| کد خبر: 213973 |

بهره‌برداری آزادراه کنارگذر شرق اصفهان در سال جاری

تکمیل آزادراه کنارگذر شرق اصفهان تا پایان سال جاری با هدف کاهش زمان سفر، جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین به شهر و کاهش ترافیک یکی از مهمترین نیاز کلانشهر اصفهان بوده که در دولت تدبیر و امید به انجام خواهد رسید که رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر به این استان از تخصیص اعتبار کلان برای این طرح خبر داد.

تین نیوز

تکمیل آزادراه کنارگذر شرق اصفهان تا پایان سال جاری با هدف کاهش زمان سفر، جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین به شهر و کاهش ترافیک یکی از مهمترین نیاز کلانشهر اصفهان بوده که در دولت تدبیر و امید به انجام خواهد رسید که رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر به این استان از تخصیص اعتبار کلان برای این طرح خبر داد.

یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف، ساخت مسیرهای ارتباطی از جمله جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراه‌هاست که تحقق آن به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری منجر می‌شود.

موضوع راه با توجه به نقش و اهمیت آن در رشد و توسعه، همواره مورد توجه ویژه دولت‌هاست، زیرا که بهبود وضعیت راه می‌تواند به نوعی تضمین کننده اقتصاد یک منطقه باشد.

طول احداث آزادراه در دست ساخت در دولت تدبیر و امید در حدود ۵۰ درصد آزادراه‌های در دست بهره‌برداری کشور و بیش از تمام دولت‌های پس از انقلاب است ولی تاکنون با طول حدود ۳۰۰ کیلومتر، کمترین آمار بهره برداری آزادراه‌های جدید را داشته است.

اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه موجود و حدود یک هزار و ۱۶۱ آزادراه در حال اجرا در کشور داریم؛ برنامه‌ای که تا پایان دولت دوازدهم توسط وزیر راه و شهرسازی تدوین شد و سازمان برنامه و بودجه کشور هم بر اساس آن برنامه ریزی کردند این است که ۵۸۲ کیلومتر از این آزادراه‌ها تا پایان دولت بهره‌برداری شود.

دولت تدبیر و امید برای کمتر از ۱۵ ماه باقیمانده زمان خود بهره‌برداری  هفت محور آزادراهی، بطول ۶۰۰ کیلومتر موسوم به پروژه‌های آزادراهی جهش تولید را هدف‌گذاری کرده است که در صورت تحقق این اهداف به ردیف اول دولت‌های پس از انقلاب در زمینه بهره‌برداری آزادراه‌های جدید خواهد رسید؛ بهره‌برداری این ۶۰۰ کیلومتر آزادراه از سویی حدود ۳۰۰ کیلومتر طول مسیر متناظر و از سوی دیگر حدود هشت ساعت زمان مسافرت را کوتاه خواهد کرد و آثار اقتصادی بهره برداری آن بسیار خواهد بود اما در صورت عدم حل مشکلات ساخت آزادراه‌ها تنها باید به بهره‌برداری آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان به طول ۶۳ کیلومتر امید داشت.

کنارگذر شرق اصفهان شریانی مهم برای ارتباط هر چه بهتر و سریع‌تر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید که از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود.

آزادراه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان - نطنز - کاشان شروع و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می‌یابد. این کنارگذر جاده اصفهان اردستان را قطع و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان - نایین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می‌رود، سپس با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به بزرگراه (آزادراه) اصفهان - شیراز متصل می‌شود.

افتتاح این طرح ۵۰ کیلومتر فاصله استان‌های جنوبی کشور به جنوب را کوتاه می‌کند.

تفاهم‌نامه تامین مالی، اجرا، بهره‌برداری و انتقال آزاد راه کنارگذر شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید.

این پروژه حدفاصل آزاد راه نطنز - اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان - نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.

عملیات اجرایی آزادراه کنار گذر شرق اصفهان که طی سالهای گذشته متوقف بوده با هدف کاهش زمان سفر و جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین و دود زا به درون محیط شهری اصفهان و کاهش آلودگی هوا و در پی آن با ایجاد سفری پاک با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری وبا مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.

آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزاد راه نطنز - کاشان - اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان - شیراز ختم می‌شود.

قطعه اول آزادراه شرق اصفهان از آزادراه اصفهان - نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان - نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم این کنارگذر از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.

این طرح در کاهش آلاینده‌ها، تصادف‌ها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرویی در جاده‌های اصلی کلانشهر اصفهان انجام می‌شود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره‌گشا خواهد داشت.

کنارگذر شرق اصفهان سهم بزرگی در رفع ترافیک مرکز کشور دارد

‌وزیر راه و شهرسازی گفت: کنارگذر شرق اصفهان یکی از طرح‌های بسیار موثر در ترافیک  استان اصفهان و کشور  است.

‌محمد اسلامی در جریان بازدید سال گذشته از روند اجرای پروژه کنار گذر شرق اصفهان افزود: با توجه به موقعیت اصفهان که در کانون صنعتی، ترافیکی و اقتصادی کشور قرار گرفته، این طرح سهم بزرگی بر عهده دارد.

وی  در ماه شهریور ۹۸ با اشاره به طولانی شدن این طرح گفت: مشکلات مدیریتی که طرح را به رکود رسانده بود از طرف سرمایه‌گذار رفع شده است.

بهره برداری طرح کنارگذر شرق اصفهان تا پایان سال جاری 

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به اجرای طرح‌های زیرساختی در کشور حداقل ۵۱۸ کیلومتر در سال جاری به آزادراه‌های کشور اضافه می‌شود.

محمدباقر نوبخت در حاشیه بازدید از  آزادراه کنارگذر شرق اصفهان افزود: افزون بر این، شبکه ریلی کشور در قالب این طرح جامع گسترش پیدا کرده است.

وی با اشاره به ضرورت توسعه خطوط ریلی در  مثلث گردشگری اصفهان، شیراز و یزد، اظهارداشت: خط ریلی اصفهان شیراز پیش از این راه‌انداری شد و امکان راه‌اندازی خطوط ریلی از اصفهان به یزد وجود دارد و حلقه مفقوده‌ای برای اتصال خط ریلی شیراز به یزد وجود داشت که ظرف سال جاری انجام خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: سال جاری یک سال پر رخداد در حوزه افتتاح طرح‌های زیر ساختی خواهد بود که وزارت راه و شهرسازی آغاز کرده است و سازمان برنامه و بودجه پشتیبانی همه این طرح‌ها را به نمایندگی از دولت به عهده دارد.

وی با اشاره به بازدید از آزادراه شهید سردار سلیمانی شرق اصفهان، تصریح کرد: هدف از سفر به اصفهان بازدید از این آزادراه و پشتیبانی مالی از تکمیل این طرح است که حلقه تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب کشور خواهد بود و در اصفهان راه‌اندازی این آزاد راه می‌تواند ترافیک را از مسیر شمال به جنوب به این سمت منتقل کند.

نوبخت اضافه کرد: با توجه به اینکه امروز از شیراز تا ایزدخواست بازدید صورت گرفت، پیش بینی می‌شود این آزاد راه تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

۸۰۰ میلیارد ریال بزودی برای طرح کنارگذر شرق اصفهان پرداخت می‌شود

وی با بیان اینکه قرار است دولت هزار میلیارد ریال برای این بخش از طرح پرداخت کند، افزود: تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال و قرار است طی روزهای آینده ۸۰۰ میلیارد ریال دیگر به طرح تزریق شود و لذا با حضور وزیر راه و شهرسازی آخرین بازدیدها صورت گرفت.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: بر اساس برآورد مسوولان، طرح طی ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد و امیدواریم  وعده بعدی ما افتتاح طرح با حضور جمعی از مسوولان دست‌اندر کار طرح باشد.

استاندار: کنارگذر شرق اصفهان هرچه زودتر تکمیل شود

استاندار اصفهان با تاکید بر تکمیل آزاد راه شرق اصفهان تا پایان سالجاری گفت: این آزاد راه به یکی از طرح‌های مزمن استان تبدیل شد و با توجه به آلودگی هوای اصفهان باید هرچه زودتر به بهره برداری برسد.

عباس رضایی سال گذشته در جلسه بررسی مسائل و مشکلات پروژه کنار گذر شرق اصفهان با حضور سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری در استانداری اظهار داشت: روحیه و عملکرد جهادی گمشده امروز طرح‌های اجرایی است.

وی افزود: باید بنای ما بر حل و فصل مسائل باشد و با روحیه جهادی و خلاقیت و نوآوری مشکلات را حل و فصل کنیم.

به گفته وی هنر مدیران این است که در شرایط سخت بتوانند به مسائل رسیدگی کنند و جسارت مدیریت داشته باشند.

استاندار اصفهان بیان کرد: کامیون‌ها و تریلرها عبوری از مرکز استان به سمت نایین و شیراز یکی از منابع بزرگ آلودگی هوای مرکز شهر اصفهان محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: احداث آزاد راه شرق از سال ۸۲ برای اتصال کریدور شمال و جنوب کشور در دستور کار مسئولان استان قرار داشت و عملیات اجرایی این پروژه از آن زمان بمدت سه سال در حال انجام بود اما سال ۸۵ متوقف شد.

رضایی ادامه داد: این پروژه پس از ۱۰ سال  بطور مجدد از ۹۵ فعال شد اما دوباره بنا به دلیل مسائل مالی تعطیل شد.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی آزاد راه شرق اصفهان از سال ۹۷ با جدیت دنبال شد و اکنون مقدار زیادی از آن عملیاتی شده و پیشرفت کار آن در مجموع ۶۳ کیلومتر به ۸۹ درصد رسیده است.

 استاندار اصفهان با بیان اینکه شرکت آتیه وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری احداث یک قطعه از این آزادراه را بر عهده دارد، که این قطعه بنا به دلایل مختلف با مشکل مواجه شده بود که در نشست‌های مختلفی با وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و دستر ایشان به صندوق بازنشستگی، پروژه فعال شد.

وی با اشاره به اینکه جلسه امروز برای بررسی مشکلات دیگر این پروژه برگزار شد اضافه کرد: در این جلسه تصمیم بر این شد که عملیات احداث ۶۳ کیلومتر تا پایان سالجاری به اتمام برسد.

رضایی با بیان اینکه برای مردم اهمیت زیادی دارد که این طرح بعد از سالها توقف هرچه زودتر اجرایی شود گفت: هیچ وقت نباید دقت در کارها را فدای سرعت آنها کنیم.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری گفت: پروژه آزادراه شرق اصفهان از ابتدا ناقص شروع و متولد شده بود  و همین امر مهمترین مشکل آن محسوب می‌شود.

نعمت الله ایزدی با بیان اینکه هیچ مشکلی در پرداخت هزینه‌های این پروژه وجود ندارد ادامه داد: هیات مدیره صندوق مصوب کرده و متناسب با پیشرف کار، پول پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: همه موارد به صورت روزشمار گزارش و پیگیری می‌شود و همه مسیرهای اجرای این پروژه هم از نظر اداری هموار شده و نباید کار متوقف شود.

ایزدی با بیان اینکه جلسه امروز بیشتر برای زمانبندی اجرای پروژه بود ادامه داد: مشکلات اداری و اجرایی در گذشته کار احداث آزادراه شرق اصفهان را با تاخیر جدی مواجه کرده بود.

وی تصریح کرد: این پروژه از ۲ سه ماه گذشته تا کنون دوباره فعال شده و باید تلاش کنیم تا عملیات اجرایی آن بطور کامل به پایان برسد  .

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه سعی می‌کنیم تاخیرهای گذشته را جبران کنیم بیان کرد: استاندار اصفهان هم برای شروع مجدد این پروژه و رفع نیازهای اداری و اجرایی ما در استان کمک و تلاش زیادی کرد.

معضل ترافیک شمال اصفهان با بهره‌برداری کنارگذر شرق آن مرتفع می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان از پایان عملیاتی اجرایی قطعه هاییک و ۲ آزاد راه کنارگذر شرق اصفهان بطول ۶۳ کیلومتر در ماه تیر امسال خبر داد و گفت: معضل بار سنگین ترافیک شمال اصفهان با بهره‌برداری این کنارگذر مرتفع می‌شود.

علیرضا قاری‌القرآن در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه با بهره‌برداری این کنارگذر مسیر استان‌های جنوبی به تهران ۵۰ کیلومتر کاهش می یابد؛   اظهارداشت: روزانه حدود ۸۰ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای تهران، کاشان، نطنز، قم و دلیجان به اصفهان وارد می‌شوند که این مساله بار سنگین ترافیک به شمال این کلانشهر تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه راه‌های استان به عنوان چهارراه حمل ‌و نقل کشور و ارتباط با شمال به جنوب و شرق به غرب از اهمیت و تردد بالایی برخوردار است،  ادامه داد: با بهره‌برداری کنارگذر شرق، مسیر استان‌های جنوبی و بخش جنوبی استان اصفهان به تهران ۵۰ کیلومتر نزدیک‌تر می‌شود.

به گفته وی آزاد راه کنارگذر شرق با شش باند رفت و برگشت، از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان- نطنز- کاشان شروع و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: این آزادراه، با قطع جاده اصفهان- اردستان و عبور به سمت بزرگراه اصفهان - نایین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می‌رود و سپس با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به آزادراه اصفهان- شیراز متصل می‌شود.

وی با بیان اینکه این آزاد راه از نظر اجرایی به سه قطعه مجزا تفکیک شد،  اضافه کرد: قطعات یک و ۲ با مشارکت صندوق بازنشستگی در سال ۹۵ و با مبلغ اولیه سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال آغاز شد که از آزاد راه اصفهان - کاشان منشعب شده و تا جاده نایین - اصفهان ادامه دارد.

قاری‌قرآن خاطرنشان کرد: قرارداد مشارکت قطعه سوم به طول ۳۰ کیلومتر با بیش از  ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دیماه سال ۹۸ با سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان مبادله شده است.

وی با بیان اینکه تعداد ابنیه قطعه سوم به دلیل نزدیکی به مناطق شهری، کشاورزی و صنعتی از بقیه قطعات بیشتر است، گفت: تقاطع بزرگ با راه‌آهن اصفهان، زاینده رود و شهر جدید بهارستان در این قطعه وجود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان با بیان اینکه ۲.۵ میلیون متر مکعب از مجموع ۴.۵ میلیون متر مکعب خاکریزی در این بخش انجام شد،  اظهارداشت: برآورد باقی مانده این بخش از نظر ابنیه و روسازی بسیار زیاد است.

وی بیان کرد: انتهای قطعه سوم این کنار گذر با احداث ۲ تونل ۴۰۰ متری از گردنه لاشتر عبور می‌کند که از نظر حجم و زمان‌بندی برای اجرا قابل توجه است.  

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، به عنوان چهارراهی ترانزیتی رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

اصفهان دارای ۳۹۹ کیلومتر آزاد راه، یکهزار و ۶۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۷۹۱ کیلومتر راه همسنگ و ۲۹ کیلومتر آزاد راه است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.