| کد خبر: 213382 |

صنعت گردشگری، در دوران پسا کرونا به کدام سو خواهد رفت؟

گسترش بیماری کرونا یا کووید ۱۹، صنعت گردشگری را بیش از هر صنعت دیگری، تحت تاثیر قرار داد. بسته شدن مرزهای خارجی، محدودیت‌های سفر داخلی، لغو پروازها و تعطیلی اماکن اقامتی و توریستی، همه موجب شد صنعت گردشگری آسیب‌های فراوانی ببیند.

تین نیوز

گسترش بیماری کرونا یا کووید ۱۹، صنعت گردشگری را بیش از هر صنعت دیگری، تحت تاثیر قرار داد. بسته شدن مرزهای خارجی، محدودیت‌های سفر داخلی، لغو پروازها و تعطیلی اماکن اقامتی و توریستی، همه موجب شد صنعت گردشگری آسیب‌های فراوانی ببیند. با توجه به اینکه روند پروازها و سفرها به حالت عادی برنگشته است، مشکلات این صنعت نیز همچنان پابرجاست و بنگاه‌های اقتصادی مرتبط با گردشگری، هنوز با درآمد نزدیک به صفر دست به گریبان هستند.

سفرمارکت با یک مطالعه آماری در خرداد ۹۹، با انجام یک دیدگاه‌سنجی اینترنتی، به برآورد رفتار کاربران اینترنت که گردشگران بالقوه در ماه‌های آتی هستند پرداخت. در نظرسنجی سفرمارکت بالغ بر ۶ هزار نفر شرکت کردند و به پرسش‌های آن به صورت آنلاین پاسخ دادند.

نتایج این نظرسنجی و تحلیل اطلاعات آن را می‌توانید در قالب اینفوگرافی، در سایت سفرمارکت از اینجا بصورت کامل مطالعه کنید.

بخش مهم اطلاعات این دیدگاه‌سنجی، به این می‌پردازد که با فرض بازشدن مرزها و به حالت عادی برگشتن پروازهای داخلی و خارجی، برآورد رفتار مسافران و گردشگران درباره مقصد سفرهای خود و میزان به سفر رفتن آنها در میان مدت چگونه است.

بیش از یک سوم (۳۴ درصد) پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که پس از بازشدن مرزهای خارجی، به سفر خارجی می‌روند. این بدان معنا است که تا پایان سال جاری، می‌توان به بازگشت نسبی و تقریبی روند پروازهای خارجی امیدوار بود.

از میان کسانی که به سفر نمی‌روند تنها ۱۴ درصد به دلیل نگرانی از کرونا از سفر خودداری کرده‌اند. این پدیده می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که عواملی مانند فشارهای اقتصادی ناشی از کرونا، فشار زیادی را روی سبد هزینه‌های خانوار وارد کرده است و همین فشار مالی احتمال تصمیم به سفر را بیشتر کاهش می‌دهد تا خود ویروس کرونا. از همین رو، ایجاد زمینه‌هایی برای سفرهای ارزان قیمت، خدمات تور اقساطی یا اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت، می‌تواند به احیای سریعتر فرهنگ سفر و گردشگری در جامعه کمک کند.

در این میان، این بحث که چه مقاصدی، هدف سفرهای خارجی یا داخلی گردشگران خواهد بود هم موضوع مهمی است. زیرا این موضوع، تمرکز تبلیغات یا سرمایه‌گذاری‌های صنعت گردشگری و جهت‌دهی آن را مشخص خواهد کرد. همچنین به شما پیشنهاد میکنیم مقاله عوامل موثر بر قیمت بلیط هواپیما را نیز مطالعه کنید.

در بین کشورهای خارجی که معمولا مقصد سفرهای خارجی ایرانیان هستند، ترکیه در چند بخش توانسته گوی سبقت را از رقبایش برباید. ترکیه چه در بخش سفرهای تجاری خارجی و چه در بخش مجموع سفرهای خارجی، توانسته از رقیبان کلاسیک خود مانند دبی، کشورهای جنوب شرق آسیا و اروپا پیشی بگیرد. نه تنها در بخش سفرهای گردشگری و تجاری، در حوزه مهاجرت نیز ترکیه به تازگی توانسته به مقصد جدید مهاجرت ایرانیان تبدیل شود. هر چند هنوز کانادا با ۲۵ درصد آرا، مقصد شماره ۱ مهاجرت ایرانیان است، اما ترکیه با اختلافی بسیار کم، در جایگاه دوم در نظرسنجی سفرمارکت قرار گرفته است. همین نشان می‌دهد در آینده، تقاضا برای خرید بلیط هواپیما استانبول و دیگر شهرهای ترکیه، رشد چشمگیری خواهد داشت.

در بخش دیگری از پرسش‌نامه سفرمارکت، از شرکت‌کنندگان حاضر در نمونه آماری درباره مقصد سفرهای آماری در سال پیش رو پرسیدیم. پاسخ‌دهندگان، شهرهای شمالی، مشهد و جزیره کیش را به ترتیب به عنوان مقاصد اصلی خود برای سفرهای داخلی نام برده‌اند.

اما انگیزه و هدف سفرهای داخلی و خارجی ایرانیان در دوران پساکرونا چه خواهد بود؟ رتبه اول برای اهداف و انگیزه‌های سفر برای هر دو سفرهای داخلی و خارجی، تفریح و گردشاست. اما رتبه‌های بعد در سفرهای داخلی و خارجی متفاوت خواهد بود. دیدار با خانواده و سفرهای زیارتی، رتبه‌های دوم و سوم انگیزه سفرهای داخلی را به خود اختصاص داده‌اند. اما در بخش سفرهای خارجی، به دلیل علاقه به زیارت اماکن مذهبی عراق و سوریه، سفرهای زیارتی دومین رتبه را در اختیار دارد و سفرهای برای دیدار با خانواده و سفرهای تجاری به ترتیب در رتبه‌های سوم و چهارم قرار می‌گیرند.

همانطور که دیدیم، سفرهای زیارتی، چه در بخش سفرهای داخلی و چه در بخش سفرهای خارجی، پرطرفدار است. اما مقصد سفرهای زیارتی در سال پیش رو و پس از رفع محدودیت‌های سفرهای داخلی و خارجی کجا خواهد بود؟ در مقاصد زیارتی داخلی، مشهد، مشهورترین و مهمترینشهر هدف است. اما در بخش مقاصد زیارتی خارجی، کشور عراق، مقصد اصلی سفرهای زیارتی خارجی ایرانیان به شمار می‌رود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری خبر انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.