک مرکزی قبول ندارد. البته همچنان در حال بررسی موضوع هستیم، چراکه معتقدیم با این شیوه عملکرد، درآمدهای صادراتی کشور آسیب جدی می‌بیند.

شافعی همچنین در مورد پیشنهادی که در نشست شورای گفت‌وگو هم مطرح شد، گفت: به باور بخش خصوصی اگر دولت سیاست‌های تشویقی را جایگزین روش‌های پلیسی کند و ارز صادراتی را با قیمت بیشتر از صادرکننده بخرد، انگیزه برای بازگشت ارز بیشتر می‌شود. این میزان از قید و بند برای بازگشت ارز خود، مانع از بازگشت ارز می‌شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی در ادامه به مهم‌ترین رویدادهایی که در چند ماه گذشته شاهد آنها بودیم اشاره کرد. آغاز به کار دوره یازدهم مجلس و دعوت از سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون در صحن علنی، راه‌اندازی پنجره واحد شروع کسب‌وکار به همت وزیر اقتصاد در اتاق تهران و تلاش برای پیوستن تمام اتاق‌های سراسر کشور به این پنجره تا پایان سال، پیگیری و موافقت قوه قضائیه با ایجاد دادگاه‌های تجاری و مطرح شدن مدیریت واحد گمرکات کشور به ویژه در مرزها که امروز به شدت ناهماهنگ است در نشستی با معاون اول رئیس‌جمهور، از جمله اقداماتی بودند که از سوی شافعی مطرح شد.

وی در مورد لزوم برقراری مدیریت واحد گمرکات کشور گفت: متأسفانه امروز شاهد ناهماهنگی زیادی بین دستگاه‌های مستقر در مرزها هستیم و همین به‌هم‌ریختگی موجب شده تا فعالیت مرزی کشور به شدت کند شود تا آنجا که تعداد زیادی از کامیون‌ها مجبور می‌شوند مدت طولانی پشت مرز متوقف شوند.

مهندس مهدی بخشنده، رئیس اتاق قزوین منع ترخیص کالای وارد شده قبل از اعلام منشأ ارز را اقدامی سخت‌گیرانه و مخل تولید توصیف کرد و گفت: مواد اولیه برای تولید بسیار حیاتی است. در شرایط تحریمی که نمی‌توان منشأ ارز را اعلام کرد چرا اجازه نمی‌دهند کالایی که تا دم در گمرک آمده وارد کشور شود؟

مشاوراستاندارقزوین  ، لایحه مربوط به قاچاق کالا و ارز که با عجله در دوره قبل مجلس تصویب شد اما به تأیید شورای نگهبان نرسید را مورد توجه قرار داد و افزود: خوشبختانه فرصتی پیش آمده تا روی این موضوع کار بیشتری صورت گیرد. فقط نباید فرصت پیش آمده را از دست بدهیم.

در ادامه این نشست روسای اتاق‌های سراسر کشور در مورد لیست بدهکاران ارزی که به تازگی منتشر شده، اعلام کردند تعداد قابل توجهی از افرادی که نام آنها در این لیست آمده، تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند، بنابراین باید روی این لیست تجدیدنظر شود.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.