| کد خبر: 213550 |

پول خُرد ندارم

نبود پول خرد این روزها از مشکلات جدی شهروندان و رانندگان تاکسی در پایتخت است و بحث بین مسافران و رانندگان تاکسی بر سر این موضوع در گوشه و کنار شهر به چشم می‌خورد.

تین نیوز

نبود پول خرد این روزها از مشکلات جدی شهروندان و رانندگان تاکسی در پایتخت است و بحث بین مسافران و رانندگان تاکسی بر سر این موضوع در گوشه و کنار شهر به چشم می‌خورد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، همه‌چیز از یک ندارم ساده شروع می‌شود و مسافر می‌گوید که حق نداری کرایه را بیشتر حساب کنی و راننده تاکسی هم می‌گوید که پول خرد ندارم اگه داری بده؛ هرچند این راننده میانسایل خسته به نظر می‌رسد و با گفتن کرایه نخواستم بفرمائید سعی دارد به ماجرا خاتمه دهد.

این راننده حدود ۵۰ ساله که بیش از ۲۰ سال است با تاکسی سواری و ون در مسیرهای غربی پایتخت کار می‌کند، به خبرنگار ایرنا می‌گوید: این روزها از این بحث‌ها زیاد داریم؛ گرمای هوا، ترافیک و کرونا که هیچ؛ تامین کردن پول خرد برای ما از کرونا و ترافیک سخت‌تر شده است.

وی که خود را «محمدی» معرفی کرد ادامه می‌دهد: قبلا از بقالی و نانوایی محله پول خرد می‌گرفتم اما الان که پول خرد کم‌شده، خود اونها هم دنبال پول خرد هستند.

این راننده تاکسی در پایتخت می‌افزاید: کاش مسئولان امر برای حل این مشکل، کرایه‌ها را رند کنند مثلا از پنج هزار و ۲۵۰ تومان به پنج هزار و ۵۰۰ یا حتی همان پنج هزار تومان تغییر دهند تا ما شاهد چنین بحث‌هایی نباشیم.

وی تاکید می‌کند: برخی مسافران دائم به دلیل کمبود پول خرد با راننده جر و بحث می‌کنند و این خستگی رانندگی را بیشتر می‌کند.

 چرا به صورت الکترونیکی پرداخت نمی‌کنید؟

یکی دیگر از راننده تاکسی که در پایانه فلکه دوم صادقیه حضور دارد و در خط صادقیه - میدان هفت‌تیر فعالیت می‌کند، در این باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید: تامین پول خرد خیلی سخت است و برخی مسافران که پول خرد ندارند، دائم در حال جروبحث هستند؛ حتی به برخی مسافران می‌گوییم کرایه را اینترنتی پرداخت کنید که می‌گویند اینترنت و گوشی هوشمند ندارم.

این راننده تاکسی به مسافران توصیه کرد که تا حد امکان کرایه را به دلیل شیوه ویروس کرونا به صورت اینترنتی پرداخت کنند و یادآور شد: مسئولان باید نسبت به ترغیب و تشویق شهروندان به پرداخت اینترنتی اقدام کنند تا نه بحث و جدلی بین مسافر و راننده پیش بیاد و نه اینکه ما دنبال پول خرد باشیم.

شهروندی که به گفته خودش روزانه حداقل یک مسیر از تاکسی استفاده می‌کند نیز می‌گوید: درست است پول خرد کم شده اما امکانات پرداخت آنلاین به ما اجازه می‌دهد که کرایه را بدون هیچ مشکلی پرداخت کنیم.

وی که خود را «قنبری‌نسب» معرفی کرد، می‌افزاید: اگر کرایه را اینترنتی پرداخت کنیم، با تشکر رانندگان تاکسی مواجه می‌شویم و در نهایت نه راننده و نه مسافر ضرر نمی‌کنند.

این شهروند تهرانی می‌گوید: وقتی که نه مسافر و نه راننده تاکسی پول خرد نداشته باشند، بالاخره یک طرف باید گذشت کند اما در برخی مواقع شاهد بودم که بحث‌های بیهوده بین مسافر و راننده تاکسی ایجاد و موجب ناراحتی شده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز می‌گوید که مسافران باید از برنامه‌های الکترونیکی برای پرداخت کرایه استفاده کنند و تمامی رانندگان تاکسی ملزم هستند که اگر مسافران پول خرد همراه ندارند، از آنان بخواهند تا از طریق یکی از برنامه‌های الکترونیکی پرداخت کرایه استفاده کند.

«علیرضا قنادان» می‌افزاید: در سازمان تاکسیرانی با این مشکل مواجه هستیم که رانندگان ناوگان حمل و نقل پول خرد ندارند زیرا تهیه پول خرد از بانک نیز مشکل شده است.

وی تاکید می‌کند: اگر در هر مسیری چه در خطوط تاکسی چه در خطوط «بی‌آرتی» مسافر پول خرد نداشته باشد، کرایه دریافتی به سمت بالا رند می‌شود اما باید تأکید کنم زمانی که سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران برنامه‌های موبایلی برای پرداخت کرایه پیش بینی کرده است، مسافران نیز باید اهتمام ویژه‌ای به استفاده از این برنامه‌ها داشته باشند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه هفته گذشته به شکل ناشناس از تاکسی استفاده کردم، گفت: در زمانی که سوار بر تاکسی بودم، راننده از مسافران خواست تا کرایه را به شکل الکترونیکی پرداخت کنند.

رند کردن کرایه غیرقانونی است

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران خاطر نشان کرد: اگر  بخواهیم نرخ کرایه تاکسی در خطوط را رند کنیم، به طور حتم از نرخ مصوب شورای اسلامی شهر برای افزایش نرخ کرایه خارج می‌شویم و این افزایش قیمت بالاتر از نرخ مصوب است.

به گفته «قنادان»، رند کردن کرایه از سوی تاکسیرانان غیرقانونی است و در این زمینه اگر شهروندان در پرداخت الکترونیکی همکاری کنند در این زمینه نیز مشکلی نخواهیم داشت.

به گفته وی ۷۰ درصد تاکسی‌های خطی تهران به سیستم پرداخت الکترونیکی مجهز است.

آمادگی‌ «تومن» برای تجهیز تاکسی‌های کشور به گزینه پرداخت الکترونیک

شرکت «تومن» به منظور ایفای مسئولیت اجتماعی خود برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با اجرای کمپین «نه به پول نقد» برای تجهیز شبکه تاکسیرانی کشور به گزینه پرداخت الکترونیکی دارد.

به گزارش ایرنا کارشناسان بهداشت عمومی بر این باور هستند که ویروس کرونا از طریق قطره‌های تنفسی که حین عطسه یا سرفه کردن با شدت از بدن فرد آلوده خارج می‌شود، انتشار می‌یابد و این قطره‌ها چون به‌ طور معمول به اندازه کافی سنگین است، بلافاصله روی زمین یا سطوح پیرامون می‌نشیند و از این مسیر به دیگران منتقل می‌شود که در این روند اسکناس و سکه یکی از منبع‌های اصلی آلودگی در انتقال این بیماری است.

بر اساس آمارها روزانه حدود ۲ میلیون نفر در تهران و ۹ میلیون نفر در کلان‌شهرها از تاکسی برای جابجایی درون‌شهری خود استفاده می‌کنند و در تهران حدود ۹۰ درصد و در کل کلان‌شهرها ۹۵ درصد کرایه‌ها در تاکسی به‌صورت نقدی پرداخت می‌شود؛ بر همین اساس روزانه ۱۵ میلیون نفر در سطح کشور با پول نقد برای پرداخت کرایه تاکسی‌ در تماس هستند و این مهم یکی از عوامل کلیدی گسترش ویروس کرونا در سطح کشور تبدیل‌شده که تاکنون به آن توجه جدی نشده است.

نخستین اتومبیل کرایه در تهران که بعدها نام تاکسی روی آن نهاده شد، طی سال ۱۳۰۶ آغاز به کار کرد؛ آن زمان تعداد مسافران تاکسی مانند جمعیت شهر اندک بود اما کسی گمان نمی‌کرد رشد روزافزون شهر و جمعیت، وضعیت تاکسی‌های پایتخت را به گونه‌ای تبدیل کند که روزانه بیش از چهار میلیون سفر با آن انجام شود و ۲۲ درصد سهم ترددهای روزانه شهروندان را به خود اختصاص دهد.

روزانه حدود ۸۰ هزار تاکسی در پایتخت فعالیت دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.