| کد خبر: 212676 |

یک کارشناس مطرح کرد:

◄ تشکیل مجمعی برای تایید اولویت و صلاحیت پروژه‌های عمرانی

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است در کشور نیاز به قوانینی است که جلوی فشارهای سیاسیون در اجرای پروژه‌های عمرانی را بگیرد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است در کشور نیاز به قوانینی است که جلوی فشارهای سیاسیون در اجرای پروژه‌های عمرانی را بگیرد.

به گزارش تین نیوز، این مطلب را یکی از کاربران این شبکه خبری در بخش نظرهای کاربران بیان کرد و گفت: اغلب مشاهده می‌شود فردی که می‌خواهد برای دور بعد هم نماینده مجلس شود به دولت فشار می‌آورد تا یک یا چند پروژه در حوزه انتخابیه‌اش اجرا شود.

وی افزود: برای مثال مشاهده می‌شود راه آهن با فشار یک نماینده در منطقه‌ای ساخته شده که خود مردم آن منطقه هم از آن استقبال نکرده‌اند اما همان نماینده  توانسته برای برقی‌سازی این قطار اعتبار دریافت کند.

بررسی اهداف اجرایی برنامه میان‌مدت راه‌آهن/ بخش پنجم

این کاربر تین نیوز عنوان کرد: همچنین مشاهد شده است که نمایندگان مجلس با یکدیگر ائتلاف و از وزرا می‌خواهند پروژه‌های بدون اولویت منطقه‌شان را اجرا کنند و در غیر این صورت  برای استیضاح وی اقدام می‌کنند.

وی تاکید کرد: در مورادی هم مشاهده شده یک وزیر برای شهر خود پروژه خط آهنبدون اولویت و بدون توجیه اقتصادی اجرا کرده که هنوز هم افتتاح نشده است.

این کاربر با بیان این‌که پروژه‌های عمرانی ذاتاً هزینه بر، انرژی بر و زمان بر هستند  بنابراین اولویت‌بندی آنها ضرورتی انکارناپذیر است، گفت:برای رفع مشکلات ذکر شده نیاز است مجمعی بالادستی عمرانی برای رد یا اجازه ساخت پروژه‌ها وجود داشته باشد.

وی افزود: این مجمع باید قدرتمند بوده و همچون شورای نگهبان، در بحث اجازه دادن به طرح‌های پربحث عمل کند، کمیسیونی که قدرتش فراتر از نماینده و وزیر باشد.

او عنوان کرد: این مجمع باید محل تایید صلاحیت عمرانی و اعضای آن هم نمایندگان نهادهای نظامی اطلاعاتی، کارشناسان و اساتید برجسته عمرانی کشور، نماینده دستگاه قضا، نماینده وزارت راه و شهرسازی و ...  باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. نیت این کارشناس محترم بسیار دلسوزانه و مسئولانه است. دغدغه ایست که دهه هاست گریبان نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور را گرفته است. اما متاسفانه تجربه نشان داده که وضع قانون و یا تاسیس مجمع بالادستی عمرانی نمیتواند جلوی فشار سیاسی برای تحمیل پروژه های بدون توجیه و مبتنی بر منافع قومی و منطقه ای را بگیرد. مگر الان مجامع پایین دستی برای اولویت بندی پروژه ها تصمیم میگیرند؟ مگر غیر از این است که اولویت بندی اجرای پروژه ها ونحوه تخصیص بودجه و اعتبار در سازمان برنامه و دولت کارشناسی و در مجلس بحث و شورای نگهبان تایید میشود؟ از این حضرات بالا دستی تر؟ چه مقاماتی بالاتر از اینها را میخواهید در مجمع بالادستی عمرانی بنشانید؟
    این جور مشکلات را نمیشود با ایجاد مجمع عالی و شورای عالی حل کرد. آنکه میتواند با فشار سیاسی از سد سازمان برنامه و مجلس و شورای نگهبان بگذرد قطعا میتواند از سد این مجمع عالی هم بگذرد. این مجمع عالی نهایتا میشود زائده ی جدیدی برای دستگاه عریض و طویل و بی خاصیت اداری کشور.
    مشکل از اینجا زاده میشود که معیاری برای رد و قبول پروژه های عمرانی وجود ندارد.در دنیای پیشرفته بر اساس سود و زیان پروژه ها در باره لزوم اجرای آنها تصمیم میگیرند. آنها توانسته اند این اصل را جا بیندازند و لذا هیچ مقام محلی و دولتی و مجلسی نمیتواند پروژه ای را به کرسی تصویب بنشاند مگر انکه بتواند برگشت سرمایه و نحوه تامین مالی آنرا برای تصمیم گیران توجیه کند.
    اگر تصمیم گیری برای اولویت بندی پروژه ها را جز بر مبنای توجیه اقتصادی استوار کنیم ، راه را برای نفوذ " فشار سیاسی" و "لابی" باز گذاشته ایم.