| کد خبر: 211656 |

◄ شرحی بر تن کیلومتر دینامیک

می‌بینیم که مجموعه وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای چه در بخش دولتی از جمله وزیر راه و شهرسازی، معاون حمل‌ و نقل وزارت راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چه در بخش سرمایه‌های اجتماعی و مردمی ازجمله رانندگان و ...متحمل سخت‌ترین فشارهای مدیریتی و اقتصادی و درنهایت جان‌فشانی‌ها جهاد گونه، شده‌ است.

تین نیوز

سال 98 برای ملت و نظام ایران سالی پرفرازونشیب بود. تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ملت و نظام سیاسی ایران از یک‌سو و بلایای طبیعی ازجمله سیل‌های شمال و جنوب و شرق و غرب ایران از سوی دیگر و بروز ویروس کرونا در اواخر سال همگی شرایط اقتصادی سختی بر ملت ایران رقم زد، متأسفانه وزارت راه و شهرسازی به دلیل بروز سیل هم در بخش راهداری و هم در بخش مسکن و شهرسازی به‌شدت درگیر برطرف کردن آثار خرابی‌ها بوده است، این وزارتخانه در بخش تحریم‌ها برای تأمین نیازمندهای بندری، فرودگاهی و همچنین تأمین کامیون نیز مشکلات سختی را پشت سر گذاشته است و اما در مواجه با ویروس کرونا بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در جهاد تخلیه بندرها تمام‌قد ظاهرشده است و بازهم این وزارتخانه با توابع و نفوس خود سخت‌ترین فشارها را تحمل کرده است.

می‌بینیم که مجموعه وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای چه در بخش دولتی از جمله وزیر راه و شهرسازی، معاون حمل‌ و نقل وزارت راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چه در بخش سرمایه‌های اجتماعی و مردمی ازجمله رانندگان و ...متحمل سخت‌ترین فشارهای مدیریتی و اقتصادی و درنهایت جان‌فشانی‌ها جهاد گونه، شده‌ است.

بیشتر بخوانید:

در مجموع وزیر راه وشهرسازی با توجه به سابقه درخشان تحصیلی و همچنین مدیریت بر پدافند غیرعامل و نیز تخصص مدیریتی در حوزه ترابری هوایی و مسئولیت‌های اجرایی در زمینه های مربوطه و معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با توجه به پیاده‌سازی طرح موفق تخصیص سوخت بر اساس پیمایش و درگیری در این طرح به‌عنوان عامل حامی کامیونداران کشور و مدافع حقوق ایشان و رئیس سازمان راهداری با توجه به تخصص در زمینه راهداری و شناخت ماشین‌آلات و هزینه‌های مترتب بر آن‌ها، یقیناً صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای را بسیار دقیق و درست می‌شناسند و فهم کاملی از وضعیت فنی، پیش‌نیازها، زیرساخت و ...... و نیز معیشت و سطح درآمد و تطبیق آن با هزینه‌های جاری و عملیاتی کامیون دارند لذا  مشخص است با توجه به بررسی‌های انجام‌شده و نیز شکایت‌های پی‌درپی  مشخص است که سطح درآمد  بسیار پایین آمده است و پوشش هزینه‌ها را نمی‌دهد.

با عنایت به افزایش قیمت ناوگان و نیز افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری کامیون و افزایش حقوق بیمه‌ای و دستمزد نیروی انسانی، لازم است مقامات محترم وارد عمل شده و در به‌روز رسانی نرخ حمل اقدام کنند و بازه‌های زمانی به‌روز رسانی را کوچک‌تر نمایند، لذا با توجه به مسئولیت سازمان راهداری طبق مصوبه 209 شورای عالی ترابری کشور درخواست دارد که به‌صورت دینامیک نسبت به به‌روزرسانی تن کیلومتر اقدام شود.

مصوبه 209 شورای عالی هماهنگی ترابری کشور ماده یک بند الف عنوان می‌دارد:

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای موظف است نرخ شاخص حمل بر اساس تن کیلومتر را محاسبه و به ادارات تابعه اعلام نماید. تشکل‌های صنفی رانندگان یا  شرکت‌ها می‌توانند نرخ نهایی بر اساس تن کیلومتر به تفکیک هر مسیر از مبدأ شهرستان‌های استان، موردتوافق قرارداده و به ادارات استانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جهت اعمال در سامانه مدیریت بار اعلام نمایند. در صورت عدم توافق میان تشکل‌های صنفی مذکور، نرخ شاخص اعلام‌شده توسط ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ملاک عمل می‌باشد. نظارت بر حسن اجرای نرخ‌های موردتوافق توسط اعضا بر عهده تشکل‌های موصوف بوده و مسئولیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تا درج قیمت در بارنامه می‌باشد.

  • تن کیلومتر چیست؟ عبارت است از حمل یک‌تن بار در بازه یک کیلومتر که در عرف حمل‌ونقل و قوانین ترابری مبنای پرداخت عوارض و کرایه حمل کالا است.
  • آیا کرایه پایه تن کیلومتر برای تمام کلاس‌های کامیونی و انواع مختلف بارگیر در هر کلاس یکسان است؟ خیر، چراکه هر چه ظرفیت خالص ناوگان کمتر باشد لاجرم عدد تن کیلومتر پایه بزرگ‌تر خواهد بود لذا چنانچه تن کیلومتر پایه کلاس 7،  تریلر 2200 ریال باشد تن کیلومتر پایه کلاس 2، کامیونت‌های 6 تن 4850ریال است.
  • کلاس‌های کامیون به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ کلاس‌های کامیونی به 8 دسته تقسیم می‌شوند که کوچک‌ترین کلاس وانت با شماره 1 و بزرگ‌ترین کلاس انواع تریلرها با شماره 7 و +7 است.
  • آیا کلاس کامیون با نوع بارگیر تفاوت دارد؟ بله، این امکان وجود دارد که بارگیرها به لحاظ نام‌گذاری در همه کلاس‌ها وجود داشته باشند ولی درواقع مجموع کلاس کامیون و نوع  بارگیر کامیون را تعریف می‌کند مثلاً کلاس 6، اتاق‌دار در این مورد منظور اتاق‌دار ده چرخ است.

بنابراین برای هر کلاس و نوع بارگیر تن کیلومتر اختصاصی داریم و عدد پایه به‌صورت اختصاصی تعریف می‌شود. به‌عنوان‌مثال تن کیلومتر کلاس 7 بارگیر کمپرسی (تن کیلومتر اختصاصی تریلی کمپرسی) تعریف می‌شود.

  • تن کیلومتر دینامیک چیست؟ چنانچه هرکدام از پارامترهای زیر که در نرخ تمام‌شده حمل برحسب تن بر کیلومتر مؤثر هستند بلافاصله بعد از تغییرات در سیستم اعمال شود و عدد تن کیلومتر را هرچند ناچیز تغییر دهد تن کیلومتر به‌دست‌آمده حاصل رفتار دینامیکی مدل پیشنهاد کرایه حمل در قالب تن بر کیلومتر است.
  • چه پارامترهای در تعیین تن کیلومتر دینامیک مؤثر هستند؟

الف) پارامترهای سرمایه‌گذاری و استهلاک سرمایه

  1. میزان سرمایه‌گذاری اولیه در خرید کامیون و بارگیر مربوطه
  2. دوره بازگشت سرمایه (سن فرسودگی)
  3. نرخ بازگشت سرمایه
  4. ارزش اسقاط

بنابراین استخراج استهلاک سرمایه در دوره یک‌ساله با توجه به پارامترهای بالا امکان‌پذیر است.

ب) پارامترهای هزینه‌ای

  1. هزینه خرید بیمه‌نامه‌های بدنه
  2. هزینه خرید بیمه‌نامه مسئولیت مدنی در مقابل اشخاص ثالث
  3. هزینه سوخت
  4. هزینه لاستیک
  5. هزینه‌های تعمیر و نگهداری شامل قطعات مصرفی و نگهداری دوره‌ای که بیش از 200 پارامتر می‌باشند
  6. حقوق دستمزد راننده و کمک‌راننده شامل حقوق و بیمه
  7. سایر هزینه‌های نیروی انسانی و کامیون
  • آیا تشکل‌های صنفی به‌عنوان ناظر از دانش فنی مناسب برای نظارت بر حسن اجرای تن کیلومتر برخوردار هستند؟ و یا باید دانش فنی را از متخصصان امر خریداری کنند؟
  • آیا سازمان محترم راهداری در انبوه وظایف و مأموریت‌هایی که دارد، امکان استخراج تفضیلی و به‌روز رسانی دینامیک و بر خط کرایه برای تمام کلاس‌های بارگیر و تمام انواع بارگیر را دارد؟
  • مدل‌سازی استخراج کرایه و مدل مقبول استخراج کرایه از دید سازمان راهداری و تشکل‌های صنفی کدام است؟ درواقع زبان مشترک تشکل‌ها، پیمانکاران، صاحبان کالا، دارندگان و رانندگان کامیون و سازمان راهداری و نهاده‌ای نظارتی به تفضیل کدام است؟

تدوین آیین‌نامه تأسیس دبیرخانه و نحوه نظارت بر تن کیلومتر

پنج مرحله اساسی که در اجرای کامل و صحیح مصوبه ۲۰۹ و مسئله تن کیلومتر دینامیک باید مورد بررسی و کارشناسی فنی قرار گیرد:

  1. تشکیل دبیرخانه و تدوین اساسنامه دبیرخانه  تن کیلومتر و تعیین سطح مسئولیت و قدرت مداخله
  2. تدوین اسناد مناقصه انتخاب پیمانکار تن کیلومتر در دو بخش

الف) استخراج کرایه تن کیلومتر دینامیک

ب) نظارت و راستی آزمایی محاسبات گروه الف

  1. انتخاب پیمانکار واجد شرایط بر اساس اسناد مناقصه برای استخراج کرایه
  2. انتخاب پیمانکار واجد شرایط بر اساس اسناد مناقصه برای راستی آزمایی و نظارت بر عملکرد پیمانکار استخراج کرایه
  3. لحاظ شدن حداقل نرخ تمام‌شده حمل با توجه به کلاس و نوع بارگیر در حداقل نرخ مندرج در کرایه بر اساس تن کیلومتر دینامیک

برکات اجرای صحیح تن کیلومتر

  • چنانچه تن کیلومتر صحیح اجرا شود و سطح کرایه‌ها در نرخ نزدیک به حقیقت بر اساس تورم قرارگیرد، حتماً سطح درآمد سازمان راهداری از چهار درصد حقوق و عوارض دولتی افزایش خواهد یافت و امکان رسیدگی بهتر به شبکه زیرساخت راه فراهم خواهد شد.
  • چنانچه کرایه حقیقی شود امکان کاهش تناژ تا سقف 40 تن برای کشنده‌ها میسر است و از ناحیه کرایه حقیقی درآمد کسب می‌کنند نه از اضافه تناژ و درنتیجه آسیب به شبکه زیرساخت راه کاهش پیدا خواهد کرد.
  • اگر درآمد کامیون به‌تناسب و حقیقت نزدیک شود دیگر نیاز به پرداخت یارانه‌های اجتماعی و یا بیمه تکمیلی با منت از طرف دولت نیست و بسته به نیاز راننده امکان خرید بیمه اجتماعی و بیمه تکمیلی درمان امکان‌پذیر است و بار مالی از شانه دولت برداشته می‌شود.
  • درگیری بخش فروش کارخانه‌های سیمان و صنایع فولاد از بین می‌رود.
  • نوسازی ناوگان به‌صورت پیوسته و دینامیک به لحاظ درج دقیق پارامترها و ارزش اسقاط در معادلات و محاسبات
  • حذف بار مالی و سیاسی نوسازی ناوگان از دوش دولت
  • جلوگیری از توقف ناخواسته ناوگان و به‌تبع آن جلوگیری از بروز بحران‌های ملی و اجتماعی
  • حذف درگیری و چانه‌زنی‌های غیرمنطقی نقش‌آفرینان صنعت حمل‌ونقل
  • توزیع یکنواخت و عادلانه کامیون در سراسر کشور و جلوگیری از هجوم به بندرها و مناطق خاص اقتصادی
  • امکان مدیریت و شناخت بهتر عوامل هزینه زا و سیاست‌گذاری منطقی در زنجیره ترابری کالا و مدیریت پارِتّویی عوامل
  •  افزایش ایمنی جاده‌ای به لحاظ فرصت‌های مالی بهتر در تعمیر  و نگهداری وسایل ترابری
  • تبیت استانداردهای ترابری در سیاست‌گذاری و هزینه‌یابی پروژه‌های نیازمند ترابری در بخش تولید، توزیع، صادرات 

با عنایت به تمام موارد ذکر شده از مقام وزارت ، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، درخواست داریم با توجه به مفاد مصوبه 209 شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به‌روزرسانی تن کیلومتر تحت یک دبیرخانه مستقل را در دستور کار قرار دهند.

 

*تدوین: مالک نخعی. راننده، کامیوندار، کارشناس ارشد مهندسی ترابری

*ویرایش: آرش جلیلی. راننده، کامیوندار، مهندس صنایع، کارشناس ارشد MBA

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رضا سلیمانی چرمهینی 2 1

    با سلام و عرض ادب
    من هم به نوبه خودم تشکر وقدر دانی میکنم از جناب اقای مهندس مالک نخعی این همه تلاش کردند برای کامیوندارها وکل مملکت ایران عزیز وبرای جادها وراههای ایران و برای ایندگان که انشاالاه نام ایشون در تاریخ ماندگار شود!

  • ناشناس 4 2

    یکی از پارامترهایی که از بدو تدوین روش تن کیلومتر مورد توجه قرار نگرفتهV-KM یا همان تعداد کامیون بر کیلومتر در جریان های ترافیکی در یک مسیر یا شبکه باری است. دیگر پارامتر مقدار تناژ یا بار جابجا شده در یک مسیر که از عوامل اصلی تاثیر گذار بر قیمت کرایه حمل است. در واقع پارامترهای صرفه های اقتصادی ناشی از مقدار و صرفه های اقتصادی ناشی از مقیاس در روش جنابعالی دیده نشده است.
    ضمناً تغییرات کارایی حمل و نقل ( تغییرات افزایش امکان بارگیری) که هر چه ظرفیت بارگیری یک کامیون یا وسیله حمل بیشتر باشد مقدار کرایه پایه آن بارگیر یا وسیله حمل کاهش می یابد از دید شما پنهان مانده است.
    شاید به همین دلیل است که در کشوری مانند امریکا کرایه مواد غذایی، پارچه، مواد معدنی وشیمیایی و نفتی و ذغال سنگ چرم پلاستیک محصولات فلزی تهیزات برقی سنگ خاک بتن چوب و محصولات کاغذی تنی محاسبه می شود و تابع تن کیلومتر نیست.
    ضمناً از دید دولت ها هزینه های جاری در مد های مختلف حمل و نقل فاکتورهای دیگری نظیر حجم حمل و نقل، ساختار ناوگان و سن آن، هزینه هایی که تابع میزان آزادی بازار در تعیین قیمت قطعات و شرایط تحویل آن هستند و مقدار مصرف انرژی در آن مد حمل و نقل، ساختار هزینه ها و عوارض دولتی و مالیات بر درآمد کامیون داری ( استفاده از آزادراه ها، یارانه سوخت و ...) و سطح درآمدی شاغلین در مقایسه با سایر اقشار درآمدی جامعه و میزان آزادی رقابت در گرفتن بار توسط رانندگان نیز در هزینه کرایه حمل دخیل است.
    هر چقدر هزینه هایی که عنوان شد از درآمد ها بیشتر باشد لزوم افزایش قیمت را می طلبد و بالطبع هزینه تن کیلومتر افزایش می یابد.
    جهت اطلاع جنابعالی امروزه در دنیا روش دیگری در محاسبه کرایه حمل جاده ای مد نظر قرار گرفته که به آن TDABC یا هزینه یابی بر مبنای فعالیت مبتنی بر زمان می گویند که در مدیریت بهای تمام شده خدمات مورد نظر کارخانجات و دولت هاست که احتمالا مورد پسند دوستان نیست.

    • مالک نخعی 1 2

      دوست ناشناس ما انگار از دو خط نامه سرگشاده ای که مقامات نوشته شده است تمام طرح و توجهاتش رو متوجه شدند و حاشیه ای بر آن نوشتند.
      در مورد تک تک فرمایشات پاسخ هایی علمی مبتنی بر ریاضیات و فیزیک وجود دارد.
      اگر طرح سئوال شفاف و دقیق باشد یقینا پاسخ دقیقتری خواهید شنید.

    • مالک نخعی 1 2

      "یکی از پارامترهایی که از بدو تدوین روش تن کیلومتر مورد توجه قرار نگرفتهV-KM یا همان تعداد کامیون بر کیلومتر در جریان های ترافیکی در یک مسیر یا شبکه باری است. دیگر پارامتر مقدار تناژ یا بار جابجا شده در یک مسیر که از عوامل اصلی تاثیر گذار بر قیمت کرایه حمل است. در واقع پارامترهای صرفه های اقتصادی ناشی از مقدار و صرفه های اقتصادی ناشی از مقیاس در روش جنابعالی دیده نشده است."

      در پاسخ به پاراگراف بالا باید عرض کنم در مدل سازی انجام شده برای استخراج حداقل کرایه حمل برای ۸ کلاس باری به منظور ارزیابی نقطه سربه سری با حداقل بازده اقتصادی گام برداشته شده است، بررسی پارامترهایی چون چگالی بار یا چگالی کامیون محاسبات اقتثادی است که سمت صاحبان کالا و نیازمندان ترابری جاده ای باید صورت بگیرد. در مدل تن کیلومتر با بروزرسانی ارزش فعلی و ارزش اسقاط گام هایی برای روشن شدن سقف هزینه و استهلاک و به تبع آن بررسی درآمد از دید شرکت های کامیونی و کامیونداران برداشته شده است.


      "ضمناً تغییرات کارایی حمل و نقل ( تغییرات افزایش امکان بارگیری) که هر چه ظرفیت بارگیری یک کامیون یا وسیله حمل بیشتر باشد مقدار کرایه پایه آن بارگیر یا وسیله حمل کاهش می یابد از دید شما پنهان مانده است."

      در پاسخ به پاراگراف بالا:
      در طرح استخراج کرایه حمل بر اساس تن کیلومتر ۸ کلاس باری کشور مورد ارزیابی قرار گرفت نکته ای که از آنالیز حساسیت سیستم بدست آمده این است که هر چه ظرفیت خالص بارگیر کمتر باشد کرایه پایه آن در واحد تن بیستر است و بالعکس لذا دیگر محلی برای شک نیست!!!



      "شاید به همین دلیل است که در کشوری مانند امریکا کرایه مواد غذایی، پارچه، مواد معدنی وشیمیایی و نفتی و ذغال سنگ چرم پلاستیک محصولات فلزی تهیزات برقی سنگ خاک بتن چوب و محصولات کاغذی تنی محاسبه می شود و تابع تن کیلومتر نیست."
      پاسخ:
      تن کیلومتر در واقع یکی از روش های استخراج کرایه با توجه به دو مولفه وزن محموله و مسافت حمل است، آیا در امریکا کرایه یک مسیر ۴۰۰ کیلومتری با یک مسیر ۱۲۰۰ کیلومتری در قالب تن یا کیلو پوند یکی است؟؟؟ لذا در محاسبات اگر مسافت را در تن کیلومتر پایه ضرب کنیم حاصل کرایه بر خیب تن است !!!!


      "ضمناً از دید دولت ها هزینه های جاری در مد های مختلف حمل و نقل فاکتورهای دیگری نظیر"
      حجم حمل و نقل،

      ساختار ناوگان و سن آن،

      هزینه هایی که تابع میزان آزادی بازار در تعیین قیمت قطعات و شرایط تحویل آن هستند و

      مقدار مصرف انرژی در آن مد حمل و نقل،

      ساختار هزینه ها و عوارض دولتی و مالیات بر درآمد کامیون داری ( استفاده از آزادراه ها، یارانه سوخت و ...) و

      سطح درآمدی شاغلین در مقایسه با سایر اقشار درآمدی جامعه و

      میزان آزادی رقابت در گرفتن بار توسط رانندگان نیز در هزینه کرایه حمل دخیل است."

      در پاسخ:
      باید توجه شما منتقد گرامی را به این نکته جلب کنم که فعالیت این سیستم براساس هزینه یابی حداقل از دید کامیوندار است و به مفاهیمی چون عرضه و تقاضا، دوره بازگشت سرمایه، نرخ بازگشت سرمایه، ارزش اسقاط، میزان مصرف سوخت، حقوق و دستمزد نیروی انسانی به علاوه بیش از ۱۹۰ پارامتر هزینه ای دیگر توجه شده است و با رگرسیون های خطی چند متغیره به استخراج کرایه بر مبنای منافع کامیوندار پرداخته است.

      "هر چقدر هزینه هایی که عنوان شد از درآمد ها بیشتر باشد لزوم افزایش قیمت را می طلبد و بالطبع هزینه تن کیلومتر افزایش می یابد."


      "جهت اطلاع جنابعالی امروزه در دنیا روش دیگری در محاسبه کرایه حمل جاده ای مد نظر قرار گرفته که به آن TDABC یا هزینه یابی بر مبنای فعالیت مبتنی بر زمان می گویند که در مدیریت بهای تمام شده خدمات مورد نظر کارخانجات و دولت هاست که احتمالا مورد پسند دوستان نیست."

      پاسخ:
      البته هر روشی که مبنای علمی داشته باشد و امکان ارزیابی های پیش از وقوع را بدهد و امکان استخراج کرایه بلافاصله بعد از بروز شرایط تورمی را به ما بدهد قطع بعد از راستی آزمایی و بررسی عملکرد مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

      آیا کسانی که فیزیک کلاسیک را مطالعه کرده اند فیزیک کوانتوم را نادیده می گیرند؟؟؟
      لذا هر مدل سازی که بر اساس ابزارهای در دسترس برای استخراج کرایه حمل انجام شود پس از آنالیز حساسیت مدل مورد پذیرش خواهد بود.

    • مالک نخعی 1 2

      http://www.acc-germi.blogfa.com/post/22

    • ناشناس 1 0

      این پیمانکار واجد شرایط بر اساس اسناد مناقصه احتمالا بازارگاه ...نیست؟؟