| کد خبر: 212908 |

یک فعال بخش حمل و نقل کالا مطرح کرد:

◄ پیشنهاد تشکیل دبیرخانه تن-کیلومتر

یک فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای معتقد است برای نظارت بر حسن اجرای مصوبه 209 شورای عالی هماهنگی ترابری، توسط تشکل‌های صنفی نیاز به ایجاد دبیرخانه تن-کیلومتر و تدوین آیین‌نامه نحوه نظارت بر تن-کیلومتر است.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای معتقد است برای نظارت بر حسن اجرای مصوبه 209 شورای عالی هماهنگی ترابری توسط تشکل‌های صنفی، نیاز به ایجاد دبیرخانه تن-کیلومتر و تدوین آیین‌نامه نحوه نظارت بر تن-کیلومتر است.

به گزارش تین نیوز مالک نخعی در توضیح این موضوع به خبرنگار ما گفت: در دویست و نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور در تاریخ 15 مهرماه سال 97  شیوه تعیین نرخ خدمات حمل کالای جاده‌ای در کشور بر اساس تن کیلومتر مصوب شد.

وی افزود: با توجه به بند الف این مصوبه «سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای موظف است نرخ شاخص حمل بر اساس تن کیلومتر را محاسبه و به ادارات تابعه اعلام نماید. تشکل‌های صنفی رانندگان یا کامیونداران با شرکت‌ها می‌توانند نرخ نهایی بر اساس تن کیلومتر به تفکیک هر مسیر از مبدأ شهرستان‌های استان، موردتوافق قرار داده و به ادارات استانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جهت اعمال در سامانه مدیریت بار اعلام نمایند. در صورت عدم توافق میان تشکل‌های صنفی مذکور، نرخ شاخص اعلام‌شده توسط ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ملاک عمل می‌باشد» و نظارت بر حسن اجرای بر عهده تشکل‌های صنفی موصوف است.

به گزارش تین نیوز، او عنوان کرد: باگذشت بیش از یک و نیم سال از تصویب مصوبه مذکور و تحقیقات میدانی و جمع‌آوری اطلاعات و بازخورد آن، به نظر می‌رسد برای نظارت بر حسن اجرای مصوبه 209 توسط تشکل‌های صنفی نیاز به ایجاد دبیرخانه تن-کیلومتر و تدوین آیین‌نامه نحوه نظارت بر تن کیلومتر است.

این فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای به سازمان راهداری پیشنهاد داد به دلیل اهمیت فراوان این موضوع در اقتصاد کامیونداری و معیشت خانواده‌های کامیوندار، ضمن بررسی این موضوع نسبت به پاسخ موارد مطروحه ذیل در این خصوص اعلام نظر و رهنمودهای لازم را ارائه کنند:

 1. سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و یا شورای عالی هماهنگی ترابری کشور بر اساس اختیارات و وظایف قانونی خود مکلف به تدوین آیین‌نامه تأسیس دبیرخانه و نحوه نظارت بر تن کیلومتر، توسط تشکلات سه‌جانبه نامبرده شده در مصوبه 209 هستند، برنامه زمان‌بندی و پروتکل‌های مربوط به تدوین آیین‌نامه به چه صورت است؟

 2. آیا سازمان راهداری آیین‌نامه مربوطه را تدوین خواهد کرد یا شورای عالی هماهنگی ترابری کشور؟

 3. چنانچه تدوین آیین‌نامه پیشنهادی و دخیل نمودن نظرات تشکل‌های صنفی موصوف منوط به تفویض اختیار لازم برای تعیین تکلیف این موضوع به تشکل‌های صنفی رانندگان، کامیونداران و شرکت‌ها باشد، آیا سازمان آیین‌نامه‌ای را پیشنهاد خواهند داد و یا تمام مراحل تدوین آیین‌نامه را از وظایف تشکل صنفی می‌داند؟

نخعی تاکید کرد: بر این اساس خواهشمند است ضمن بررسی موضوع دستور فرمایند تدوین آیین‌نامه تأسیس دبیرخانه و نحوه نظارت بر تن کیلومتر موضوع بند الف مصوبه 209 شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، مراتب با اولویت بالا در دستور کار رسیدگی قرارگرفته و رهنمودهای لازم ارائه شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کورش فلاحی 1 1

    با سلام
    ضمن تشکر از مهندس نخعی مهمترین بخش مصوبه ۲۰۹ شوارای عالی ترابری حسن اجرای مصوبه بوده وهست که با تشکیل دبیر خانه در این رابطه خلاء موجود پر میشود وابهامات وتفسیرهای سلیقه ای در بحث تن کیلومتر بر طرف خواهد شد .
    عدم دبیر خانه مذکور مشکلات کلیدی بوجود اورده که طرح تن کیلومتر را به انحراف کشانده وامید است با ایجاد دبیر خانه طرح به مسیر اصلی وحقیقی خود بازگردد.

  • محسن 2 1

    سلام. آیا مطمئن هستید که بعد از این هفت دست آفتابه و لگن و مصوبه و آیین نامه و تحقیقات میدانی و شورای عالی و سازمان و صنف و پروتکل و دبیر خانه و کارمند و خدم و حشم، شام و نهاری در انتظار راننده ی بی نوا هست ؟
    از 15 مهر 97 تا حالا چه چیزی از تن- کیلومتر نصیب راننده شده؟

    • مرتضی 0 0

      قانونی باشه حتی اگر بد یا ناقص از بی قانونی بهتره، قانون مشکل دار رو میشه احیا کرد ولی بی قانونی.........

  • خدادادبکرانی 2 1

    سلام جناب محسن..
    مشکل از جایی شروع شد که تن کیلومتر با کلمه تطبیق آغشته شد..

    هر استان ویا انجمن بدون آگاهی از نحوه اجرا متعهد به حسن اجرای طرح شدند ..
    برای رفع مشکلات هیچ حرکتی صورت نگرفت ..
    انگار اومده بودند که این کار اثلا صورت نگیرد ..

    از جناب عالی سوالی دارم?
    کدام سالن اعلان بار ویا شرکت حمل ونقلی را سراغ دارید که نرخ مصوب سازمان را که متعهد شدن اعمال کنند به معرض اجرا قرار دهند ?
    کجا این طدح اجرا شده که راننده وکامیوندار بتواند ظلم های توافقی وحسن اجرای تن بر کیلومتر را حس کند ?
    از تن بر کیلومتر فقط یک اسمی برای رفع اریضه وحاجت به زبان بردند ..
    چون طرح به این بزرگی نه نظارتی بر آن حاکم بود .
    نه اطاق مرکز عملیاتی که بتواند کنترل کند ..
    حال چه انتظاری دارید این اجراههای ناقص وفساد زا که هر عقل سلیمی میتواند پی به عدم اجرا ی آن ببرد به پای تن بر کیلومتر بگذارید .
    که چی !!از ۹۷ تا حالا این طرح چه گلی به سر راننده زده است!!

    اگر با نظارت ودقیق وحساسیت کافی این طرح اجرایی شده بود !!
    وجنابعالی این چنین سخن می گفتید ..
    منطقا مورد قبول بود ونقد شما وارد بود..
    اما طرحی که فقط اسمی از آن بر سر زبان است ودر عمل همه از شرکت حمل ونقل وصاحبان بار وبرخی منفعت طلبان صنف بسیج شده اند که ان را دور بزنند وتاکنون موفق هم بودند ! چه انتظاری دارید?
    باتشکر

    • دهدشتی 0 0

      تا زمانی که عرضه و تقاضا با هم مطابق نیست و تاز مانی‌که تعدادی از کامیونداران بار را با هر نرخی حمل می‌کنند، چیزی به نام تن-کیلومتر اجرا شدنی نیست.

    • ناشناس 0 0

      آقای بکرانی در سالن اعلام بار اهواز تشریف بیاورید اعمال نرخ ها را بررسی بفرمایید. بسیار بیشتر از نرخ های تن کیلومتر اعلام شده اعلام بار میشود.

  • آرش 0 0

    بنام خدا
    متأسفانه مشاهده میشود در موضوع تن-کیلومتر مسؤولین صنفی کم وقت گذاشته و نهایتا سالی دوبار با اطلاعات ناقص در جلسات شرکت میکنند.
    نتیجه همان میشود که بقول جناب محسن چیزی گیر راننده نمیاد.
    لیکن دبیرخانه تن-کیلومتر (اگر فاسد و بی اثر نشود و اگر بفکر جیب خودشان و میز خودشان نباشند) میتواند موضوع تن-کیلومتر را مستمر و هر هفته دنبال کند.

  • محسن 1 0

    سلام. اگر در دوره ای باشیم که عرضه خدمت حمل بیش از تقاضا باشد ( مثل الان) تعدادی کامیون دار پیدا میشود که بقول جناب دهدشتی بار را با نرخ کمتر حمل میکنند و میزنند زیر بساط تن کیلومتر. اگر در دوره ای باشیم که عرضه خدمت حمل کمتر از تقاضا باشد تعدادی کامیون دار دیگر پیدا میشود که ناز میکنند و برای حمل بار تقاضای نرخی بیش از عدد مصوب مطالبه میکنند.باز هم میزنند زیر بساط تن کیلومتر. این طبیعت بازار است و نمیشود به کسی خرده گرفت.
    یک جوری میشود گفت که بر خلاف انتظار کسانی که تن - کیلومتر را تصویب کرده اند ، عملا عرضه و تقاضاست که قیمت را تعیین میکند و حداکثر کاری که مکانیزم تن - کیلومتر میتواند انجام بدهد آنست که نرخ تعادلی را که عرضه - تقاضا تحمیل میکند را کشف کند و ابلاغ کند. این کشف قبلا هم بصورت عرفی داشت انجام میشد و نیاز به این همه وقت و انرژی و مصوبه و آیین نامه و شورای عالی و سازمان و پروتکل و دبیر خانه و کارمند و خدم و حشم نبود.
    بنظر من مکانیزم عرضه و تقاضا خیلی قوی تر از آنست که یک نهاد دولتی یا صنف یا یک شورای عالی بتواند بر آن حکم براند.

    • محسن 1 0

      جناب محسن به نظر من توی اقتصادی که،
      دلار دستوری،
      قیمت خودرو دستوری،
      قیمت نان دستوری،
      قیمت کمیسیون شرکتها دستوری،
      قیمت مرغ دستوری،
      قیمت گوشت دستوری،
      قیمت لاستیک دستوری،
      و
      .
      .
      .
      .

      و آخریش که چند روز پیش رونمایی شد
      ازدواج دستوری،

      هست صحبت از نرخ حمل بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا معنایی نداره.

      در حال حاضر به علت این که مطمئن هستید در جدال عرضه و تقاضا صاحبان کالا برنده خواهند شد، دم از عرضه و تقاضا میزنید‌.

      خوب یادم هست در دهه ۸۰ که کفه ترازوی عرضه و تقاضا به نفع کامیونداران سنگین بود مرتبا ماموران تعزیرات در پایانه ها حضور داشتند و هر شرکتی که حاضر بود کرایه بیشتری به راننده پرداخت کند را جریمه میکردنند.



  • محسن 0 0

    سلام. عرض بنده بیان یک واقعیت اقتصادی بود که بر بازار حاکم است و استنباط بنده این است که مقابله با آن ممکن نیست. چه خوشم بیاید چه نیاید.اگر شما فکر میکنید میشود بر خلاف این جبر اقتصادی نرخ حمل را ابلاغ کرد و انتظار دارید همه به آن تمکین کنند ، بسم الله.اما تجربه خلاف این را نشان میدهد.مگر ندیدید که قصاب محل برای دستور دولت برای قیمت گوشت تره هم خورد نکرد؟ شورای رقابت تلاش کرد بر خلاف این جبر، برای خودرو قیمت تعیین کند اما شکست خورد. اگر میبینید دولت میتواند به قیمت دلار دستور بدهد باین علت است که منشا 90 درصد دلار های کشور خود دولت است و به اعتبار اینکه شیر عرضه ی دلار دست خودش است بازار را کنترل میکند.
    از سوی دیگر ، اینکه فرموده اید در حال حاضر در جدال "عرضه و تقاضا" صاحبان کالا برنده خواهند شد و سپس بدرستی وضعیت دهه ی هشتاد را یاد آوری فرموده اید که کفه ترازوی "عرضه و تقاضا "به نفع کامیونداران سنگین بود، نشان میدهد که شما خودتان هم به مکانیزم عرضه و تقاضا اذعان دارید.