| کد خبر: 211670 |

در صورت اصلاح نشدن فهرست بهای پروژه های عمرانی رخ می‌دهد:

◄ تعویق راه‌اندازی تعدادی از آزادراه‌های در دست ساخت

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها گفت: اگر فهارس بها سال 99 اصلاح نشود، ممکن است افتتاح تعداد زیادی از آزادراه‌ها به تعویق بی افتد. این آزادراه‌ها قرار است، در پایان سال 99 افتتاح شود.

تین نیوز

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها گفت: اگر فهارس بهای سال 99 اصلاح نشود، ممکن است افتتاح تعداد زیادی از آزادراه‌ها به تعویق بیافتد. این در حالی است که این آزادراه‌ها قرار بوده در پایان سال 99 افتتاح شود.

به گزارش تین نیوز، افزایش هزینه حمل مصالح راه‌سازی به چالش جدید راه‌سازان تبدیل‌شده و پروژه‌های عمرانی را با رکود مواجه کرده است.

خدایار خاشع دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: حدود 600 کیلومتر آزادراه در قالب 5 طرح به نام پروژه‌های جهش تولید نام‌گذاری شده است،  امیدواریم تا پایان سال 99 به بهره‌برداری برسد ازجمله پروژه آزادراه اصفهان-شیراز.

وی افزود: این پروژه‌ها مصالح بسیار زیادی مصرف می‌کند و پیش‌نیاز اصلی اجرای راه، حمل مصالح موردنیاز آن است. دو سالی است با افزایش قیمت ارز و شکل گرفتن چرخه تورمی بین قیمت ارز و بهای کامیون و لوازم موردنیاز آن هزینه حمل مصالح به بیش از سه برابر افزایش‌یافته و تعادیل اعلام‌شده فقط سهم کمی از این افزایش هزینه‌ها را جبران می‌کرد.

خاشع گفت:عملاً با دو برابر پولی که دریافت می‌کنیم امکان حمل مصالح نداریم و درنتیجه پروژه‌های راه و راه‌آهن به  رکود رسیده‌اند و مطابق وعده زمان اتمام پرژه به اتمام نمی‌رسند؛ مگر اینکه برای تعدیلات و فهارس بها سال جاری فکری شود.

وی اظهار کرد: در اکثر پروژه‌هایی که سال‌های گذشته 300 کامیون فعالیت داشتند، در حال حاضر 50 کامیون فعال است و شدید دچار رکود شده‌ایم. 

وی در خصوص مشکلات شرکت‌ها در طول ساخت آزادراه گفت: در حال حاضر پول شرکت‌های پیمانکار با تأخیر طولانی پرداخت می‌شود و نیروی کار نیز از طرفی خواهان دریافت روزانه هزینه‌های خود هستند. 

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها گفت: امیدوار بودیم حداقل در سال جاری، هم تعدیلات پروژه‌های سابق انجام شود و در هم درفهارس بهای امسال درزمینهٔ حمل مصالح اتفاق‌های مثبتی رخ دهد اما این‌گونه نشد و به‌مراتب در پروژه‌های 99 بدتر شد. 

وی افزود: می‌خواستیم در دو پروژه جدید آزادراهی سرمایه‌گذاری کنیم اما با منتشر شدن فهارس‌بهای سال99، از حضور در این پروژه‌ها اعلام انصراف کردیم.

وی با تأکید بر اینکه باید در فهارس‌بهای سال 99 بازنگری صورت گیرد گفت: به مدیران سازمان برنامه‌وبودجه پیشنهاد می‌شود، ابلاغ فهارس بها فعلی را کان لم یکن تلقی کرده و در شرایط مناسب‌تر با مشورت دستگاه‌های اجرایی، انجمن‌ها و متصدیان، مشکل حمل فهرست راه اصلاح و سپس ابلاغ کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام.من در خرمشهر بزرگ شده ام. حتما پل معروف آن به سمت آبادان را دیده اید بخصوص بعد از فتح خرمشهر در خرداد ۱۳۶۱ که بخشی از آن توسط ارتش دشمن منهدم شده بود و به دلیل اهمیت این پل بلافاصله ترمیم شد. همین اهمیت باعث ساخت آن در سال ۱۳۳۹ شد تا ارتباط بین خرمشهر و آبادان تسهیل شود.از وقتی خودم را شناختم پدرم برای مسافرت به آبادان در هنگام ورود به پل توقف میکرد و دستش را از پنجره فلکس واگن سفیدش بیرون میبرد و یک فیش به قیمت ۵ ریال میخرید و به حرکت ادامه میداد . وقتی علت را پرسیدم توضیح داد که پول این پل را دولت نمیدهد بلکه قرار شده هزینه ساخت آن توسط کسانی پرداخت بشود که از آن استفاده میکنند.دکه بلیط فروشی این پل تا سالهای دهه ی پنجاه هم برقرار بود و پس از استهلاک هزینه ساخت پل برچیده شد و پس از آن عبور از پل رایگان شد.
    همانطور که ملاحظه میفرمایید این ذهنیت که مردم باید هزینه خدماتی را که از آن برخوردار میشوند خود بپردازند در دهه ی چهل هم رواج داشته و کسی به اینکه چرا هزینه ساخت این سازه از محل بودجه عمومی پرداخت نمیشود اعتراض نداشت.
    بعد از این تجربه موفق و دیگر تجربه های موفق حالا ما را چه میشود که از عهده تامین اعتبار ساخت آزاد راه ها بر نمی آییم و این قدر توی سر و کله هم میزنیم و ادامه ساخت را منوط به اصلاح فهرست بها میکنیم؟ آیا علتش این نیست که قیمت واقعی ساخت را از استفاده کننده نمیگیریم و به او سوبسید میدهیم و دولت هیچ تعهدی را برای اعاده ی این سوبسید ها برای خود قائل نیست ؟ ( همانطور که به تعهداتش در مقابل مترو تهران عمل نمیکند). آیا تعرفه ای که برای استفاده از بزرگراه شمال در نظر گرفته ایم کفاف هزینه های ساخت و نگه داری و استهلاک سرمایه گذاری انجام شده را ( که قرار بود ده ساله برگردد) میدهد؟ انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها جرات نمیکند از جیب خودش سرمایه بگذارد چون معلوم نیست که دولت با وجود این سوبسید هنگفتی که در تعرفه استفاده از بزرگراه ها تقبل میکند بتواند این سرمایه گذاری را به آن بر گرداند .
    لقمه را دور سر خود نچرخانید.قیمت را واقعی کنید و آن را از کسی دریافت کنید که از بزرگراه استفاده میکند. عادلانه نیست که از گلوی کسی که از بزرگراه استفاده نمیکند ببرید و خرج کسی کنید که از بزرگراه استفاده میکند. در آن صورت خواهید دید که سرمایه گذار بجای خواباندن کار به بهانه های واهی مثل فهرست بها برای ورود به ساخت آزاد راه شیرجه خواهد زد.

  • محسن 0 0

    سلام. آیا فهارس جمع مکسر فهرست است؟
    چه عیبی دارد بگوییم فهرست ها ؟