| کد خبر: 211707 |

عزم شورای شهر تهران برای احیای رود دره‌ها است

آخرین وضعیت احیا و ساماندهی روددره کن در جلسه‌ای با حضور رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

تین نیوز

آخرین وضعیت احیا و ساماندهی روددره کن در جلسه‌ای با حضور رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، سید آرش حسینی میلانی در ابتدای این جلسه، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت رود دره‌های شهر تهران و ضرورت گزارش‌دهی شهرداری در رابطه با وضعیت آنها گفت: رود دره‌های منتهی به شهر تهران، روزگاری ریه‌های شهر بودند و نقش کانال‌های تهویه و توان طبیعی شهر تهران را ایفا می‌کردند اما به دلیل غفلت‌های انجام شده و غلبه نگاه بتن‌محور، این رود دره‌ها امروزه به بزرگراه‌های عریض و طویل تبدیل شده‌اند یا تا چندی پیش مراکزی برای آسیب‌های اجتماعی پایتخت بودند.

وی احیا و ساماندهی رود دره‌های شهر تهران را یکی از رویکردهای شورای پنجم برشمرد و اظهار داشت: عزم شورای شهر برای احیای رود دره‌ها در قالب برنامه سوم توسعه شهری متبلور شده که در این چارچوب، شهرداری موظف به انجام اقداماتی برای احیا و ساماندهی رود دره‌ها شده و شورا نیز در این مدت پیگیر اجرای احکام آن در این مدت بوده تا برنامه عملیاتی این موضوع اجرایی شود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس گزارش‌های دریافت شده و بازدیدهای انجام شده، اقداماتی در مورد روددره کن انجام شده که لازم است شهرداری در این رابطه گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده و در دست انجام را ارائه دهد.

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه جلسه، به تشریح وضعیت رود دره‌های منتهی شهر تهران پرداخت و سه مسئله وضعیت هیدروژئولوژیکی آبخوان، تجاوز به حریم رودخانه و وضعیت ایمنی رود دره‌ها را از جمله مسائل مرتبط با رود دره‌ها دانست که متولی موضوع هیدروژئولوژیکی آبخوان، وزارت نیرو و دو موضوع دیگر با شهرداری تهران است.

در ادامه، مدیرعامل شرکت خاک‌ریزآب به تشریح اقدامات انجام شده در احیا و ساماندهی روددره کن پرداخت و انجام لایروی کف رودخانه، تأسیس ایستگاه آب‌سنجی، بازنگری در کاربری‌های پیشنهاد شده در طرح‌های قبلی، اجرای شیب‌شکن، حوضچه آرامش و تأسیسات کنترل، تعریض دهنه و ترفیع عرشه پل آمفی تئاتر، جلوگیری از دخل و تصرفات بستر و حریم، استفاده از حائل‌هایی برای جلوگیری از ورود سنگ و نخاله‌های ساختمانی به رودخانه در محل ساخت و ساز آزادراه تهران- شمال، ایجاد بستر نفوذپذیر، پاکسازی مسیر و استقرار زباله‌دان، ممانعت از توسعه ساخت و ساز بی‌رویه در حریم و بستر رودخانه، طبیعی‌سازی بستر رودخانه با استفاده از سنگچین‌ها و شیب‌شکن، ایجاد خیز آب و حوضچه‌ها جهت پالایش جریان آب رودخانه را از جمله این اقدامات برشمرد.

توسعه فضای سبز محیط اطراف به جهت حفظ حریم اکولوژیک، بهبود کیفیت جریان رودخانه از طریق ایجاد حوضچه‌های ترسیب، مذاکره با بخش‌های نظامی و فرودگاهی جهت فراهم شدن امکان اجرای طرح احیا، تعطیلی معادن شن و ماسه بالادست بزرگراه فتح، پایدارسازی دیواره‌های شن‌چاله‌ها، استقرار سیستم پیش تصفیه برای صنایع جهت تصفیه پساب ورودی به رودخانه، توقف کارگاه‌های برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه، انتقال پارکینگ اتوبوسرانی از حریم و بستر رودخانه، ممانعت از توسعه ساخت و ساز بی‌رویه در حریم و بستر رودخانه، طبیعی‌سازی بستر رودخانه با استفاده از سنگچین‌ها و شیب‌شکن‌ها، پایدارسازی شیب‌ها با روش‌های طبیعی از جمله پیشنهاداتی بودند که در این جلسه از سوی معاونت فنی و عمرانی برای احیا و ساماندهی روددره کن مطرح شد.

در پایان این جلسه، رئیس کمیته محیط زیست حضور متخصصین اکولوژیست را در طرح‌های احیا و ساماندهی رود دره‌ها را ضروری دانست و از معاونت فنی و عمرانی خواست گزارش‌های دوره‌ای را به صورت منظم به شورای شهر در این رابطه ارسال کند.

حسینی میلانی رعایت الزامات محیط زیستی در طرح‌های فنی و عمرانی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: عدم رعایت الزامات محیط زیستی در دوره‌های قبلی موجب وارد شدن ضربات جبران‌ناپذیری بر وضعیت زیست محیطی شهر تهران و همچنین اقتصاد شهری شده و به همین خاطر، لازم است پیش و در حین انجام طرح‌های عمرانی، شهرداری تهران الزامات محیط زیستی را مورد توجه قرار دهد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.