| کد خبر: 213574 |

استاندار سیستان و بلوچستان

◄ بندر چابهار بدون زیرساخت‌های مکمل به اهداف وچشم انداز مورد نظر نمی‌رسد

زاهدان| ستاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندر چابهار بدون زیرساخت های مکمل از جمله منطقه آزاد سیستان به اهداف وچشم انداز مورد نظر نمی‌رسد؛ خواستار حمایت همه مجموعه‌های تصمیم‌گیر برای ایجاد منطقه آزاد سیستان شد.

تین نیوز

 زاهدان-سید مرتضی نصری| استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندر چابهار بدون زیرساخت های مکمل از جمله منطقه آزاد سیستان به اهداف وچشم انداز مورد نظر نمی‌رسد؛ خواستار حمایت همه مجموعه‌های تصمیم‌گیر برای ایجاد منطقه آزاد سیستان شد.

به گزارش تین نیوز احمدعلی موهبتی “استاندار” در دیدار با دکتر مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توضیح وضعیت فعلی منطقه سیستان و میزان بارندگی ها و آب آوری رودخانه هیرمند و وضعیت دریاچه هامون و نشاط و فعالیت و زندگی در منطقه، به بیان خدمات گسترده دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و زیرساختی پرداخت و مشکلات و‌کمبودها و دغدغه‌های مردم سیستان را تشریح کرد.

موهبتی با اشاره به برنامه های کلان در دست اقدام برای توسعه سیستان و بلوچستان و نقش ملی و فراملی لحاظ شده برای این منطقه در توسعه پایدار ملی،  اهمیت بندر چابهار و سواحل مکران را تبیین و به ضرورت اجرای طرح و زیرساخت های مکمل تاکید کرد.

وی با بیان رشد فعالیت های ترانزیت و حمل و نقل و رونق بنادر و کسب و کار در استان و طرح های در دست احداث از جمله راه آهن و بزرگراه، فرودگاه، توسعه اسکله ها و بنادر، توسعه منطقه آزاد چابهار و گسترش تعاملات با کشورهای منطقه به ویژه پاکستان، افغانستان و آسیای میانه را در جهت توسعه ملی، مهم و استراتژیک خواند.

نماینده‌عالی دولت در سیستان و بلوچستان گفت: با مجموعه تلاش های انجام شده و به رغم رخدادهایی نظیر سیل زمستان سال گذشته و فروردین امسال در جنوب استان و محدودیت‌های اقلیمی، نرخ بیکاری در استان ۴درصد کاهش یافته است که بسیار امید آفرین است.

احمدعلی موهبتی با بیان اینکه بندر چابهار بدون زیرساخت های مکمل از جمله منطقه آزاد سیستان، به اهداف وچشم انداز مورد نظر نخواهد رسید، خواستار حمایت و مساعدت دکتر انصاری از ایجاد منطقه آزاد سیستان شد.

استاندار؛ منطقه آزاد سیستان را برای سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاران ایرانی و افغانی و به تبع آن توسعه همکاری های دو دولت در حوزه های اقتصادی و اجتماعی و تعامل مناسب در موضوع هیرمند بسیار ضروری و موثر دانست.

موهبتی همچنین با اشاره به رونمایی و آغاز بهره برداری یکی از بزرگترین معادن کشور در این منطقه، به نقش تجاری، اقتصادی و ترانزیتی منطقه آزاد سیستان را در این خصوص نیز بسیار حائز اهمیت دانست.

وی با توجه به ابراز علاقه جمعی از سرمایه گذاران بومی با مشارکت سرمایه‌گذاران افغانستانی برای سرمایه‌گذاری چشمگیر در منطقه آزاد سیستان، آن را فرصت مناسبی در جهت توسعه منطقه و افزایش تعاملات با همسایگان و کشورهای آسیای مرکزی دانست.

حجت الاسلام انصاری نیز در این دیدار؛ روحیه و تلاش مدیران استان و برنامه‌هایی که در دست پیگیری است را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: این منطقه از ایران عزیز که بسیار مهم و مفید برای کشور است به دلایل تاریخی و نگرش سخت افزاری به توسعه مطلوب نرسیده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر این مطلب که ذهنیت ها در بیرون با واقعیت استان سیستان و بلوچستان تفاوت دارد و باید در جهت شناساندن واقعیت و ظرفیتها و استعدادهای منحصر به فرد استان تلاش شود؛ تصریح کرد: نگرش امنیتی و سخت افزاری به سیستان و بلوچستان اشتباه است چون امنیت استان از مسیر توسعه و آبادانی می‌گذرد.

وی با اشاره به حضور نهادهای مختلف، سمن ها و سرمایه گذاران دولتی و خصوصی برای فعالیت در استان گفت: توسعه باید با توانمند سازی مردم توام باشد و منجر به خود اتکاء کردن مردم باشد.

انصاری در خصوص مناطق آزاد موجود و درخواست تاسیس مناطق جدید گفت: نگاه معیوب در ایجاد مناطق بوده و اغلب مناطق آزاد به کانون واردات تبدیل شده‌اند.

وی گفت: باور ما این است که باید بازنگری اساسی در ایجاد مناطق آزاد شود و طرح کامل و کارشناسی روشن و مشخص برای هر منطقه ارایه کنند.

دکتر انصاری با اشاره به ضرورت هدفگذاری بزرگ و پربازده و متقاعد کننده در ایجاد مناطق جدید، گفت: نظرم با ایجاد منطقه سیستان موافق است و پیش بینی ام این است که در مجمع تصویب می شود زیرا این منطقه به عنوان حلقه مکمل چابهار  و گذاشتن سنگ بناء توسعه پایدار ملی می تواند مفید و موثر باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : ارایه طرح کارشناسی مستدل و اطمینان بخش از اهداف و ظرفیت های طرح پیوست گردد.

گفتنی است در این نشست ماندانا زنگنه سرپرست  معاونت اقتصادی استانداری نیز، گزارشی از شاخص های اجتماعی و اقتصادی، صادرات و واردات، جمعیت، فعالیت هاو  کسب و کار استان ارایه کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.