| کد خبر: 212593 |

یک عضو شورای شهر:

مطالبه شهروندان تهرانی حل معضل محیط زیست است

اولین مطالبه اجتماعی شهروندان بر اساس یک نظرسنجی، حل معضل محیط زیست، ترافیک و آلودگی هوا است.

تین نیوز

شهربانو امامی عضو شورای شهر تهران اولویت شورا و مدیریت شهری را توسعه حمل ونقل عمومی و چهار مد مهم حمل ونقل می‌داند که مهمترین وسیله حمل و نقل عمومی انبوه بر مترو و بی آرتی بوده که توسعه این موارد در دستور کار است. وی همچنین اولین مطالبه اجتماعی شهروندان را بر اساس یک نظرسنجی، حل معضل محیط زیست، ترافیک و آلودگی هوا دانسته است.

گفت و گو با این عضو شورای شهر تهران را در ادامه بخوانید:

برنامه‌های شورای پنجم برای حل معضل آلودگی هوا چیست؟

یک نظرسنجی که در سال 96 توسط مدیریت شهری تهران انجام شد و از شهروندان درباره مطالبات اجتماعی شان پرسیده شد، اولین مطالبه اجتماعی شهروندان حل معضل محیط زیست، ترافیک و آلودگی هوا بود. بر همین اساس مدیریت شهری و شورای شهر سعی کرد از طرح هایی که منجر به کاهش آلودگی هوا و ترافیک می شوند حمایت کند که تمام این تصمیمات مسکن وار و مقطعی بود. ما در سال 96 مدیریت را تازه تحویل گرفتیم، ولی طرح ترافیک جدید را ساماندهی و به الگوی مقطعی و مسکن وار سامان دادیم و در سال گذشته به خاطر آلودگی هوا تعطیلی نداشتیم. حلقه دوم در محدوده آلودگی هوا ابتکار عملی بود که شورای شهر و شهرداری از اول تیرماه امسال اجرا کرد و در بهبود هوا بی تأثیر نبود. در شورای پنجم یک تغییر رویکرد اصلی شکل گرفت و بر اساس آن مدیریت جدید رخ داد که محور اصلی آن توسعه شهری مبتنی بر حمل ونقل عمومی است. در همین راستا اصلاح طرح تفصیلی تهران بر اساس مدل جدید و خیابان کامل (TOD) در درازمدت مدنظر است تا مشکل تهران به صورت ریشه ای حل وفصل شود.

اولویت شورا و مدیریت شهری توسعه حمل ونقل عمومی و چهار مد مهم حمل ونقل است. مهمترین وسیله حمل ونقل عمومی انبوه بر مترو و بی آرتی است که توسعه این موارد در دستور کار است. همچنین دولت باید همانطور که از رونق اقتصادی و تولید داخلی حمایت می کند از سه شرکت واگن سازی کشور در استان تهران که آمادگی تولید دارند را حمایت کند تا واگن های مترو تولید شود و در کنار نوسازی ناوگان حمل ونقل، اشتغال زایی قابل توجهی نیز داشته باشیم. همچنین توسعه استفاده از اتوبوس، تاکسی، پیاده مداری، انسان محوری و دوچرخه سواری در دستور کار شهرداری و شورا قرار دارد. منصفانه نیست که دو سال مدیریت شورای شهر پنجم را با 14 سال مدیریت باثبات و طولانی مدت دوره اصولگرایان و با توجه به چالش ناخواسته انتخاب و تغییر سه شهردار در این مدت مقایسه کنیم. با این وجود تلاش ما در هوشمند سازی و سالم سازی مدیریت که از دستاوردهای بسیار مهم شورای پنجم و مدیریت جدید است، حاشیه ها را کم کرده، ولی بدنه اتصالی آنچنان تنیده در هم است که سیاست های گذشته همچنان در بدنه شهرداری وجود دارد و رأس هرم کمی توانسته نفوذ خود را اعمال کند. این اشکال باسیاست شفاف سازی و گردش آزاد اطلاعات قابل کنترل است.

به رویکرد انسان محوری در مدیریت شهری اشاره کردید، پیاده راه ها و توجهی که در   اخیر به این موضوع شده چگونه است؟

اعضای شورا به خصوص خانم ها که هر کدام کمیسیون یکی از بخش های تخصصی را پیش می‌برند در این زمینه بسیار حساس هستند. اعضای شورا در برنامه سوم این نگاه را تبیین و در احکام برنامه نهادینه کردند. اگر سال اول در هر نهاد انتصابی سال استقرار، سال دوم سال تغییر و ریل گذاری های جدید باشد، سال سوم اجرایی شدن و نهادینه کردن و سال چهارم سال پایش و ارزیابی خواهد بود؛ اگر با این نگاه به مسئله بنگریم شورای پنجم سعی کرده بخش مطالبات مردمی را در احکام برنامه اعمال کند. امیدوارم از این شرایط سخت عبور کنیم و درآمد پایدار برای شهرداری در وضعیت خوب قرار گیرد چون تاکنون شهر فروشی شده و با آن شهر اداره شده است. امروز دیگر شهر مثل موجود زنده ای نیست که توان تحمل برج ها را داشته باشد، شهر از برج اشباع شده و نه شهر و نه شهرداری و نه شورای پنجم اجازه شهر فروشی نخواهند داد که در کوچه های 12 متری مجوز برج های 22 طبقه داده شود که در شرایط اضطراری اورژانس و آتش نشانی امکان تردد در این مکان را نخواهند داشت. خوشبختانه امروز در این مورد همیت وجود دارد و نمایندگان پارلمان شهری را به رسمیت می شناسند و شورای شهر را رقیب دولت یا شهرداری نمی دانند. بهره گیری از هفت اصل قانون اساسی درباره شوراها می تواند مدیریت شهری را تقویت کند. در قانون اساسی تأکید بر نظارت پارلمان شهری بر مدیریت شهری شده است.

تلاش ما در مدیریت جدید شهری محله محوری است که فرایند آن از حاشیه به متن آمده است. در این مورد انتخابات شورایاری ها که بازوی نظارتی شورای شهر است، انجام شد. ضرب المثل خوبی در زبان ما وجود دارد که گفته می شود هر کس قبله خانه خود را بهتر می شناسد در نتیجه مردم هر محله ای بهتر می توانند نیازهای محله خود را معرفی کنند. شورایاری ها در ایجاد رضایت مندی کمک می کنند. محله محوری معادله ای دوطرفه است که شورای شهر و مدیریت شهری به آن توجه دارد. با توجه به تذکرات و علاقه ای که برخی به عدم شکل گیری شورایاری ها داشتند و می دانیم که فعالیت داوطلبانه در پایتخت وضعیت خوبی نداشته و ندارد با این وجود مردم پایتخت طبق آمارها به صورت داوطلبانه به شکل گیری شورایاری ها کمک می کنند. شاید دلیل این عدم همکاری میل مردم به اعمال نظر خود در کمک های داوطلبانه باشد، وقتی نظر مردم اعمال نمی شود کار داوطلبانه را بیهوده می دانند. شورای پنجم سعی کرده و می کند تا در این ماجرا تفاوتی نسبت به گذشته ایجاد کند که شورایاری ها بخشی از این فرایند هستند. شعار محله محوری جدی است و امید است در دو سال باقیمانده محلات پویایی داشته باشند تا به مردم محلی خدمت برسانند و از طرف دیگر مردم نیز این مشارکت در محلات را جذب کنند و آنگاه نقش پذیری مردم محله در سراهای محله با کمک شورایاری ها محقق شود.

یکی از موضوعاتی که در دوره های قبل اجراشده و امروز سروصدا بپا کرده است موضوع برج باغ ها است که ریه های تنفسی شهر را گرفته و در مقابل، برج سازان جیب خودشان را پرکرده اند. اقدامات شورای شهر در این زمینه چه بوده است؟

70 تا 75 درصد از باغات تهران تاکنون به نوعی به خاطر تصمیمات غیر کارشناسی و شهر فروشی از بین رفته اند. اکنون حدود 500 هزار واحد مسکونی خالی از سکونت در تهران وجود دارد و کسانی که در این املاک سرمایه گذاری کرده اند برگشت سرمایه نداشته اند. درنتیجه اشتیاقی به وجود آمد و بسیاری از شهروندان سعی کردند با اخذ مجوز برج باغ در بحث 70 به 30 به میزان 30 درصد زمین برج باغ بسازند و حتی گاهی در این طرح اغماض هم شد. درنتیجه شریان های تنفسی تهران قطع شده و نفس ساکنان شهر به شماره افتاده و تهران به پارکینگی بزرگ تبدیل شده است. در این موضوع نمی توان شهرداری را صد در صد مقصر دانست؛ رویکردهای این چنینی و مسابقه بساز و بعد جابنداز و تصمیم گیری پیمانکاران در عرصه مدیریت شهری مشکلات متعددی به وجود آورد. شورای پنجم قصد دارد با اصلاح این موضوع مصوبه برج باغ که مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را نیز داشت مورد بررسی قرار دهد و شورا به تنهایی در این موضوع موفق نخواهد بود چون نهاد بالادستی شورای عالی معماری وجود دارد ولی خوشبختانه (با قانع شدن) شورای عالی معماری و شهرسازی این مصوبه مهم شورای پنجم را پذیرفت و مصوبه برج باغ به باغ ویلا تبدیل شد که حقوق درازمدت شهروندان در سی درصد باقیمانده به یغما نرود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.