| کد خبر: 213697 |

دنبال پولی کردن شهر نیستیم/ روابط خوبی با خبرنگاران دارم

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهرداری به دنبال پولی کردن شهر نیست، گفت: اگر اجرای طرح ترافیک فقط بُعد اقتصادی داشت، ما از آن می گذشتیم.

تین نیوز

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهرداری به دنبال پولی کردن شهر نیست، گفت: اگر اجرای طرح ترافیک فقط بُعد اقتصادی داشت، ما از آن می گذشتیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، کرونا که سر و کله‌اش پیدا شد تمام معادلات زندگی روزمره شهری بهم خورد، مسئولان شهری برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی به مدت ۳ ماه اجرای طرح ترافیک را معلق کردند؛ اجرای مجدد این طرح بیش از ۳ بار از سوی شهرداری کلید خورد با مخالفت دیگر دستگاه‌های مسئول معلق ماند. تا اینکه سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در ۱۷ خردادماه طبق مصوبه شورای ترافیک شهر تهران و بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و پیروز حناچی شهردار تهران، طرح ترافیک و طرح محدوده آلودگی هوا از ساعت ۸ الی ۱۶ اجرا شد.

شهرداری به دنبال پولی کردن شهر نیست

مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره اینکه آیا اصرار بر اجرای این طرح در روزهای کرونایی از سوی شهرداری، این فرض را که شهرداری تهران به دنبال پولی کردن شهر است، قوت نمی بخشد، گفت: روشی که شهرداری تهران برای طرح ترافیک به کار برده است، به خودی خود نشان دهنده این مساله است که شهرداری به دنبال پولی کردن شهر نیست.

وی با یادآوری این نکته که طرح‌های گذشته به نسبت روش حاضر اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد، گفت: پیش از این متقاضی ورود به محدوده طرح ترافیک، کارتی را به رقم مشخصی تهیه می‌کرد و ممکن بود تا پایان سال از آن استفاده نکند اما شهرداری منفعت خودش را از آن می‌برد.

هاشمی با تاکید بر اینکه نگاه شهرداری در اجرای طرح ترافیک، بر پایه احترام به شهروندان است ابراز داشت: به این ترتیب کسانی که از محدوده طرح ترافیک استفاده می‌کنند، در حد نیاز می‌توانند از کارت‌های شناور استفاده کنند.

وی افزود: به همین دلیل سقف استفاده از طرح ترافیک و محدوده ترافیکی هوا، نشان می‌دهد که خیلی اقتصادی به این موضوع پرداخته نشده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، به اختلاف نظرهایی که در ایام کرونا میان شهرداری و دیگر اعضای ستاد کرونا وجود داشت، اشاره کرد و گفت: دیدید که شهرداری تهران بر خلاف دیگر دستگاه‌ها به موضوع طرح ترافیک بخشی نگاه نکرد، و خودش راساً با دستور شهردار به خاطر فشردگی ترافیک در مرکز و مشکلات اتوبوس و مترو این تصمیم را گرفت و برای اصلاح این تصمیم سایر دستگاه‌ها ورود پیدا کردند و بعد از تعامل و توافق به این نقطه رسیدند.

مناف هاشمی افزود: در حال حاضر هم چون جان و سلامتی مردم مهمتر است هیچ اظهارنظری درباره این مساله نمی‌کنیم، و تابع ستاد ملی کرونا هستیم و در چارچوب تصمیم وزارت کشور و شورای عالی ترافیک حرکت می‌کنیم. کارشناسان ما در حال رصد دائمی شرایط ترافیکی شهر هستند و اگر لازم شد مسائل را به ستاد کرونا منتقل می‌کنیم.

وی افزود: البته باید یادآور بشوم که با اجرای طرح ترافیک از نیمه خردادماه، شاهد هستیم که وضعیت ترافیکی شهر در مناطق مرکزی روان تر شده است.

هاشمی با یادآوری این نکته که شهرداری در حوزه مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی، بدون اینکه هیچ مرجع رسمی از وزارت صنعت، بهداشت و کشور کمک مستقیمی کرده باشند، تنها از محل اعتبارات ستاد ملی کرونا در همه حوزه‌های شهرداری بالغ از ۴ ماه است که در حال تلاش برای مقابله با کرونا است، اظهار داشت: حوزه حمل و نقل و ترافیک هم در حدود ۵ محور (اتوبوسرانی، تاکسیرانی، پایانه‌ها، معاینه فنی، و دیگر مناطقی که با مردم در ارتباط بودیم) برنامه داشته اما با اجرای این برنامه‌ها، هم درآمدمان کاهش یافته و هم هزینه‌هایمان بالا رفته است.

شهرداری تهران در دوره کرونا ایثار کرد

وی با بیان اینکه هیچکس به هزینه کرد شهرداری در این مدت توجهی نکرده است گفت: تنها توصیه کردند که شهرداری این کارها را انجام بدهد، اما باید تأمین مالی هم بشود. اتوبوس هم باید بیاید، به تاکسی هم باید تسهیلات داده بشود. به نظرم شهرداری تهران ایثار کرده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اجرای طرح ترافیک فقط به منظور بحث آلودگی نیست، افزود: این اشتباهی است که گاهی وزارت بهداشت هم می‌کند، در حالی که طرح ترافیک با هدف نظم و انضباط شهری هم اجرای می‌شود و تنها مساله ما آلودگی هوا نیست.

وی با طرح این پرسش که در حال حاضر چگونه می‌توان ۵۰ درصد از سفرهای زائد را در مرکز شهر کاهش داد؟ پاسخ داد: این اتفاق جز با اجرای طرح‌های ترافیکی رخ نمی‌دهد و اینها ربطی به آلودگی هوا ندارد.

اجرای طرح ترافیک فعلاً تنها راه حل انضباط شهری است

هاشمی با یادآوری این نکته که طرح ترافیک در تهران پیش از انقلاب هم اجرایی می شده است، گفت: در همه کلانشهرهای جهان می‌بینیم که پارکینگ هزینه‌های کلانی در مرکز شهر دارد اما ما این مساله را در تهران نمی‌توانیم اجرا کنیم. چون هر که دلش بخواهد ماشینش را کنار خیابان پارک می‌کند، فکر می‌کنیم پارک حاشیه‌ای متعلق به ماست. در حالی که جریمه برای پارکینگ حاشیه‌ای در واقع حق و حقوق مردم است و بخشی از انضباط شهری است.

وی با تاکید بر اینکه اگر موضوع طرح ترافیک فقط بعد اقتصادی داشت، ما از آن می‌گذشتیم. گفت: بهتر است رسانه‌ها موضوع طرح ترافیک را حاشیه‌ای نکنند و بگذارند با آرامش و با تصمیمات ستاد کرونا جلو برود.

معاون شهرداری تهران وضعیت ترافیک تهران را پس از اجرای طرح ترافیک بسیار عالی توصیف کرد و گفت: اطلاعات به روز و دقیق درباره طرح ترافیک از سوی کمیته‌ای صادر می‌شود.

هاشمی در خصوص طرح ترافیک رسانه‌ها هم نیز اظهار داشت: من در مورد تصمیمات سال‌های گذشته طرح ترافیک خبرنگاری قضاوت نمی‌کنم، ولی رسانه‌ها نباید مسائل طرح ترافیک را به خاطرچهار بلیت و مجوز ورود به طرح منفی جلوه دهند.

وی در خصوص غیبت رسانه‌ای دو ماهه‌اش نیز گفت: با خبرنگاران روابط خوبی دارم، دلیل اینکه در یکی دو ماه اول در موضوعات خبری وارد نشدم، این بود که می‌خواستم تسلطم به کار بیشتر شود و قول‌های بیهوده ندهم و غیر واقعی صحبت نکنم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.