| کد خبر: 212125 |

هدایت و کنترل وسیله نقلیه توسط رانندگان در شرایط مختلف

درباره نحوه هدایت و کنترل وسیله نقلیه توسط راننده در شرایط مختلف آب و هوایی و ... بیشتر بدانید.

تین نیوز

درباره نحوه هدایت و کنترل وسیله نقلیه توسط راننده در شرایط مختلف آب و هوایی و ... بیشتر بدانید.

به گزارش تین نیوز باشگاه خبرنگاران جوان، هدایت و کنترل وسیله نقلیه از جمله مواردی است که رانندگان در حین رانندگی باید آن را مد نظر داشته باشند تا دچار حوادث مختلفی مخصوصاً در جاده‌های کشور نشویم.

در این گزارش قصد داریم در مورد چگونگی هدایت و کنترل وسیله نقلیه در شرایط مختلفی، مانند رانندگی در مواقع مختلف شبانه روز، رانندگی در راه‌های مختلف، شرایط آب و هوایی و ایمنی و کنترل وسیله نقلیه توضیحاتی را ارائه دهیم.

هر راننده وسیله نقلیه برای هدایت و کنترل وسیله خود نه تنها باید از آمادگی و مهارت لازم برخوردار باشد، بلکه عوامل دیگری، چون نور، شرایط مختلف آب و هوایی، راه و وسیله نقلیه می‌تواند بر رانندگی فرد تاثیرگذار باشد.

در زمان مواجهه با عواملی مانند شرایط مختلف آب و هوا در راه‌ها و نور کم یا زیاد در حین رانندگی، تمرکز حواس و اتخاذ تصمیم صحیح و به موقع می‌تواند از خطرات احتمالی پیشگیری کند تا راننده وسیله نقلیه دچار مشکلات مختلفی نشود.

رانندگی در طول شبانه روز

رانندگی در روز در مقایسه با شب به خاطر وجود میدان دید طبیعی گسترده و موارد دیگری نظیر اختیار داشتن فاصله‌های قابل رویت و مشاهده سایر رانندگان وسیله نقلیه در راه‌ها، از دقت و سهولت بیشتری برخوردار است. در حالی که رانندگی در شب به خاطر محدودیت دید راننده، عدم تشخیص فاصله با وسیله نقلیه جلویی و موارد دیگر این چنینی احتمال خطرات بیشتری را در بر میگیرد.

حال با توجه به خطرات و مشکلاتی که در زمان رانندگی در شب وجود دارد، اما تعدادی از رانندگان با یک‌سری از برخورد‌های دیگر مشکلاتی را ایجاد می‌کنند؛ کار‌هایی مانند استفاده از نور بالا که باعث حواس پرتی راننده وسیله نقلیه جلویی می‌شود.

زمانی که خودروی عقبی در شب از نور بالا استفاده می‌کند، رانندگان می‌توانند به نور اتومبیل‌های مقابل خیره نشوند به حاشیه سمت راست و خط وسط جاده نگاه کنند تا بدون مشکل به ادامه سفر بپردازند.

طبق گفته رئیس پلیس راهور ناجا چهار عامل اصلی عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز چهار عامل اصلی تصادفات است و ۸۰ درصد تصادفات به این چهار عامل برمی‌گردد.

رانندگی در شب هم ممکن است خستگی و خواب آلودگی، عدم توجه به جلو و اتفاقاتی نظیر سرعت و سبقت غیرمجاز را به‌ خاطر خلوتی معابر به همراه داشته باشد و به همین دلیل رانندگان باید با رعایت مقررات کامل راهنمایی و رانندگی رانندگی کنند.

رانندگی در شرایط مختلف آب و هوا

رانندگی کردن در شرایط غیر عادی نظیر یخبندان، سرما و بارندگی قواعدی را دارد که با شرایط عادی متفاوت بوده و نیازمند احتیاط و به همراه داشتن تجهیزات ایمنی مانند زنجیرچرخ است.

هدایت و کنترل وسیله نقلیه توسط رانندگان در شرایط مختلف

کنترل، هدایت و توقف اتومبیل در حین رانندگی در شرایط بارندگی، یخبندان و سرما به دلیل کاهش ضریب اصطحکاک چرخ‌ها با سطح راه مشکل‌تر است و اتومبیل در این مواقع مسافت بیشتری را تا زمان توقف کامل طی می‌کند.

در شرایطی مانند فصل سرما، بارش برف و باران که سطح آسفالت یخ زده یا مرطوب است، رانندگان حتی الامکان باید با استفاده از دنده سنگین استفاده کنند و فاصله لازم و مجاز را به دیگر وسایل نقلیه رعایت کنند.

خطرات و حوادث تنها مربوط به هوای سرد نمی‌شوند و هوای گرم نیز بر آمادگی و واکنش رانندگان در مقابل خطرات تاثیر می‌گذارد و آرامش و خونسردی را در حین رانندگی از راننده وسیله نقلیه سلب می‌کند.

تاثیراتی مانند باد لاستیک و دمای موتور در هوای گرم، شرایط خاصی را برای راننده و سرنشینان به وجود می‌آورد.

در شرایطی که باد لاستیک کم و در دمای موتور تغییرات ایجاد شود، توصیه می‌شود که اگر راننده وسیله نقلیه مجبور به رانندگی نیست اتومبیل خود را متوقف کند و پس از کمی استراحت رانندگی کند.

شرایط رانندگی در راه‌ها

یکی از موضوعات دیگر در زمان رانندگی راه‌ها هستند، راه‌ها باید دارای شرایطی باشد که ایمنی عبور و مرور را تامین کنند.

هدایت و کنترل وسیله نقلیه توسط رانندگان در شرایط مختلف

بسیاری از جاده‌ها و معابر وجود دارند که شرایط استاندارد و مطلوبی را برخوردار نیستند، شرایطی مانند نداشتن علائم و ایمنی لازم، عدم آسفالت مناسب و ... نه تنها ایمنی را برای راننده و سرنشینان تامین نمی‌کند، بلکه عامل تصادفات و حوادث متعدد می‌شوند.

تونل ها، پل‌ها، پیچ ها، تقاطع ها، شیب نامناسب و ... از جمله مواردی است که می‌تواند بر رانندگی رانندگان وسیله نقلیه تاثیرگذار باشد که در این مواقع رانندگان باید با پیش بینی این گونه موارد و با هوشیاری کامل خود در راه‌هایی که آشنایی کمتری دارند رانندگی کنند و آمادگی مقابل با حوادث غیر مترقبه را داشته باشند.

به عنوان مثال؛ در جاده‌هایی مانند هراز و چالوس که ریزش سنگ در آن‌ها زیاد اتفاق می‌افتد و در بیشتر نقاط از آسفالت و علائم خوبی برخوردار نیستند، در شرایطی که آب و هوای مناسبی وجود ندارد نباید از این مسیر‌ها تردد کرد.

هدایت و کنترل وسیله نقلیه توسط رانندگان در شرایط مختلف

نقش وسیله نقلیه در رانندگی ایمن

قبل از شروع رانندگی افراد باید مطمئن شوند که ابزار‌های کنترل وسیله مانند چراغ ها، بوق، برف پاکن، شیشه‌شور، باد چرخ ها، چراغ‌های ترمز، چراغ راهنما، فرمان، روغن موتور، آب رادیاتور و .. وسیله نقلیه کار خود را به درستی انجام می‌دهند یا خیر؛ اگر این موارد سالم نباشند می‌تواند دچار حوادث متعددی شوند.

اگر یک وسیله نقلیه از برف پاک کن و بخاری برخوردار نباشد می‌تواند دچار حوادث متعددی در زمستان شود، چرا که در هنگام بارش باران و برف برف پاک کن برای وسیله نقلیه از احتیاجات است.

طبق ماده ۶۸ آیین نامه راهنمایی و رانندگی نیز هر وسیله نقلیه موتوری باید حداقل به یک وسیله اخطار شنیداری با صدای استاندارد مجهز باشد، البته این گونه تجهیزات باید تولید صدای مداوم و یکنواخت کنند و ایجاد صدای خشن و ناهنجار نداشته باشند.

وسایل نقلیه‌ای که دارای حق تقدم عبور هستند مانند امدادی، خدماتی، پلیس و... می‌توانند علاوه بر دارا بودن بوق، وسایل اخطار شنیداری دیگری که مقید به این ویژگی‌ها نباشند برای استفاده در هنگام لزوم داشته باشند.

طبق ماده ۲۰۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی هیچ فردی حق ندارد هیچ نوع وسیله نقلیه‌ای را که طبق نظر کارشناسان پلیس راهور و یا پلیس راه دارای عیب و نقص فنی بوده یا وسایل ایمنی کامل مقرر در این آیین نامه را نداشته باشد در راه‌ها براند.

همچنین بر اساس بند ۹۴ ماده یک آیین نامه راهنمایی و رانندگی نقص فنی عبارت است از هر نوع نقصان یا تغییر در وضعیت ظاهری و فنی وسیله نقلیه که موجب کاهش ضریب ایمنی در رانندگی و یا افزایش پیش از حد مجاز گاز‌های آلاینده هوا و یا آلودگی بیش از حد مجاز صدا شود.

بر اساس تبصره یک ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون نحوه رسیدگی و تخلفات و اخذ جرایم رانندگی مصوب سال ۱۳۵۰، نقص فنی عبارت است از نداشتن چراغ‌های جلو و عقب، نامیزان بودن چراغ‌های جلو و یا فرمان، حساس و میزان نبودن ترمز پایی، نداشتن عاج در سطح اتکای لاستیک چرخ، نداشتن برف پاک کن در موقع بارندگی و زنجیر‌چرخ در یخبندان و دود کردن است.

حال با توجه به موارد و مطالب گفته شده، می‌طلبد که رانندگان در مواقع شلوغی و زمان‌هایی که وضعیت آب و هوا و... مناسب نیست، از رانندگی پرهیز کنند و در صورتی که لزوم بر سفر کردن نیست سفر‌های خود را به زمان‌های دیگری موکول کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.