| کد خبر: 212992 |

راه آهن اردبیل‌؛ مطالبه‌ای عمومی که محقق می‌شود

راه آهن و قطار برای شهروندان استان اردبیل به یک نوستالژی تبدیل شده است، سال‌هاست که اردبیلی‌ها در انتظار شنیدن سوت قطار بر اساس وعده‌های دولتمردان مختلف هستند، بسیاری در حسرت این آرزو به دیار باقی شتافتند و بسیاری نیز هنوز به تکمیل و افتتاح آن باور عمیق ندارند، اما اقدامات ضربتی در دولت دوازدهم در اجرای این پروژه امیدواری‎‌ها برای تحقق آرزوی دیرینه مردم منطقه را بیشتر کرده است.

تین نیوز

راه آهن و قطار برای شهروندان استان اردبیل به یک نوستالژی تبدیل شده است، سال‌هاست که اردبیلی‌ها در انتظار شنیدن سوت قطار بر اساس وعده‌های دولتمردان مختلف هستند، بسیاری در حسرت این آرزو به دیار باقی شتافتند و بسیاری نیز هنوز به تکمیل و افتتاح آن باور عمیق ندارند، اما اقدامات ضربتی در دولت دوازدهم در اجرای این پروژه امیدواری‎‌ها برای تحقق آرزوی دیرینه مردم منطقه را بیشتر کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، راه آهن اردبیل امروز بیش از هر پروژه دیگر برای مردم اردبیل مهم بوده و به یک مطالبه جدی عمومی تبدیل شده است، تقریبا تمام دولت‌ها در طول ۱۴ سال گذشته  به اجرای سریع و افتتاح آن در کوتاه مدت وعده داده‌اند اما هنوز این وعده‌ها شکل واقعیت به خود نگرفته است.

یکی از وعده‌های دکتر روحانی در جریان سفرهای استانی خود به اردبیل نیر موضوع راه آهن بوده است و در آخرین سفر رییس جمهوری به استان در زمستان ۹۸،  وی به وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا این پروژه  به هر ترتیب که شده  در دولت دوازدهم  به بهره برداری برسد.

دکتر محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه دیروز عصر در سفر کوتاه خود به استان اردبیل که اختصاص به بررسی مسایل و مشکلات پروژه راه اهن اردبیل داشت در ساختمان ایستگاه درحال  ساخت راه آهن اردبیل برای چندمین بار به مردم استان وعده افتتاح و بهره‌برداری آن در دولت دوازدهم را داد.

مهمترین مشکل در فراروی این پروژه سخت اجرا تامین منابع مالی بود که معاون رییس جمهوری اطمینان داد که مشکلی در این زمینه وجود ندارد و کارها باید با سرعت به پیش رفته و به نهایت برسد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت تاکنون برای اجرای پروژه راه آهن اردبیل- میانه بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده که نشان دهنده توجه ویژه به توسعه خط ریلی در کشور است.

 نوبخت افزود: ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیز مطابق زمان‌بندی  انجام  شده برای این پروژه در سال جاری اختصاص می‌یابد.

وی اضافه کرد: تکمیل و بهره‌برداری  این پروژه در اولویت برنامه‌های دولت قرار گرفته و وعده‌ رییس جمهوری به مردم استان در باره  افتتاح آن در این دولت تحقق خواهد یافت.

او بیان کرد: دولت به عهدی که با مردم استان اردبیل بسته پایبند است و به آن عمل خواهد کرد.

عمر ۱۴ ساله یک پروژه و سرعت بخشی به آن در دولت دوازدهم

عملیات اجرایی راه ‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شد و دولتمردان بارها  وعده افتتاح کوتاه مدت ان را به مردم استان دادند  وعده ای که هنوز تحقق نیافته است.

برخی از کارشناسان  سخت گذر بودن مسیر اجرایی راه آهن  اردبیل که از کوه‌ها  بلند و دره‌های عمیق می‌گذرد را دلیل کندی عملیات اجرایی و برخی نیز مسایل مالی را علت طولانی شدن اجرای آن  ذکر می‌کنند.

مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی در این پروژه در حال احداث است و علاوه بر آن در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.

در طرح راه آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن آلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.

 این خط راه آهن برای حرکت قطارهایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت طراحی و اجرا می‌شود.

این پروژه  هم‌اکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت قابل قبول در حال اجراست.

راه اهن اردبیل تا زمان روی کارامدن دولت دوازدهم حرکتی لاک پشتی و در مواقعی در حالت رکود قرار داشت اما  در این دولت توجه به آن بیشتر شده و به یکی از پروژه های مهم  ریلی و مورد توجه دولت تبدیل شده و ساخت آن سرعت گرفت.

با رفع مشکلات تامین مالی پروژه که از طریق فایناس داخلی بانک ملی عملی شد  و نیز با ترمیم  کمبود منابع مالی  در  جریان سفر رییس جمهوری  اجرای راه آهن اردبیل - میانه شتاب گرفته و هم اکنون در زمینه زیرساخت و نیز عملیات ریل گذاری اقدامات قابل توجهی در آن اجرایی شده است.

عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور در بازدید اخیر خود از این پروژه گفت: عملیات زیرسازی  راه آهن اردبیل - میانه بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی‌دارد.

وی با بیان اینکه منابع مالی بسیار خوبی برای این پروژه اختصاص داده شده، گفت: بیش از ۱۰۷۰ میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده و در موعد مقرر پیمانکاران مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

وی  ادامه‌داد: در پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه تا به حال۱۳ کیلومتر ریل‌گذاری شده و طبق برنامه هر ماه هشت کیلومتر به این میزان افزوده می‌شود و در صورت افزایش نوبت کاری و پشتیبانی به ۱۷ کیلومتر نیز می‌رسد.

وی تشریح ‌کرد: برای تکمیل این پروژه بزرگ بانک ملی، وزارت راه و شهرسازی ، معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن بویژه استاندار اردبیل نهایت تلاش خود را برای جذب اعتبار مورد نیاز و پشتیبانی پروژه بکار بسته‌اند.

معاون شرکت ساخت و توسعه راه‌آهن از اختصاص۳۴۰ میلیارد تومان برای پروژه راه‌آهن اردبیل _ میانه در سه ماه گذشته خبر داد و افزود: تزریق این مبلغ در زمان کوتاه در نیمه اول سال کم سابقه بوده و نشان دهنده اهمیت پروژه برای دولت است بطوری که در ۲ سال گذشته بیش از ۶۷۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.

او با بیان اینکه راه‌آهن اردبیل یکی از ۹ پروژه ریلی اولویت‌دار کشور است ، گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های مهم مرکز سه استانی که در دستور جدی دولت قرار دارد و در این پروژه حتی در جریان کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمام کارگاه‌ها با تمام ظرفیت فعالیت کردند.

وی تاکید کرد که پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه تا سال ۱۴۰۰ تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود.

فرزاد قلندری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل هم گفت: تا پایان امسال زیرسازی کل پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه تکمیل می‌شود و عملیات اجرایی قطعاتی هم که در مرحله ریل‌گذاری هستند، همزمان با قطعات زیرسازی ادامه می‌یابد.

وی  افزود: تلاش می‌شود در فصل کاری امسال و قبل از شروع فصل سرما، این پروژه به نقطه مطلوبی از برنامه‌ریزی اجرایی خود برسد.  

او  بیان‌کرد: پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه از لحاظ تامین اعتبار و نقدینگی مشکلی ندارد و این  پروژه به موقع تامین مالی می‌شود و عملیات اجرایی آن به سرعت ادامه دارد.

 امتداد راه آهن اردبیل تا پارس‌آباد و اتصال به خط ریلی جمهوری آذربایجان

طولانی شدن اجرای راه آهن اردبیل - میانه  و نیز تحولات اقتصادی منطقه مطالبات و طرح‌های جانبی دیگری را که ارتباط و در امتداد این پروژه ریلی مهم می‌باشد بوجود آورده که از جمله آن ادامه طرح تا مرزهای شمالی کشور و اتصال به خط سراسری اروپا ، پوشش تمامی شهرها و مناطق صنعتی و تجاری استان اردبیل می‌باشد.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل  گفت:  مسوولان استان و شرکت شهرک‌های صنعتی کشور برای اتصال خط آهن اردبیل به شهرک صنعتی شماره ۲ و منطقه ویژه اقتصادی نمین به توافق رسیده‌اند و بر این اساس، طرح راه آهن در حدود ۱۰ کیلومتر فاصله این دو منطقه صنعتی با ایستگاه راه آهن اردبیل نیز به اجرا در می‌آید.

وی اظهار داشت: اتصال شهرک صنعتی شماره ۲ و منطقه ویژه اقتصادی اردبیل به خطوط ریلی کشور پیس از تکمیل مرحله دوم مطالعات طرح انجام خواهد شد تا به این طریق محصولات تولید شده در این دو منطقه صنعتی از طریق خط ریلی به بازارهای داخلی و خارجی منتقل شود.

بهنامجو با پیش‌بینی پایان پروژه راه آهن اردبیل تا آخر دولت دوازدهم گفت: پیگیری ادامه این خط ریلی کشور به سمت شمال استان نیز ادامه دارد و طرح مورد نظر در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

او بیان‌کرد: این خط ریلی منطقی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر ریلی در کریدور شمال ـ جنوب محسوب می‌شود و با ادامه احداث آن تا منطقه مغان و گمرک مرزی در شهرستان بیله‌سوار و پارس آباد مغان تمام مناطق استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.

استاندار اردبیل همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی برای ایجاد بارانداز ریلی در شمال استان و اتصال آن به راه‌آهن جمهوری آذربایجان گفت: با احداث ۱۴ کیلومتر راه آهن در شمال استان خطوط ریلی ایران به راه‌آهن جمهوری آذربایجان متصل می‌شود.

سفرهای دو طرف ایرانی و آذری  و دیدار و مذاکره آنها در این زمینه نتیجه داده  و اقدامات در این راستا در حال اجرایی شدن است .

به گفته استاندار اردبیل، طرح راه‌اندازی بارانداز ریلی شهرستان پارس‌آباد مغان در منطقه مرزی با جمهوری آذربایجان برای اجرا آماده شده و با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه راه‌اندازی این خط ریلی بین ایران و جمهوری آذربایجان مرکز لجستیک بار و بارانداز ریلی در پارس‌آباد احداث می‌شود.

بهنامجو اضافه‌کرد: بعد از کسب موافقت مقام‌های جمهوری آذربایجان در راستای ایجاد بارانداز ریلی و مرکز لجستیک بار در پارس‌آباد ، تفاهم‌نامه ساخت پایانه تخلیه و بارگیری ریلی بین استانداری و شرکت راه‌آهن نیز امضا شده و پیش‌بینی شده تا پایان سال عملیاتی شود.

به گفته استاندار اردبیل، با احداث این خط ریلی روابط تجاری و صادراتی استان اردبیل با جمهوری‌های قفقاز ، کشورهای آسیای میانه و روسیه توسعه چشمگیری داشته و زمینه ایجاد صنایع و واحدهای تبدیلی ، بسته‌بندی و جهش تولید فراهم خواهد شد.

قرار است در ادامه این طرح راه آهن اردبیل به پارس آباد رسیده و به خط راه اهن سراسری جمهوری آذربایجان و در نتیجه به خطر سراسری اروپا متصل شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.