| کد خبر: 211597 |

◄ تبعات حمل و نقلی و سیاسی اقتصادی پروژه راه ابریشم جدید

پروژه راه ابریشم جدید که با عنوان one belt one road از طرف چین مطرح و پیگیری می‌شود در کنار فرصت‌هایی که ایجاد می‌کند از نظر برخی کارشناسان تهدید نیز است.

تین نیوز

پروژه راه ابریشم جدید که با عنوان  one belt one road  از طرف چین مطرح و پیگیری می‌شود   در کنار فرصت‌هایی که ایجاد می‌کند از نظر برخی کارشناسان تهدید نیز است. این موضوع با توجه به اهمیت استراتژیکی که دارد صرفاً یک موضوع حمل و نقلی نیست بلکه تبعات سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای دارد و چین تلاش می‌کند با احداث این راه، نفوذ سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی خود در کشورهایی که راه از آنجا عبور می کند را افزایش دهد.

متاسفانه در ایران درباره این طرح بحث‌های جدی نشده و لازم است در کنار مدیران و متخصصان حمل و نقل، صاحب‌نظران در تمامی زمینه‌ها به این موضوع بسیار مهم، توجه ویژه داشته باشند.

برای مثال چین در مسیر دریایی و ریلی  که در این چهارچوب تعریف کرده است سرمایه‌گذاری‌های  بزرگی انجام می‌دهد و برخی بنادر در آفریقا و اروپا را خریداری و یا با اجاره بلند مدت در کنترل خود گرفته و در حوزه زمینی نیز در بخش ریلی و بنادر مسیر آمادگی برای سرمایه‌گذاری را اعلام کرده است.

برخی کارشناسان این سوالات را مطرح می‌کنند که با تسهیل و کاهش هزینه و افزایش سرعت انتقال بار از چین به کشورهای موجود در مسیر وضعیت تولید ملی در کشورهای مسیر چگونه خواهد بود. انتظار می‌رود با احداث این مسیر شاهد عبور روزانه بیش از ده قطار و حتی بیشتر در این مسیر باشیم با این وضعیت ناوگان حمل و نقل داخلی چه وضعیتی خواهند داشت.

چین همراه با سرمایه‌گذاری در این مسیر، شرکت‌های خود را در این کشورها مستقر می‌کند با توجه به توان مالی بالا و پشتیبانی گسترده دولت چین از شرکت‌ها چگونه می‌توان با این شرکت‌ها رقابت کرد. چین به غول ارتباطات تبدیل شده و بسیاری از شرکت های بزرگ فروش اینترنتی اکنون مرتبط با این کشور فعال هستند. شرکت‌های داخلی چگونه می‌توانند در مقابل تنوع تولیدات و سرعت عمل، سهولت خرید و انتخاب کالا و در تحویل آن رقابت کنند و ...

تاکید می‌شود موضوع خط دریایی و خط آهن و اصولاً اجرای طرح چین با توجه به تبدیل کشورهای جنوب شرق آسیا به کشورهای تولید کننده عمده در جهان، یک امر طبیعی است و با توجه به ظرفیت پایین کانال سوئز  از یک سو و همچنین بالا رفتن اهمیت سرعت در ورود به بازارها،  اجرای این طرح غیر قابل اجتناب است. اما باید تا دیر نشده متخصصان اقتصادی با دیدی جامع این طرح استراتژیک را که حتماً تبعات بسیار گسترده در کشورهای مسیر  و حتی جهان خواهد داشت مورد بررسی قرار دهند.

این یادداشت از باشگاه متخصصان تین نیوز بازنشر شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.