| کد خبر: 214024 |

همکاری ایران و ژاپن درطراحی و اجرای سازه‌های فولادی مقاوم در برابر زلزله تقویت می‌شود

سیزدهمین نشست مشترک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دفتر اقتصادی سفارت ژاپن با هدف تمرکز بر ضوابط طراحی و روش‌های اجرای ساختمان‌های فولادی مقاوم در برابر زلزله در کشور ژاپن و تدقیق ضوابط ملی ایران با در نظر گرفتن تجارب موجود در آن کشور در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

تین نیوز

سیزدهمین نشست مشترک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دفتر اقتصادی سفارت ژاپن با هدف تمرکز بر ضوابط طراحی و روش‌های اجرای ساختمان‌های فولادی مقاوم در برابر زلزله در کشور ژاپن و تدقیق ضوابط ملی ایران با در نظر گرفتن تجارب موجود در آن کشور در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، به دنبال تعاملات پیشین در خصوص برنامه همکاری ایران و ژاپن با موضوع «طراحی لرزه ای سازه های فولادی»، که از خرداد ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی شده است، سیزدهمین نشست مشترک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دفتر اقتصادی سفارت ژاپن با حضور محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، عاطفه جهان محمدی مدیر تدوین ضوابط و استانداردها و اعضای کمیته تخصصی این برنامه، ماساشی واتانابه رئیس دفتر اقتصادی سفارت ژاپن و هیات همراه و تنی چند از نمایندگان مرتبط با موضوع از کشور ژاپن (به صورت برخط) برگزار شد.

برنامه همکاری ایران و ژاپن با موضوع «طراحی لرزه ای سازه های فولادی»، با محوریت دفتر تدوین ضوابط و استانداردهای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دفتر اقتصادی سفارت ژاپن در ایران به نمایندگی از وزارت صنعت، اقتصاد و تجارت آن کشور آغاز و تا به امروز پیگیری شده است.

هدف اصلی از اجرای این برنامه، تمرکز بر ضوابط طراحی و روش‌های اجرای ساختمان‌های فولادی مقاوم در برابر زلزله در کشور ژاپن و تدقیق ضوابط ملی ایران با در نظر گرفتن تجارب موجود در آن کشور است. پس از گذشت دو سال از آغاز این همکاری‌ها و همچنین برگزاری چهار کارگاه تخصصی مشترک در شهرهای تهران و توکیو و انجام مطالعات تخصصی گسترده بر روی موضوعات مرتبط با طراحی لرزه‌ای سازه‌های فولادی؛ وزارت صنعت، اقتصاد و تجارت آمادگی خود را برای ادامه فعالیت در سال میلادی پیش رو (۲۰۲۰) اعلام کرد.

در سیزدهمین نشست مشترک دو مجموعه شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته توسط دو طرف ایرانی و ژاپنی، بر اهمیت و ارزشمندی یافته‌های این برنامه تاکید و ابراز امیدواری کرد تا با حفظ انسجام ساختاری و تداوم فعالیت‌های تخصصی مرتبط با موضوع، امکان توسعه همکاری به نحو مطلوب فراهم آید.

در ادامه ماساشی واتانابه رئیس دفتر اقتصادی سفارت ژاپن، با تقدیر از حضور و همراهی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این موضوع، مراتب علاقمندی کشور ژاپن به ادامه همکاری و برنامه پیشنهادی خود برای سال آتی را اعلام کرد.

در بخش دیگری از این نشست، یوکا کیدا به عنوان جانشین ماساشی واتانابه و مسئول جدید دفتر اقتصادی سفارت ژاپن معرفی شد.

در همین رابطه، از ماساشی واتانابه رئیس دفتر اقتصادی سفارت ژاپن و همکارانشان در دفتر اقتصادی سفارت، به جهت دو سال همراهی مستمر و موثر با این برنامه تقدیر به عمل آمد. همچنین، از مدیر تخصصی این برنامه در کشور ژاپن و اعضای کمیته تخصصی این موضوع در ایران نیز تقدیر شد.

خاطرنشان می‌شود علیرغم شرایط حاکم بر تمامی کشورهای دنیا ناشی از شیوع ویروس کرونا، هیات ژاپنی بر برگزاری پنجمین کارگاه تخصصی مشترک در سال ۲۰۲۰ تاکید نمود و نهایتا برگزاری این کارگاه به صورت برخط و در قالب ویدئو کنفرانس مورد توافق قرار گرفت.

انتظار می‌رود با توجه به علاقمندی و دقت‌نظر اعضای کمیته تخصصی این موضوع در دو کشور ایران و ژاپن، بواسطه کارگاه پیش‌رو، گام موثر دیگری در جهت توسعه همکاری‌های فی‌مابین و بهره‌مندی از تجارب بین‌المللی در موضوع سازه‌های فولادی مقاوم در برابر زلزله برداشته شود.

به همین منظور، اهداف مورد انتظار از سال سوم برنامه همکاری میان دو مجموعه، موضوعات تخصصی مورد بحث در کارگاه پیش‌رو و همچنین جزئیات و برنامه زمانی این کارگاه در ادامه این جلسه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. همچنین، مقرر شد تا نتایج حاصل از مطالعات تخصصی صورت گرفته طی دو سال گذشته، به صورت یک سند علمی-پژوهشی و به دو زبان انگلیسی و فارسی، به طور مشترک توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دفتر اقتصادی سفارت ژاپن در ایران تهیه و برای استفاده عموم منتشر شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.