| کد خبر: 213179 |

توسعه جاده‌ای؛ رکن اساسی ارتقای اقتصادی دروازه ایران به اروپا

جاده استاندارد و با کیفیت به عنوان مهمترین عامل توسعه در دنیای امروز شناخته می‌شود که این امر با توجه به جایگاه ویژه منطقه آزاد ماکو در استان آذربایجان عربی به عنوان دروازه ایران به اروپا، اثرگذاری بیشتری در این منطقه داشته که به همین میزان، توجه بیشتری نیز به آن صورت می‌گیرد.

تین نیوز

جاده استاندارد و با کیفیت به عنوان مهمترین عامل توسعه در دنیای امروز شناخته می‌شود که این امر با توجه به جایگاه ویژه منطقه آزاد ماکو در استان آذربایجان عربی به عنوان دروازه ایران به اروپا، اثرگذاری بیشتری در این منطقه داشته که به همین میزان، توجه بیشتری نیز به آن صورت می‌گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، منطقه آزاد ماکو با پنج هزار کیلومتر مربع مساحت بزرگترین منطقه آزاد تجاری اقتصادی کشور بوده و هرچند سال های زیادی از تبدیل این قسمت از شمال غرب کشور نمی‌گذرد، ولی روند توسعه منطقه با شتاب در حال انجام بوده که در سال های اخیر با تدبیر دولت تدبیر و امید بیش از پیش شتاب گرفته است.

یکی از مهمترین ارکان توسعه این منطقه با توجه به ظرفیت نزدیک به ۳۰۰ کیلومتری مرزی با نخجوان و ترکیه، وجود جاده های مناسب است که می تواند ارتقای شاخص های تجارت مرزی و ترانزیت بین المللی را موجب شود.

برای تسهیل و تسریع عبور و مرور در سطح منطقه، دولت تدبیر و امید از خرداد ۱۳۹۵ اقدام به بهسازی و چهارخطه کردن محور ماکو تا دروازه ورودی کرده که این امر می تواند تحولی بزرگ در مسیر بین المللی ترانزیت کشور به اروپا بوده و در جلوگیری از تحقق تحریم ها اثرگذار باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مهمترین طرح‌های زیرساختی این منطقه، تبدیل مسیر ورودی این منطقه تا شهر ماکو به بزرگراه بوده که برای اجرای کامل این طرح، یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

محمدرضا عبدالرحیمی افزود: هم اینک این طرح‌ها با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی توسط سه پیمانکار به طول ۵۰ کیلومتر در دست اجراست.

وی با بیان اینکه یک قطعه ۲۱ کیلومتری در مسیر مرگنلر به پلدشت به صورت تبدیل جاده یک بانده به ۲ بانده وجود دارد، اضافه کرد: هم اکنون ۱۲ کیلومتر از این مسیر برای آسفالت‌ریزی آماده شده که توسط اداره راهداری تکمیل می‌شود.

وی بیان کرد: برای این طرح ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و تلاش بر این است که امسال این قطعه نیز به بهره برداری کامل برسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از این مسیر برای مردم پلدشت در راستای دسترسی به راه ایمن تصریح کرد: همچنین با تکمیل این بزرگراه، مسیر ترانزیتی منطقه آزاد ماکو به نخجوان و پایانه مرزی پلدشت که روزانه صدها کامیون از آن تردد می‌کنند، از نظر کیفیت بهبود می‌یابد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی نیز از اختصاص ۲ هزار تن قیر برای طرح‌های روکش آسفالت و تعریض جاده در منطقه آزاد ماکو خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت توسعه منطقه به عنوان دروازه ورودی کشور و ویترین ترانزیت ایران، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و به تبع آن اداره کل این استان اهتمام جدی و اهمیت ویژه‌ای برای توسعه طرح‌ها و پروژه‌های راهداری این منطقه قائل است.

ارسلان شکری با بیان اینکه اقداماتی خوبی در ۲ سال اخیر توسط سازمان منطقه آزاد در زیر ساخت های جاده ای منطقه رخ داده است، افزود: اداره کل راهداری نیز جهت ایمن سازی و نصب علایم و نصب نیو جرسی های آن اقدام خواهد کرد، تا این پروژه در نیمه سال جاری به بهره برداری برسد.

وی همچنین سامان دهی سه راهی قابان باسان، آرام سازی و ایمنی محدوده یولاگلدی، تعریض و لکه گیری و روکش آسفالت در محور پلدشت - مرگنلر را از مهمترین اقدامات و پروژه‌های راهداری دراین منطقه عنوان کرد.

وی به پروژه‌های لکه گیری و روکش آسفالت منطقه نیز به روکش آسفالت کشمش تپه - بازرگان، شهرک ارس - سه راهی ارس، تازه کند - قره قویون اشاره کرد و اضافه کرد: برای نگهداری چراغ‌های روشنایی منطقه نیز از یک پیمانکار مستقل استفاده خواهد شد.

رییس پلیس راه منطقه آزاد ماکو نیز افزود: تعریض و تبدیل جاده ها به بزرگراه‌ باعث خواهد شد تصادفات جاده ای در این منطقه کاهش یافته و سطح ایمنی جاده ها بالا برود.

سرهنگ حجت حسن‌زاده ادامه داد: تسهیل در عبور و مرور، ایمنی کاربران ترافیک، کاهش هزینه ها و وقت مردم از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

به گفته وی در ۲ ماه سال‌جاری در این منطقه ۴۲ درصد تصادفات جاده ای نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

مساحت منطقه آزاد ماکو حدود پنج هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، حدود ۲۰۰ هزار نفر است.

منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال‌غرب کشور واقع است.

منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای ۱۴۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و ۱۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.