| کد خبر: 212944 |

◄ آغاز ارایه تسهیلات کرونایی به شرکت‌های ریلی از امروز

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از امروز شرکت‌های ریلی می‌توانند برای دریافت تسهیلات کرونایی که سقف آن برای حوزه راه آهن ۹۴۰ میلیارد تومان است اقدام کنند.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از امروز شرکت‌های ریلی می‌توانند برای دریافت تسهیلات کرونایی که سقف آن برای حوزه راه آهن ۹۴۰ میلیارد تومان است اقدام کنند.

به گزارش تین نیوز، سعید رسولی در نشست خبری امروز با اشاره به برنامه‌های راه‌آهن در سال جهش تولید اظهار داشت: در پایان اردیبهشت ماه در دو مرحله از ۱۴۴ دستگاه انواع ناوگان ریلی بهره برداری شد که نسبت به سال گذشته رشد ۱۳۸ درصدی داشت.

وی همچنین از آغاز ارایه تسهیلات کرونایی به ۶۳ شرکت ریلی خبر داد و گفت: از امروز شرکت‌های ریلی می‌توانند برای دریافت تسهیلات کرونایی که سقف آن برای حوزه راه آهن ۹۴۰ میلیارد تومان است اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت راه آهن همچنین با اشاره به میزان تولید ناوگان جدید در سال گذشته گفت: در سال گذشته ۷۸۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی به ارزش هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان به ناوگان کشور اضافه شد.

رسولی با تاکید بر اینکه از سال  ۹۸ هیچ واگن وارداتی به کشور نداشتیم، ادامه داد: از سال گذشته واردات واگن های خارجی قطع شد و تمام نیاز کشور به انواع واگن توسط تولید داخل برطرف شد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری میزان ناوگان جدید باید به ۲۰۰۰ دستگاه برسد، گفت: برنامه هایی برای استفاده هر چه بیشتر از تولیدات داخل در حوزه تامین ناوگان امسال به اجرا می رسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سامانه یکپارچه رونق تولیدات در حوزه ریلی راه‌اندازی شده است که در این سامانه تمام قطعات تولید داخل لکوموتیو با شماره فنی آن اعلام می‌شود و طبق اطلاعات ثبت شده 2360  قطعه لکوموتیو در داخل کشور به تولید می‌رسد. بنابراین شرکت‌های مالک لکوموتیو یا خریداران می‌توانند از آخرین تولیدات داخل کشور مطلع شوند.

رسولی اظهار داشت: در حالی که تعداد زیادی از قطعات مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود عده‌ای این قطعات را از خرج از کشور تامین می‌کردند بنابراین از این پس جلوی تمام واردات قطعات مشابه تولید داخل گرفته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: واردکنندگانی که سفارشات اخیر خود از گمرک را باید ترخیص کنند می‌توانند نسبت به این کار اقدام کنند و این آخرین مرحله اجازه ورود قطعات لکوموتیو مشابه تولید داخل است و تمام این واردکنندگان باید تعهد کتبی بدهند که پس از این تولید داخل را مورد مصرف قرار دهند.

رسولی با اشاره به امکان تولید انبوه بلوک سیلندر لکوموتیو گفت: خوشبختانه این قطعات از مرحله تست عبور کردند و می‌توان آنها را به تولید انبوه رساند همچنین چرخ مونوبلوک هم مرحله تست را طی کرده است.

رسولی با اشاره به منابع جدید تامین مالی در راه‌آهن برای سرمایه‌گذاری‌ها گفت: از محل تبصره 18 مبلغ 1900 میلیارد تومان تامین کرد که تاکنون 470 هزار میلیارد تومان آن جذب شده است.

وی ادامه داد: از محل تبصره 19 هم فراخوان عمومی برای سرمایه‌گذاری در ساخت 150 کیلومتر خط فرعی اعلام می‌شود در حال حاضر 11 هزار و 800 کیلومتر طول خطوط اصلی راه آ‌هن است اما با احداث خطوط فرعی می‌توان چندین چشمه بار را به ریل متصل کرد.

وی ادامه داد: همچنین از محل ماده 12 رفع موانع تولید، 464 واگن تامین مالی شده است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سلامت مسافران و مردم اولین اولویت راه آهن است، گفت: در شرایط کرونا هر چند که شاهد کاهش سفرهای ریلی بودیم اما تمام پروتکل‌های بهداشتی با دقت بالا به اجرا رسیدند.

رسولی با اشاره به افزایش سهم حمل بار از طریق شبکه ریلی گفت: امسال سهم راه‌آهن از حمل بار تا 10 درصد افزایش می‌یابد البته در طول دو ماهه ابتدای امسال در بحث جابجایی غلات رکوردشکنی داشتیم.

رسولی همچنین با اشاره به حل مشکل 700 واگن اسقاطی در ناوگان ریلی کشور گفت: با مذاکراتی که با شرکت‌های مالک این واگن‌ها و شرکت‌های واگن ساز داشتیم قرار بر این شده است که از 700 واگن اسقاطی 186 واگن توسط شرکت‌های واگن‌سازی نوسازی شوند و احتمالا مزایده فروش این واگن‌ها باطل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر علت تعدد حوادث و سوانح ریلی در چند روز گذشته و برخورد با مسببان و مقصران این سوانح گفت: در ستاد ایمنی حمل و نقل ریلی همواره بر موضوع ارتقای ایمنی تاکید می‌کنیم و خواسته اول ما و خط قرمز راه‌آهن و همچنین برند سفرهای ریلی ایمنی است.

وی با تاکید بر اینکه باید بین شدت حوادث و سوانح ریلی تفاوتی قائل شویم گفت: سوانح و حوادث خروج واگن از خط از یکدیگر بسیار متفاوت هستند که علت آن معمولا فرسودگی خطوط و سوزن‌ها است که البته این موضوع به امسال و روزهای اخیر مربوط نمی‌شود و موضوع چندین سال گذشته است.

رسولی با اشاره به کاهش سوانح ریلی گفت: سوانح ریلی در سال 98 نسبت به سال 97 روند کاهشی داشتند همچنین در دو ماهه سال 99 هم تعداد سوانح ریلی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهشی بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بنده مسئول اعلام علت وقوع سوانح نیستم گفت:‌ علت وقوع سوانح را کمیسیون عالی سوانح در راه‌آهن بررسی، مشخص و اعلام می‌کنند که این کمیسیون خارج از راه‌آهن مشغول به کار است و اعضای آن توسط وزیر راه و شهرسازی انتخاب می‌شوند.

وی تاکید کرد:‌ اگر ثابت شود مدیری در وقوع این سوانح سهم یا تقصیری دارد بر اساس قانون با آن فرد برخورد می‌شود و مدیران مقصر بلافاصله برکنار و به هیات تخلفات معرفی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از توقف پروژه برقی شدن قطار تهران – مشهد خبر داد و گفت: هر چند سهم آورده ایران در این پروژه تامین شد اما به دلیل مشکلاتی شرکت‌های خارجی طرف قرارداد امکان حضور در این پروژه را نداشتند بنابراین اجرای پروژه با حضور شرکت‌های خارجی متوقف شد.

وی افزود: چند شرکت داخلی تقاضای ورود به این پروژه را داشتند و کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی برای حضور در این پروژه در حال ایجاد است و راه‌آهن هم در حال ارزیابی توان این شرکت‌ها برای اجرای این پروژه است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.