| کد خبر: 213738 |

◄ ادعای ارایه بن تضمین به شرکت‌های ترانزیتی متخلف صحت ندارد

ارایه بن تضمین، به شرکت‌های متخلف فعال در بخش ترانزیت صحت ندارد و گمرگ مانع فعالیت این شرکت‌ها می‌شود.

تین نیوز

 ارایه بن تضمین، به شرکت‌های متخلف فعال در بخش ترانزیت صحت ندارد و گمرگ مانع فعالیت این شرکت‌ها می‌شود.

به گزارش تین نیوز، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل  و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی  با بیان این مطلب،  ادعای قاچاق کالا تحت پوشش ترانزیت، را تکذیب کرد.

 ابراهیم عطائی در گفت و گو با خبرنگار ما عنوان کرد: بالاترین حجم قاچاق در قالب ترانزیت کالا که مربوط به قبل از دهه ۹۰ است زیر 5 درصد بوده که مستندات آن نیز در گمرکات کشور موجود است.

وی افزود: از سال ۹۳ به بعد با توجه به راه‌اندازی سیستم EPL و از همه مهمتر ارتباطی که گمرک با انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی جهت آموزش، تحقیق، تفحص و ارایه راهکارهای مبارزه با قاچاق برقرار کرد، حتی یک هزارم درصد از قاچاق هم مربوط به بخش ترانزیت نبوده است.

او عنوان کرد: ضمن این که اگر برای شرکتی پرونده قاچاق تشکیل شود مطمئنا موضوع در محاکم قضایی پیگیری و در صورت اثبات جرم (این موارد کمتر از یک هزارم درصد پرونده‌های قاچاق است) از فعالیت شرکت مذکور ممانعت می‌شود.

 این مقام صنفی تاکید کرد: بر این اساس به هیچ وجه ادعای ارایه بن تضمین به شرکت‌های متخلف صحت ندارد و گمرگ مانع فعالیت این شرکت‌ها می‌شود و ادامه فعالیت چنین شرکت‌هایی منوط به ارایه وثیقه نقدی است.

به گزارش تین نیوز، عطایی افزود: البته باید در نظر داشت اگر شرکتی در محاکم قضایی تبرئه شود، به یک شرکت عادی تبدیل شده و می‌تواند از بن تضمین استفاده کند.

وی با تاکید بر این که گمرک با شرکت‌های متخلف برخورد جدی می‌کند از گمرکات کشور به دلیل راه‌اندازی سیستم EPL که کار شرکت‌هایی را که به صورت سالم فعالیت می‌کنند، سهل‌تر کرده است، قدرداتی کرد.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل  و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: معتقدم طرح ادعای قاچاق در پوشش ترانزیت، یک نوع خود تحریمی در شرایط فعلی تلقی می‌شود که پیکره ترانزیت به شدت نحیف شده است.

وی افزود: نشر این‌گونه موضوعات با اصل نظام و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری که در این چند سال ترانزیت را یک اولویت دانسته‌اند، مغایر است.

 این مقام صنفی خواستار ارایه مستندات مربوط به «انجام قاچاق ۱۰ میلیارد دلاری از طریق ترانزیت» از سوی مدعیان این موضوع شد و عنوان کرد: با توجه به موضوع تحریم‌ها و مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا، این‌گونه تهمت‌ها ضربه مهلکی به بخش ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی وارد خواهد کرد.

 عطایی ترانزیت را موضوعی فرا اقتصادی دانست که بر بخش‌های سیاسی، امنیت مرزها و ... نیز تاثیرگذار است و افزود: تضعیف ترانزیت علاوه بر ضربه به اقتصاد ملی، به معنی بیکاری چندین هزار راننده و مردم مرزنشین است که با تقویت ترانزیت به اشتغال دست یافته‌اند.

عطایی گفت: در صورت تقویت ترانزیت، این مقوله قطب اصلی اقتصاد کشور و حتی جایگزین فروش نفت خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.