| کد خبر: 211855 |

◄ تن-کیلومتر و آن‌چه از دید طرفداران آن مورد توجه قرار نگرفت

در دنیا روش دیگری در محاسبه کرایه حمل جاده‌ای مد نظر قرار گرفته که به آن TDABC یا هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت مبتنی بر زمان می‌گویند که در مدیریت بهای تمام شده خدمات مورد نظر کارخانجات و دولت‌هاست.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا معتقد است: یکی از پارامترهایی که از بدو تدوین روش محاسبه کرایه حمل کالا بر اساس تن-کیلومتر مورد توجه قرار نگرفته V-KM یا همان تعداد کامیون بر کیلومتر در جریان‌های ترافیکی در یک مسیر یا شبکه باری است.

به گزارش تین نیوز، این فعال حوزه جاده‌ای افزود: دیگر پارامتر نادیده گرفته شده در این روش، مقدار تناژ یا بار جابه‌جا شده در یک مسیر است که از عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت کرایه حمل است. 

شرحی بر تن کیلومتر دینامیک

این کاربر تین نیوز، تاکید کرد: در واقع پارامترهای صرفه‌های اقتصادی ناشی از مقدار و صرفه‌های اقتصادی ناشی از مقیاس در محاسبه کرایه کالا بر حسب تن-کیلومتر دیده نشده است.

وی عنوان کرد: ضمناً تغییرات کارایی حمل و نقل (تغییرات افزایش امکان بارگیری) که هر چه ظرفیت بارگیری یک کامیون یا وسیله حمل بیشتر باشد مقدار کرایه پایه آن بارگیر یا وسیله حمل کاهش می یابد نیز در این روش پنهان مانده است.

او گفت: شاید به همین دلیل است که در کشوری مانند امریکا کرایه مواد غذایی، پارچه، مواد معدنی وشیمیایی و نفتی و ذغال سنگ، چرم، پلاستیک، محصولات فلزی، تجهیزات برقی، سنگ، خاک، بتن، چوب و محصولات کاغذی تنی محاسبه می‌شود و تابع تن کیلومتر نیست.

این فعال حوزه حمل و نقل جاده‌ای افزود: ضمناً از دید دولت‌ها هزینه‌های جاری در مُدهای مختلف حمل و نقل فاکتورهای دیگری نظیر حجم حمل و نقل، ساختار ناوگان و سن آن، هزینه‌هایی که تابع میزان آزادی بازار در تعیین قیمت قطعات و شرایط تحویل آن هستند و مقدار مصرف انرژی در آن مُد حمل و نقل، ساختار هزینه‌ها و عوارض دولتی و مالیات بر درآمد کامیون‌داری (استفاده از آزادراه ها، یارانه سوخت و ...) و سطح درآمدی شاغلان در مقایسه با سایر اقشار درآمدی جامعه و میزان آزادی رقابت در گرفتن بار توسط رانندگان نیز در هزینه کرایه حمل دخیل است.

به گزارش تین نیوز، وی عنوان کرد: هر چقدر هزینه‌هایی که عنوان شد از درآمدها بیشتر باشد لزوم افزایش قیمت را می‌طلبد و بالطبع هزینه تن کیلومتر نیز افزایش می یابد.

او تاکید کرد: بر این اساس در دنیا روش دیگری در محاسبه کرایه حمل جاده‌ای مد نظر قرار گرفته که به آن TDABC یا هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت مبتنی بر زمان می‌گویند که در مدیریت بهای تمام شده خدمات، مورد نظر کارخانجات و دولت‌هاست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.