| کد خبر: 211931 |

کووید ۱۹ یا زلزله، کدامین یک کشنده تر است؟

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در پژوهشی که به تازگی منتشر شده، میزان کشندگی زلزله و کووید ۱۹ را مقایسه کرده و ویروس کرونا را در دنیا کشنده تر از زلزله عنوان کرده است.

تین نیوز

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در پژوهشی که به تازگی منتشر شده، میزان کشندگی زلزله و کووید ۱۹ را مقایسه کرده و ویروس کرونا را در دنیا کشنده تر از زلزله عنوان کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، تهران سالهاست که در معرض وقوع زلزله، سیل، زمین لغزش، فرونشست و حریق های گسترده بوده است. در حال حاضر نیز تمام شهرهای دنیا مقابله با ویروس کرونا را تجربه می کنند. تاکنون براساس گزارش های جهانی بیش از ۲۷۰ هزار مرگ در جهان بر اثر ویروس کرونا گزارش شده است و بیشترین تلفات زلزله در دنیا نیز تا سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۳۱۹ هزار نفر طی یک سال بوده است. بیش از نیمی از تلفات برآورد شده زلزله در دنیا در سال ۲۰۱۷ مربوط به ایران بوده که در اثر وقوع زلزله در ازگله و سر پل ذهاب جان خود را از دست داده اند.

زلزله با قریب به ۳۱۹ هزار کشته در یک سال که می توان آن را به طور متوسط حداکثر هزار و ۳۳۳ نفر فرض نمود تلفات کمتری نسبت به ویروس کرونا با تعداد تلفات ۲۷۰ هزار نفر در ۵ ماه را داشته است. در عمده کشورهای جهان، نسبت کشندگی ویروس بیش از زلزله بوده است. طی سالهای ۸۱ تا ۹۹ به طور متوسط دو هزار و ۳۰۰ نفر سالیانه و قریب به ۹۴۴ نفر در هر بازه ۵ ماهه در اثر زلزله در ایران کشته شدند و تاکنون قریب به شش هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا در زمانی کمتر از سه ماه از دست داده اند.

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در پژوهشی به مقایسه اجمالی دو بحران کووید ۱۹ یا زلزله در شهر تهران پرداخته است. در یکی از بخش های این پژوهش به این موضوع پرداخته شده آیا کووید ۱۹ کشنده تر است یا زلزله؟ که براساس آمارهای ۵ ماهه مشخص شده در عمده کشورها نسبت کشندگی کووید ۱۹ بیش از زلزله بوده و احتمال اینکه فردی از کووید ۱۹ از دنیا برود براساس تخمین اولیه و ساده که براساس اطلاعات موجود تاکنون انجام شده باشد، به نحو معناداری بیش از احتمال مرگ او ناشی از زلزله است.

در گزارش تهیه شده از سوی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران بر لزوم بازنگری در خصوص مخاطرات پیش روی شهر تهران و پیش بینی دقیق تر در خصوص مخاطرات و آثار آنها تأکید شده است. همچنین توصیه شده در برخی از دستورالعمل های مدیریت بحران و تطبیق آنها با شرایط چند مخاطره‌ای شهر تهران تجدیدنظر شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.