| کد خبر: 213192 |

یک کارشناس:

◄ توان ساخت تونل ریلی البرز فعلاً در کشور وجود ندارد

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است اجرای تونل ریلی البرز حداقل تا 20 سال آینده رویایی است.

تین نیوز

اگرچه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران از ایده خود در مورد اجرای تونل ریلی در البرز به عنوان یک ایده قابل توجه یاد و حتی در گفت و گویی تلویزیونی عنوان کرد زمانی که در مترو بوده پروژه‌ ساخت تونلی طویل و عمیق از داخل کوه‌های البرز که انتهای آن در شمال باشد و با استفاده از یک قطار با سرعت 220 کیلومتر، مردم 15 دقیقه‌ای به شمال برسند را در ذهن داشته اما یک کارشناس حمل و نقل معتقد است اجرای چنین طرحی حداقل تا 20 سال آینده رویایی است.

به گزارش تین نیوز، سید مرتضی ناصریان در بخش نظرهای کاربران تین نیوز، در مورد اجرای تونلی ریلی در البرز که از سوی محسن هاشمی، نوشت: ایشان در دوره‌ای که مدیریت مترو را داشتند مطالعه تخصصی برای امکان‌پذیری فنی اتصال ریلی به شمال با تونل‌های طویل را به مشاور خارجی سپرد که نتایج آن در کتاب عبور از البرز به نام خود ایشان منتشر شده و ملاحظه کرده‌ام.

نظر یک کارشناس حمل‌ونقل درباره طرح بلندپروازانه رئیس شورای شهر تهران + فیلم

این کارشناس حمل و نقل افزود: از نظر فنی چند گزینه مطرح شده و اصل امکان‌پذیری فنی به علت ناشناخته بودن اعماق زمین جمع‌بندی نشده و نیازمند گمانه‌زنی‌های بسیار عمیق است که پر هزینه بوده و صورت نگرفته است و بعداً محمد باقر قالیباف شهردار وقت، موضوع را خارج از حیطه شهرداری تلقی کرد و اجازه ادامه مطالعات را نداد.

ناصریان عنوان کرد: به‌هرحال حتی اگر مسیری از نظر فنی شناسایی و امکان پذیر باشد، اصلا تکنولوژی تونل‌های طویل کار ساده‌ای نیست و بحث اقتصادی بودن آن نیز هنوز مطالعه نشده است.

وی گفت: به‌طور کلی هزینه تونل‌های طویل با افزایش طول به صورت تصاعدی بالا می‌رود و تکنولوژی تونل‌های عمیق هم برای شرایط ناشناخته اعماق زمین و ضرورت ایمنی و وجود راه دسترسی و تهویه بسیار پیچیده‌تر از تونل‌های عادی است.

ناصریان افزود: بر این اساس با شناختی که از توان اقتصادی، فنی و اجرایی کشور در این حوزه دارم، چنین طرحی حداقل تا 20 سال آتی رویایی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • يونسي 2 2

    آفرين- جلوي طرحهاي بلندپروازانه را بايد از ابتدا گرفت. به قول سعدي
    سر چشمه شاید گرفتن به بیل. چو پر شد نشاید گذشتن به پیل

    متاسفانه كشور مبتلا به هزاران طرح نيمه كاره است و رييس شوراي شهر در روياي طرحي جديد و دلفريب به سر مي برد

  • ناشناس 4 1

    اگر هم قابل اجرا باشد به قیمت امروز حداقل 40 هزار میلیارد تومان بودجه می خواد و حداقل 40 سال کاره در شرایطی که کشور در کنار کسری بودجه و وضع نامناسب اقتصاد ، به چند ده هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های زیرساختی واجب و الویتی مثل مترو ، راه آهن ، انواع راه ، شبکه فاضلاب ، هدایت و انتقال و جمع آوری آب های سطحی و سیلاب ها ، توسعه بنادر و ... نیازمنده آیا اصلا فکر کردن به چنین طرح هایی که الویت 10 مملکت هم نیست عقلانی است ؟ بعد شما اصلا فکر کنید بودجه و توانش هم موجود بود قطار به سرعت مثلا به آمل برسد بعد چه می شود ؟ یک ملت با ساک و چمدان و زن و بچه از قطار پیاده می شوند تا سوار بر چه وسیله ایی به چند ده مقصد روستا و شهرستان و شهر بروند ؟ برخلاف جنوب کشور ، شمال کشور وجب به وجب مردم ساکنن تنها وسیله ممکن سواری دربستی خواهد بود بعد به آن خانه ، ویلا یا هتل محل اقامت شان رسیدند بخواهند خارج شوند دوری بزنند دریایی بروند خریدی کنند و ... باز هم باید سواری دربستی بگیرند ! آیا مردم از این افزایش هزینه استقبال می کنند ؟؟!! قطعا خیر ، سیاست زدگی پدر تحلیل عمرانی و فکر کردن درست و برنامه ریزی صحیح را درآورده اصلا صحبت درباره چنین طرح هایی توهین به شعور انسان هاست کجای الویت کشور و نیاز مردمه ؟ باتوجه به قیمت بنزین و بحث معیشت نیاز مردم متروئه باتوجه به بحث زندگی و بعد کیفیت آن نیاز مردم آبه و طرح های زیرساختی آن ، وقتی فاضلاب وارد خانه و آشپزخانه ملت می شه نیاز مردم احداث شبکه های فاضلابه وقتی کشور به درآمدزایی ، متنوع سازی اقتصاد و شکستن تحریم ها نیاز داره الویت می شه راه آهن رشت آستارا ، وقتی گذر از زاگرس و رسیدن به بازارهای غرب مملکت سخت و طولانی می شه و جاده های مهمی داریم که چند ماه سال بستس و مردمان زیادی محبوس می شن الویت می شه احداث و بازسازی این جاده بطوریکه کل سال باز باشند و ... التماس تفکر .

  • کارشناس 3 1

    این اظهارات مطلوب همان تالار شورای شهر است و بیشتر جنبه پوپولیستی عامه پسند دارد،کشور هزاران مشکل نیمه تمام عمرانی دارد که چنین تونلی اصلا نباید در نظر گرفته شود.آقای هاشمی بهتر است تمرکز بر مشکلات شهرداری تهران بفرمایند تا شهر قابلیت زیستن پیدا نماید و ایده پردازی را به متخصصان و برنامه ریزان واقعی واگذار نمایند!