| کد خبر: 212594 |

شورای پنجم درآمدها و هزینه های سازمان‌ها را متمرکز کرد

افشین حبیب زاده پژوهشگر اجتماعی است و در زمینه های کارگری و مالی تحقیق و پژوهش کرده است. آنچه در پی میخوانید نقطه نظرات وی درخصوص مسائل مالی و شفافیت است.

تین نیوز

افشین حبیب زاده پژوهشگر اجتماعی است و در زمینه‌های کارگری و مالی تحقیق و پژوهش کرده است. آنچه در پی می خوانید نقطه نظرات وی درخصوص مسائل مالی و شفافیت است.

اقدامات شورای پنجم در رابطه با شفافیت و جلوگیری از فسادهای مالی چه بوده است؟

در دو سال اول فعالیت شورا کارهای مختلفی در کمیسیون ها و در حوزه های تخصصی انجام شده که به بخش هایی از کارهای کمیسیون عمران و کمیسیون نظارت که مسئولیت آنها بر عهده من بود اشاره می کنم. یکی از کارهایی که در حوزه نظارتی انجام دادیم، موضوع «هولوگرام ها» بود که بعد از انتخابات و شروع به کار شورای پنجم به آن پرداخته شد. دراین ارتباط مسائل متعدد و یک رویه  غلط مطرح بود که در شهرداری تهران رایج بود و نیاز به  اصلاح اساسی داشت. ما در ابتدا با شهردار وقت (آقای نجفی) وارد مذاکره شدیم و قرار شد در وهله اول روند موجود متوقف شود، ایشان پذیرفتند و روند متوقف و اصلاحات لازم صورت گرفت. در این ارتباط بخشنامه ای تهیه و به امور مالی ابلاغ شد که در این بخشنامه استفاده از برگه های هولوگرام دار در مبادلات مالی شهرداری اصلاح و  از سر گرفته شد. از دیگر کارهای مهم در این حوزه تمرکز واریز کلیه درآمدهای شهرداری، سازمان ها و شرکت های آن به حساب خزانه شهرداری بود. این فرایند در دوره های قبل وجود نداشت و شرکت ها و سازمان ها در مورد درآمدها و هزینه های خود تصمیم می گرفتند، به همین دلیل اطلاعات دقیق و شفافی وجود نداشت؛ شورا در این مورد تلاش کرد و طرح تصویب و اجرا شد.

 اقدامات شورا در خصوص ساخت و ساز در تهران چه بوده است؟

یکی از مسائل مهم که در شورای پنجم پیگیری شد مسئله واگذاری املاک بر اساس بند ۶ ماده ۵ بود که این موضوع همچنان در حال پیگیری است. در این مورد طرحی تهیه شد تا واگذاری ها به روال قانونی برگردد. این کار نیاز به مصوبه شورای شهر داشت. بر اساس این طرح کلیه املاکی که بهره‌برداری یا واگذار می شوند باید در پارلمان شهری تأیید شوند و سپس واگذار شوند. این طرح را من ارائه کردم که مورد استقبال همکاران قرار گرفت و تصویب و به اجرا گذاشته شد. بر اساس آخرین گزارشی که به شورا ارائه کردم بخشی از این املاک باز پس گرفته شده و بخشی دیگر در حال پس گرفتن است.

یکی از موضوعات دیگری که در این حوزه مورد پیگیری قرار گرفت، مسئله «برج باغ» بود. متأسفانه برخلاف مصوبه شورای چهارم در رابطه با باغات تهران، سطح اشغال ۳۰ درصد برای ساخت بنا در  باغ ها رعایت نشد و بیشتر از این درصد در باغات بنا ساخته شد و حتی زیرزمین باغات نیز اشغال شد و امکان ادامه حیات باغ را از بین برد. در بسیاری از موارد تخلف به ۴۵ تا ۶۰ درصد رسیده و  منجر به نابودی باغ ها شده بود. در شورای پنجم درخواست توقف صدور مجوز «برج باغ»  را دادیم که به تصویب رسید و لایحه جدید «خانه باغ» تهیه و تصویب شد. این مصوبه می تواند ضمن حفظ باغ های موجود، از نابودی باغ ها نیز جلوگیری کند. موضوع دیگر توجه به ساخت وساز بر اساس قواعد و مقررات ملی ساختمان زیر نظر افراد صاحب صلاحیت است. در این مورد جلسات مشترکی بین سازمان نظام مهندسی، شهرداری تهران و مسئولان امر در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد که قرار است در این زمینه تفاهم و توافق حاصل شود. بر این اساس استفاده از مجری های ذیصلاح در کل شهر تهران اجباری می شود. این مجری ها در قبال اجرای مقررات ملی ساختمان پاسخگو خواهند بود. شورای پنجم همچنین مسئله مهم و پرحاشیه ساختمان پلاسکو را بررسی کرد و از تخریب ساختمان شمالی ممانعت به عمل آورد. در این زمینه جلساتی با بنیاد مستضعفان برگزار شد و خوشبختانه ساختمان شمالی تخریب نشد و اکنون گودبرداری و ساخت سازه شروع شده و کار ساخت ادامه دارد.

شورا چه اقداماتی در زمینه حل مسائل شهری و زیست محیطی تهران انجام داده است؟

شناسایی تعداد گره های ترافیکی موضوع مهمی بود که در قالب طرحی در شورا به تصویب رسید و برای رفع مشکلات به معاونت حمل و نقل و ترافیک ابلاغ شد. در حوزه معاونت فنی و عمرانی یکی از کارهای بزرگ این بود که تعداد زیادی پروژه های نیمه تمام وجود داشت که در شهر نمایان بودند؛ در این ارتباط نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه علاوه بر بودجه اولیه برای معاونت عمرانی تخصیص داده شد و بودجه سال ۹۸ معاونت عمرانی دو برابر شد. قرار است بخش قابل توجهی از پروژه های نیمه تمام شهر با این بودجه به اتمام برسند. همچنین در رابطه با جمع آوری آب های سطحی پروژه های مهمی وجود داشت و تکمیل شد که آثار مثبت آنها را در سیلی که رخ داد دیدیم؛ زیرا شهرداری تهران توانست آبهای سطحی را به خوبی مهار کند. می توان گفت سال ۹۹ پروژه های جدیدی را شروع خواهیم کرد که جزئیات آن به اطلاع شهروندان خواهد رسید.  یکی از کارهای من به عنوان مسئول فراکسیون کارگری شورا، سرکشی به کارگران در نقاط مختلف شهرداری تهران بود. یکی از این اقدامات سرکشی به ۱۲۵ ایستگاه آتش نشانی بود که در آنها موضوعات و مسائل مختلف مطرح و حرفه ای کارگران شنیده شد. آنها سه مسئله اصلی داشتند؛ یکی در ارتباط با بازنشستگی پیش از موعد، دیگری در ارتباط با مسائل رفاهی و سوم مسئله مسکن بود. در بحث بازنشستگی پیش از موعد کارگران بودجه ای به تصویب رسید تا کارگران شاغل در آتش نشانی بتوانند از بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند. در ارتباط با مسکن پیش نویس طرحی در قالب مسائل رفاهی آماده شده که به شورا ارائه خواهد شد. مورد دیگر مشکلات کارگران مترو بود که مورد بررسی قرار گرفت و از همه ایستگاه های مترو بازدید و با کارگران مذاکره شد. همچنین جلسه ای در این خصوص با حضور مسئولان مربوطه در شهرداری و اداره کار استان تهران برگزار و قرار شد بازرسان کار گزارشی رسمی در ارتباط با مسائل کارگری کارگران مترو تهیه کنند که قرار است به شورا ارائه شود.

همچنین موضوعاتی در ارتباط با مشکلات کارگران حوزه پسماند نیز مطرح شد که مسائل آنان با توجه به بحث صورت وضعیت الکترونیک می تواند سامان بگیرد. در این ارتباط من چندین تذکر برای اجرای صورت وضعیت الکترونیک در صحن علنی شورا داده ام.

یکی از کارهایی که پیگیری آن از همان ابتدا شروع و تا مدت ها ادامه داشت بحث «پیاده راه هفده شهریور» بود که کسبه محل گلایه داشتند و می گفتند از زمانی که این مکان تبدیل به پیاده راه شده مشکلات اجتماعی و کسب وکاری برای کسبه به وجود آمده است. این پیاده راه از بخش شمال به جنوب باز شد و در اختیار عموم مردم قرار گرفت تا خودروها بتوانند در آن تردد کنند. کار دیگری که انجام شد مکاتبات با مردم و جلسات مردمی بود که در طول بیش از دو سال دو هزار مکاتبه انجام شده و هفته ای یک جلسه ملاقات مردمی برگزار و  مسائل فردی، گروهی و… در حوزه های مختلف شهری بررسی و تصمیمات مناسب گرفته می شود.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری شورای شهر تهران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.