| کد خبر: 211997 |

عضو سابق شورای عالی هواپیمایی کشوری:

◄ محتوای گزارش مجلس از سانحه یاسوج را می‌پذیرم

وجود یک نهاد بی‌طرف و قدرتمند در کشور برای بررسی سوانح به طوری‌که اعضای آن منصوب وزرا و معاونان وزیر نبوده و حتی توسط آنان معرفی هم نشده باشند و از نظر مالی هم وابسته به وزارتخانه مورد نظر هم نباشد، لازم است.

تین نیوز

عضو سابق شورای عالی هواپیمایی کشوری با توجه به انتشار گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص سقوط هواپیمای یاسوج، بر لزوم وجود یک نهاد بی‌طرف و قدرتمند برای بررسی سوانح هوایی تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز، مهرداد تقی زاده معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و همچنین عضو سابق شورای عالی هواپیمایی کشوری، پس از انتشار گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص سقوط هواپیمای ای تی آر شرکت آسمان در یاسوج، در پاسخ به خبرنگار ما همچنین گفت: وجود یک نهاد بی‌طرف و قدرتمند در کشور برای بررسی سوانح به طوری‌که اعضای آن منصوب وزرا و معاونان وزیر نبوده و حتی توسط آنان معرفی هم نشده باشند و از نظر مالی هم وابسته به وزارتخانه مورد نظر هم نباشد، لازم است.

بیشتر بخوانید:

گزارش مجلس درباره سقوط هواپیمای یاسوج/ «آسمان» و هواپیمایی کشوری مقصر شناخته شدند

تاکید مدیرعامل اسبق «هما» بر استقلال کمیسیون رسیدگی به سوانح هوایی

 وی افزود: این نهاد می‌تواند زیر نظر ریاست جمهوری یا مجلس باشد که البته چنین نهادی در برخی کشورها وجود دارد که برای ایجاد مشابه آن در کشور به مطالعات تطبیقی نیاز است.

تقی‌زاده با بیان این‌که محتوای گزارش اصل 90 مجلس را می‌پذیرم، عنوان کرد: این پذیرش بدان علت است که در کشور ما یک نهاد مستقل و بی‌طرف برای بررسی سوانح وجود ندارد.

به گزارش تین نیوز، او افزود: همچنان که عنوان شد چنین نهادی در برخی کشورها وجود دارد که زیر نظر مجلس یا ریاست جمهوری این کشورها اداره می‌شود و حتی اگر زیر نظر وزارتخانه مرتبط باشد وزیر مربوطه در چنین مواقعی بی‌طرف عمل می‌کند.

به گفته تقی‌زاده، با توجه به این‌که چنین نهادی در کشور وجود ندارد در بررسی سوانح آن‌چه می‌تواند به تهیه یک گزارش بی‌طرفانه کمک کند این است که سانحه پس از تغییر افرادی که در زمان وقوع حادثه دارای مسئولیت بودند، تهیه شود.

عضو سابق شورای عالی هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: تمام مواردی که اکنون در گزارش کمیسیون اصل 90 ارایه شده هم اکنون نیز وجود دارد و هیچ اتفاقی در سازمان‌ و شرکت‌های هواپیمایی رخ نداده که بتوان گفت ایرادات ذکر شده در گزارش مذکور برطرف شده است.

داوود کشاورزیان مدیرعامل اسبق هما نیز روز گذشته در گفت و گو با تین نیوز، بر لزوم استقال کمیسیون رسیدگی به سوانح هوایی کشور تاکید کرد و گفت: کمیسیون رسیدگی به سوانح هوایی اگر چه از استقلال نسبی برخوردار است ولی به هر حال جزیی از سازمان هواپیمایی کشوری است که این موضوع مورد انتقاد برخی نهادهای بین‌المللی نیز می‌باشد و سال‌ها بحث استقلال آن از سازمان هواپیمایی مطرح است.

او تاکید کرد: بهتر بود کمیسیون اصل نود در صدد ارائه طرحی برای استقلال کمیسیون رسیدگی به سوانح بر می‌آمد تا کمیسیونی مستقل زیر نظر بالاترین مقام اجرایی کشور مسئولیت رسیدگی به موارد مشابه را داشته باشد و این اطمینان به مردم داده شود که در روند رسیدگی به سوانح اعمال نظری از سوی مدیران درگیر در سانحه صورت نخواهد گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس حمل و نقل هوائی 0 0

    جناب تقی زاده
    نهاد بررسی سوانح هوایی و ایمنی باید 100 درصد غیر دولتی و مطابق قوانین ایکائو عمل نماید و افراد آن خبره و ماهر طبق تایید ایکائو باشند.بهتر است در هماهنگی با سازمان بازرسی کل کشور و حفاظت اطلاعات فعالیت نموده و زیر مجموعه قوه قضاییه باشد.بهرحال فساد می تواند در هر جا رسوخ کند.99 درصد سوانح هوایی در ایران بدرستی واکاوی نشده اند ، چون به غلط سازمان هواپیمایی کشوری خود را مسئول سوانح معرفی می کند و قوانین را سالهاست پنهان کرده اند!!!! کاملا عمدی!!!!

  • کارشناسe 0 0

    2.1 STRUCTURE
    2.1.1 In conformity with Article 26 of the Convention on International Civil Aviation, it is incumbent on the State
    in which an aircraft accident occurs to institute an inquiry into the circumstances of the accident. This obligation can be
    met only when appropriate legislation on aircraft accident investigation is in place. Such legislation shall make provision
    for the establishment of an accident investigation authority (or commission, board or other body) for the investigation of
    aircraft accidents and incidents that is independent from State aviation authorities and other entities that could interfere
    with the conduct or objectivity of an investigation.سند 9576 ایکائو بصراحت اعلام می کند نهاد بررسی سانحه هوائی باید مستقل و غیر دولتی باشد.فصل دوم بند 2.1.1 مورخ سال 2015 میلادی. سازمان هواپیمایی کشوری ایران همیشه این سند را پنهان و ترجمه غلط را عمدا منتشر نموده است!!!این سند را می توانید دانلود نموده و مطالعه نمایید

  • Expert 0 0

    Search Results
    Web results

    Manual of Aircraft Accident and Incident Investigation - SKYbrarywww.skybrary.aero › bookshelf › books
    PDF
    Doc 9756. AN/965. International Civil Aviation Organization. Part I and Planning

  • کارشناس حمل و نقل هوائی 0 0

    ICAO doc 9756 parts I , II , III را دانلود نموده و امید است جناب تقی زاده دستور ترجمه دقیق آنرا به بخش خصوصی غیر وابسته به سازمان هواپیمائی یا شرکت فرودگاهها بدهند تا مقررات بدرستی در اختیار قرار گیرند.پنهانکاری و پنهان کردن اطلاعات فنی و مقرراتی سیاست اصلی نهادهای دولتی هوایی در کشور سالها بوده است!!!

  • کارشناس 0 0

    تین نیوز می تواند سند 9756 بخش نخست فصل دوم را ترجمه و در اختیار عموم قرار دهد تا مشخص چه کسانی با چه ویژگی هائی باید سوانح هوائی در ایران را بررسی کنند.
    Circular 298 ایکائو شفاف و گویا نکات در مورد بازرسین را مشخص نموده است.میتوانید براحتی آنرا دانلود نمایید.

  • Expert 0 0

    2.2 Potential accident investigators must have considerable practical experience in aviation as a
    foundation on which to build their investigation skills. This experience can be acquired from civil or military
    qualification as a pilot, aeronautical engineer or aircraft maintenance engineer. Personnel qualified in flight
    operations, airworthiness, air traffic management, or aviation related management might also be suitable for
    accident investigator training. Since accident investigations will often involve specialized areas, it is
    important that those selected for training as investigators understand the aviation infrastructure and are able
    to relate to the many different areas of aviation.



    2.3 Normally, a small team or even a single investigator conducts the investigation of an accident
    involving a general aviation or small commuter aircraft. In these investigations, it is desirable for an
    operations investigator to have some technical experience and for an engineering investigator to have some
    experience as a pilot. In addition, the investigators should have a comprehensive understanding of the
    interrelationship of each of the supporting services that are necessary to operate an aircraft in the aviation
    environment.

  • کارشناس 0 0

    https://www.atsb.gov.au/media/5215330/AO-2013-085%20Final.pdf
    لطفا باین سایت رفته و گزارشی را در مورد هواپیمای ATR 72 و محدودیتهای آن بخوانید گزارش نشان می دهد این هواپیما برای فرودکاههای مرتفع و مناطق سرد مناسب نیست و نبایستی مورد استفاده قرار گیرد!!!!